انواع شیشه و کاربرد آن

انواع شیشه و کاربرد آن

خلاصه:
انتخاب نوع شیشه به دلیل استفاده ما بر می‌گردد. لازم است در آغاز مکان نصب آن را مورد نظر داشته باشیم و در ادامه بر اساس کارکردهایی مثل زیبایی، عایق صوتی بودن، استحکام و امنیت شیشه مناسب هدف‌مان را تهیه کنیم.
1402/02/27

شیشه ماده‌ای با کاربردهای بسیار وسیع است. این ماده جامد در زمینه‌های دکوراسیون، فنی، علمی و غیره کاربرد دارد. برای مثال در درب و پنجره‌ها، عینک، الکترونیک نوری و ... استفاده می‌شود. از قدیمی‌ترین انواع شیشه، نوع سیلیکاتی آن است که متریال اولیه آن ماسه است. روش به دست آمدن شیشه، خنک کردن فوری ماده مذاب شیشه است. امروزه اکثر شیشه‌ها همچنان شامل ۷۰٪ سیلیس هستند ولی در زمینه‌های تکنولوژی از شیشه‌های غیر سیلیسی استفاده می‌شود. تاریخچه شیشه به دوران سنگی باز می‌گردد.
انواع شیشه و کاربرد آن
 

انواع شیشه

برخی باستان‌شناسان معتقدند اولین شیشه در مصر باستان و چیزی حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح درست شده است. اولین شیشه‌ها ناخالصی‌های زیادی داشتند و به همین دلیل نور را به‌طور کامل عبور نمی‌دادند.
در دوره‌ی قرون وسطی شیشه کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌ی زینتی پیدا کرد. همچنین در معماری ایرانی و اسلامی شیشه به‌شکل رنگی آن جایگاه خاصی پیدا کرد.
شیشه ماده‌ای سخت است و می‌تواند بسیاری از اجسام را خراش دهد. برای خط انداختن خود شیشه از الماس استفاده می‌شود که سختی آن از شیشه بالاتر است. دلیل استفاده از شیشه در بناها این است که نور را عبور می‌دهد اما بنا را از ورود حشرات، باد و باران و غیره مصون می‌دارد.
از طرفی قیمت مناسب شیشه در مقایسه با مصالح دیگر موجب می‌شود استفاده از آن در ابعاد بزرگ و حتی نماهای تمام‌شیشه مقرون به صرفه باشد. شیشه در مواجه شدن با اسیدها و دیگر مواد شیمیایی خورده نمی‌شود و مقاوم است. به همین دلیل است که در آزمایشگاه‌ها اکثر مواد را در شیشه نگه می‌دارند. تنها اسید فلوئوریدریک است که می‌تواند شیشه را در خود حل کند.

شیشه چگونه ساخته می شود؟

شیشه را انسان‌ها در آغاز از طبیعت به دست می‌آوردند. یعنی وقتی آتش‌فشانی اتفاق می‌افتاد و ماده سیلیس با گرمای شدیدی مواجه می‌شد، سپس سرد می‌شد، شیشه به وجود می‌آمد و انسان‌ها آن را از باقی‌مانده‌ی مواد آتش‌فشانی جدا می‌کردند.
اما بعد از گذشت سال ها انسان‌ها به مهارت تولید شیشه دست یافتند. به این صورت که کوره‌های ذوب شیشه در دو نوع بوته‌ای و مخزنی به وجود آمد. نوع بوته‌ای می‌تواند ۲ تن خمیر شیشه تولید کند و این کوره‌ها از پلاتین و خاک رس ساخته می‌شوند. این کوره ها برای ساخت شیشه در حجم پایین مناسب اند، کوره های مخزنی از بلوک های نسوز هستند و در اطراف این کوره ها لوله‌های آب خنک قرار می‌دهند تا دیواره کوره ها نسوزند، در این مرحله شیشه بی‌رنگ می‌شود و سپس به کوره دیگری با دمای کم‌تر انتقال می‌یابند تا موج شیشه گرفته شود. 
در تولید شیشه مواد اولیه به دانه‌های کم‌تر از ۲ میلی‌متر تبدیل می‌شود، سپس پودر با مواد دیگر و آب ترکیب می‌شود و این مواد ترکیب و ذوب می‌شوند و خمیر شیشه به دست می‌آید. مواد اصلی تشکیل دهنده شیشه، سیلیس، کربنات سدیم و آهک هستند.

انواع شیشه و کاربرد آن
 

انواع شیشه و کاربرد آن

انتخاب نوع شیشه به دلیل استفاده ما بر می‌گردد. لازم است در آغاز مکان نصب آن را مورد نظر داشته باشیم و در ادامه بر اساس کارکردهایی مثل زیبایی، عایق صوتی بودن، استحکام و امنیت شیشه مناسب هدف‌مان را تهیه کنیم.

انواع شیشه برای پنجره دوجداره
این دسته از شیشه ها که از آن‌ها با عنوان شیشه‌های عایق نیز یاد می‌شود، در برابر دمای بیرون منزل شما را محافظت می‌کنند. یعنی در تابستان از ورود گرمای بیرون جلوگیری می‌کنند و در زمستان اجازه ورود سرمای بیرون به خانه را نمی‌دهند. یعنی در مجموع مصرف سوخت و انرژی را در منزل شما کاهش می‌دهند. همچنین این شیشه‌ها اگر دارای پروفیل پنجره upvc باشند، عایق بودن آن‌ها کامل‌تر شده و در برابر نفوذ گرد و خاک و همچنین سر و صدا منزل شما را محافظت می‌کنند. همان‌طور که در مطالب دیگر آکادمی هافمن اشاره کرده‌ایم، بین صفحات شیشه دو جداره و سه جداره از گاز آرگون استفاده می‌شود که موجب می‌شود عایق بهتری شود و بین دو جداره پنجره بخار و رطوبت قرار نگیرد.

انواع شیشه و کاربرد آن
 

شیشه‌های رنگی

این شیشه‌ها را به دو روش می‌توان تولید کرد. موقع تولید شیشه در روش اول، به متریال مذاب شیشه مواد شیمیایی رنگی اضافه می‌کنند و پس از سرد شدن، شیشه به رنگ‌های مورد نظرمان در می‌آید. در روش دوم، شیشه بدون رنگ را وارد ماده مذابی از شیشه رنگی می‌کنند و پس از سرد شدن، شیشه رنگی به دست می‌آید.شیشه رنگی نوعی شیشه دکوراتیو است. این نوع شیشه در معماری ایرانی و اسلامی جایگاه خاصی دارد و مسجد صورتی در شیراز از نمونه‌های مهم آن است. امروزه نیز برای زیباتر شدن طراحی داخلی و خارجی و دکوراسیون از این شیشه‌ها استفاده می‌شود. زیبایی نقش مهمی در بهداشت روان انسان‌ها دارد و در نتیجه، با استفاده درست و پالت‌های رنگی مناسب می‌توان کاربرد روان‌شناسانه نیز به محیط داد.

شیشه سکوریت

یکی دیگر از انواع شیشه سکوریت است که اسم آن را بارها شنیده‌اید. این شیشه‌ها که مقاومت بالایی دارند وقتی می‌شکنند، به قطعات ریز اما غیر برنده تقسیم می‌شوند که بدن را نمی‌برند و خطر بسیار کمتری تا شیشه خرده‌های معمولی دارند. برای تولید انواع شیشه سکوریت در مرحله‌ی حرارتی، تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد گرما داده می‌شود و سریعاً سرد می‌شوند و این شوک واردشده، مقاومت شیشه را حدود ۴ برابر افزایش می‌دهد. این شیشه‌ها در صنعت‌های مختلف استفاده‌ی گسترده ای دارند.

شیشه پیرکس

یکی دیگر از انواع شیشه پیرکس نام دارد که در ظروف آشپزخانه بسیار آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهیم. همچنین برای در فر، شیشه بخاری و ظرف‌های آزمایشگاهی از آن‌ها استفاده می‌شود. این شیشه‌ها وقتی در معرض حرارت مستقیم باشند، مقاوم اند و همچنین هنگامی که با مواد شیمیایی و اسیدی یا بازی شدید مواجه می‌شوند، تغییری در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

انواع شیشه مات 

شیشه مات یا شیشه ساتینه، نوعی شیشه است که با استفاده از روش‌های مختلفی مانند اکسیداسیون، سرامیک کاری، سندبلاست، لمینته سازی و رنگ آمیزی، سطح آن را مات و غیر شفاف می‌کنند. این نوع شیشه برای استفاده در داخل و خارج ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی، ابزارهای نورپردازی و... مناسب است. انواع آن به شرح زیر است:
1. شیشه مات اکسیدی (Acid Etched Glass)
2. شیشه مات سرامیکی (Ceramic Fritted Glass)
3. شیشه مات سندبلاست (Sandblasted Glass)
4. شیشه مات لمینت (Laminated Frosted Glass)
5. شیشه مات رنگی (Colored Frosted Glass)
6. شیشه مات پلی کربنات (Polycarbonate Frosted Glass)

شیشه مشجر 

شیشه مشجر یا شیشه مات، نوعی شیشه است که با افزودن ماده‌ای به آن، مات شده و توانایی دیدن از طریق آن را کمتر می‌کند. این نوع شیشه در برخی موارد برای حفاظت از حریم خصوصی و یا جلوگیری از نفوذ نور به داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود. همچنین در برخی صنایع مانند تولید لامپ‌های نورپردازی، شیشه مشجر به عنوان یک نوع فیلتر استفاده می‌شود.

شیشه نشکن چیست چه فرقی با سکوریت دارد؟

شیشه‌های نشکن از سه لایه تشکیل شده‌اند که لایه وسط از جنس پلاستیک شفاف است و این لایه‌ها با چسب‌های شفاف به یکدیگر چسبیده‌اند. با شکسته‌شدن شیشه نشکن قطعات خرده شیشه فرو نمی‌ریزد و روی شیشه باقی می‌ماند و به همین دلیل، در ساخت خودرو و ویترین فروشگاه‌ها از این شیشه‌ها استفاده می‌شود. در انتخاب لایه‌های این شیشه‌ها می‌توان از سکوریت استفاده کرد که امنیت بیشتری داشته باشند.

شیشه ضد گلوله

این شیشه‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که انرژی گلوله را جذب می‌کنند و مانع از عبور گلوله می‌شوند. این شیشه ها از چند لایه و پلی کربنات ساخته می‌شوند و با طلق‌های پلیمری مقاوم‌تر می‌شوند. کاربرد اصلی این شیشه‌ها در طلافروشی‌ها، بانک‌ها، موزه‌ها و مراکز مهم دولتی و امنیتی است.

شیشه رفلکس

این نوع شیشه که به بازتابی نیز معروف است، نور و حرارت را منعکس می‌کند و هنگامی که در روز به آن‌ها نگاه کنید، تصویر محیط را مثل آینه بازتاب می‌دهند. برعکس در طول شب این شیشه‌ها از داخل منزل بازتاب‌دهنده‌ی تصویر می‌شوند. این شیشه‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه انرژی منزل می‌شوند و حریم خصوصی منزل را در طول روز افزایش می‌دهند. البته در طول شب باید پرده را بکشید!

شیشه منحنی

تا مدت‌ها امکان خم کردن شیشه ها برای انسان وجود نداشت. اما امروزه با تکنولوژی جدید شیشه‌ها را می‌توان برای نمای جذاب‌تر در معماری و دکوراسیون به‌شکل منحنی تولید کرد و در خودرو نیز کاربردهای متعددی دارند. ضمن این‌که در شیشه‌های منحنی مقاومت و کیفیت هم مهم است چون نباید زیبایی باعث شود توجه به کیفیت فراموش شود.

انواع شیشه ساختمانی

شیشه را می توان با طیف وسیعی از خواص فیزیکی برای استفاده از نیازهای مختلف تولید کرد. از طرح های صنعتی بزرگ گرفته تا پنجره های اصلی خانه میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه انواع شیشه ساختمانی را بررسی می کنیم.

شیشه تخت

شیشه تخت اولین محصول اولیه از فرآیند شناور ساخت شیشه است. ضخامت یکنواختی دارد و از طریق پردازش بیشتر، سطح صاف و بهتری پیدا می کند. این شیشه تمایل به شکستن دارد و معمولاً در شیشه‌های دوجداره پس از پردازش بیشتر استفاده می‌شود.
از جمله کاربرد های این شیشه میتوان به شیشه های پنجره های خانه، ایستگاه های اتوبوس، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و موارد دیگر اشاره کرد.

شیشه های مقاوم

شیشه های مقاوم را می توان به روش های مختلف استفاده کرد، از جمله کاربرد های این شیشه میتوان به درهای دوش، مبلمان شیشه ای، قفسه ها و غیره اشاره کرد. اصلی ترین مزیت این شیشه مقاومت در برابر شکستگی است. فرآیند خنک‌سازی در شیشه‌های مقاوم ضربه های خنثی‌کننده‌ای ایجاد می‌کند به این معنی که اگر شکسته شود، شیشه به جای خرده‌ها به قطعات کوچک مربعی تبدیل می‌شود و خطر آسیب را کاهش می‌دهد.

انواع شیشه و کاربرد آن

شیشه طرح دار

شیشه طرح دار معمولاً با عبور دادن شیشه گرم شده از میان غلتک های حاوی الگوی منظم برای حک شدن روی شیشه تولید می شود. این نوع شیشه اغلب برای پنجره ها یا درهای حمام استفاده می شود که مانند شیشه های سندبلاست شده، ممکن است به نور نیاز باشد اما شفافیت کامل نباشد.

سخن نهایی

در این مطلب با خلاصه‌ای از جسم شیشه و تاریخچه و انواع آن آشنا شدیم و هنگام تهیه شیشه مورد نیاز بر اساس کارکرد هدف، علم بیشتری داریم. فراموش نکنید کاردان‌های هافمن همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه شیشه دو جداره و سه جداره و قیمت پنجره دو جداره هستند. اگر درباره این مطلب نیز بازخوردی دارید می‌توانید با ما در میان بگذارید.
1402/02/27
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC