شیشه مات چیست؟ انواع آن

شیشه مات چیست؟ انواع آن

خلاصه:
در اصطلاح فنی، شیشه مات یک ورق شیشه ای شفاف است که از طریق سندبلاست یا اسید اچ کدر می شود. به دلیل پراکندگی نور در حین انتقال، شیشه به صورت شفاف دیده می شود و در زمانی که نور را عبور میدهد، دید را مخفی می کند. شیشه ها انواع مختلفی دارند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، پنجره دوجداره و سه جداره خود دارای انواع شیشه مات و شفاف است که با توجه به نیاز کاربر ساخته می شود.
1401/06/12

در اصطلاح فنی، شیشه مات یک ورق شیشه ای شفاف است که از طریق سندبلاست یا اسید اچ کدر می شود. به دلیل پراکندگی نور در حین انتقال، شیشه به صورت شفاف دیده می شود و در زمانی که نور را عبور میدهد، دید را مخفی می کند. شیشه ها انواع مختلفی دارند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، پنجره دوجداره و سه جداره خود دارای انواع شیشه مات و شفاف است که با توجه به نیاز کاربر ساخته می شود.


 

شیشه مات چگونه ساخته می شود؟

دو نوع تکنیک برای ساخت شیشه مات برای دستیابی به ظاهر نیمه شفاف وجود دارد که در ادامه آن ها را نام می بریم.

تکنیک اسیدی

در این تکنیک از اسید هیدروفلوئوریک برای دستیابی به ظاهر مات شیشه استفاده می شود. شیشه مات حکاکی شده با اسید یکی از قدیمی ترین تکنیک های تزیین شیشه است. قدمت آن تقریباً به هزار سال می رسد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا، اسید هیدروفلوئوریک به دو طرف یک شیشه شفاف یا رنگی زده می شود که سطح را ذوب یا خورده می کند. سپس شیشه کاملاً شسته می‌شود و قسمت اسیدی آن شفاف می‌شود.

شیشه مات سندبلاست

این فرآیند تولید شیشه مستلزم انفجار یک شیشه صاف با ماسه یا سایر مواد ساینده با فشار بالا است. سندبلاست به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که الگوها و طرح های مختلف را بر روی یک شیشه شفاف حک کنند. شیشه سندبلاست برخلاف دیگر انواع شیشه های بسیار سفارشی هستند و به راحتی در دسترس است. تولید کنندگان شیشه های سندبلاست با درجه های مختلف شفافیت و ماتی ایجاد می کنند. این شیشه ها انعطاف پذیر هستند و به خوبی با اجسام اطراف یکپارچه و ست می شوند. بسته به نیاز و حریم خصوصی خود می توانید سطح شیشه را به طور جزئی یا کامل مات کنید. 


 

5 کاربرد برتر شیشه مات

شیشه مات بیشتر در حمام ها، فضاهای تجاری و درهای ورودی استفاده می شود، زیرا برای حفظ حریم خصوصی و طراحی دکوراتیو ساخته شده است. شیشه مات بهترین انتخاب برای افرادی است که مایل به حفظ حریم خصوصی هستند در حالی که نمی خواهند نور را به طور کامل مسدود کنند.
شیشه های مات زیبا هستند و ظرافت و سبکی را به هر خانه یا فضای تجاری اضافه می کنند. شیشه مات می تواند سال ها دوام بیاورد و به طرز شگفت انگیزی همه کاره هستند. فراتر از مزایای عملکردی، شیشه مات یک عنصر تزئینی قوی به پنجره های شما اضافه می کند و در واقع افزودنی منحصر به فرد به هر فضایی است.

شیشه مات مخصوص اتاق خواب

با توجه به مزایای حفظ حریم خصوصی و کنترل نور که پنجره upvc مات ارائه می کند، بهترین همراه برای پنجره های اتاق خواب شما است. برای اینکه به اتاق خود ظاهری شیک ببخشید، پنجره های شیشه ای مات با طرح های تزئینی را انتخاب کنید. 

شیشه مات مخصوص اتاق زیر شیروانی

بسیاری از ما از اتاق زیر شیروانی برای گذراندن مدتی در خلوت با افکار خود استفاده می کنیم.  اتاق زیر شیروانی اغلب دارای پنجره های بلندی است که حداکثر نور خورشید را جذب می کند، به جای پوشاندن پنجره‌ها با پرده، استفاده از شیشه‌های مات باعث می‌شود از نور اضافی خورشید جلوگیری کنید.

شیشه مات مخصوص کتابخانه های خانگی

حفظ حریم خصوصی در کتابخانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از پانل‌های شیشه‌ای مات، حریم خصوصی کتابخانه منزل شما را حفظ می‌کند و در عین حال نور ملایمی را منعکس می کند که دلپذیر است و ایجاد مزاحمت نمیکند. 

شیشه مات مخصوص محل کار

در یک فضای کاری، کارمندان نیاز به تمرکز دارند و همچنین نیاز به تعادل بین کار و حریم خصوصی دارند. با پارتیشن های شیشه ای مات، فضاهای اداری می توانند محیط مناسبی را برای بهره وری برای هر فردی فراهم کنند. پارتیشن‌های شیشه‌ای مات را می‌توان بین قسمت‌های مختلف قرار داد، به طوری که کارکنان احساس تنهایی نکنند، یا می‌توانید از آنها برای ایجاد اتاق‌های جلسه و کابین‌هایی استفاده کنید که جذاب به نظر می‌رسند اما حریم خصوصی را نیز حفظ میکنند. شاید مهمترین مزیت استفاده از شیشه مات در محل کار این باشد که نور طبیعی کافی را وارد می کند و به افزایش بهره وری کارکنان کمک می کند.

شیشه مات مخصوص حمام

استفاده از شیشه مات برای پنجره های حمام، نور طبیعی کافی را فراهم می کند و در عین حال مانع دید از بیرون می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از شیشه مات در حمام، ماهیت غیر خورنده آن است که سطح را عاری از لک و کثیفی می کند. علاوه بر این، استفاده از پنل‌های شیشه‌ای مات با طرح‌های تزئینی، ظاهری مدرن به حمام شما می‌دهد.


 
1401/06/12
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC