شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت چیست؟

خلاصه:
شیشه سکوریت تحت عملیات حرارتی تولید می‌شود و نسبت به شیشه‌های آنیل‌شده و معمولی 4 برابر قوی‌تر است. البته توضیح این محصول به بررسی دقیق‌تری نیاز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
1401/10/11

شیشه سکوریت چیست و چه کاربردی دارد؟ این اصطلاح را بارها زمانی که به فروشگاه‌های خرید میز جلو مبلی یا زمان خرید پنجره‌ مراجعه می‌کنید، از زبان فروشنده می‌شنوید. شاید از آن‌ها بپرسید شیشه سکوریت چیست و چه مزیتی نسبت به شیشه‌های معمولی دارد، نتواند با زبان علمی شما را قانع کند و بیشتر به فکر بازاریابی باشد. این شیشه‌ها برای مصارف مسکونی و تجاری کاربرد دارند و نوعی شیشه ایمن هستند. شیشه سکوریت تحت عملیات حرارتی تولید می‌شود و نسبت به شیشه‌های آنیل‌شده و معمولی 4 برابر قوی‌تر است. البته توضیح این محصول به بررسی دقیق‌تری نیاز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

انواع شیشه سکوریت

تا به حال دقت کرده‌اید برخی لیوان‌هایی که از دستتان می‌افتد و می‌شکنند، قطعات بسیار ریز و دایره شکل (شبیه الماس) پخش زمین می‌شود؟
این ویژگی در مورد شیشه سکوریت به خوبی اجرا شده است. یعنی اگر این شیشه به هر دلیلی ضربه بخورد، به قطعات بسیار ریز تبدیل می‌شود که احتمال آسیب رساندن را کمتر می‌کند. اگر در داخل ساختمان باشید و این شیشه شکسته شود، از درون متلاشی می‌شود و هیچ شیشه‌ای به سمت اطراف پرتاب نمی‌شود.
برای تولید شیشه سکوریت از فرآیند گرمایش شدید و خنک کننده سریع استفاده می‌شود که نسبت به شیشه‌های معمولی مقاومت بیش‌تری دارد. شیشه‌های آنیل‌شده و معمولی تحت یک فرآیند حرارتی قرار می‌گیرند تا استحکام بیشتری پیدا کنند. اما ترکیب آن‌ها با این شیشه‌های مدرن متفاوت است.
شیشه‌های سکوریت در یک کوره با دمای بیش از 1000 درجه فارنهایت قرار می‌گیرد تا گرم شود. سپس با استفاده از انفجارهای هوای فشار بالا به سرعت آن را خنک می‌کنند. با این کار لایه های بیرونی شیشه سریع‌تر از لایه‌های داخلی خنک می‌شود. بنابراین وقتی داخل آن خنک شود، از لایه های بیرونی مجزا می‌شود.


 
این ویژگی بین دو لایه بیرونی و داخلی شیشه، تفاوت ایجاد می‌کند. داخل شیشه حالت کشش پیدا می‌کند و لایه بیرونی آن به حالت فشرده در می‌آید. به دلیل فرآیند تمپر کردن نیز وقتی این شیشه شکسته شود، به جای اینکه تکه‌های بزرگ، تیز و دندانه‌دار روی زمین ریخته شود، شاهد تکه‌های گرد و کوچک هستیم که هیچ خطری ندارند.

کاربردهای شیشه سکوریت

از این نوع شیشه ایمن برای اتومبیل خودرو، میز‌های شیشه، درب فروشگاه‌ها و سایر تاسیساتی که به استانداردهای ایمنی نیاز دارند، استفاده می‌شود. فرآیند تولید این نوع شیشه را در برابر نیرو و ضربه‌ای که به آن وارد می‌شود، مقاوم‌تر می‌کند. اما نمی‌توان گفت شیشه نشکن است و نباید انتظار داشته باشید در برابر هیچ ضربه‌ای آسیب نبیند. 
همچنین به دلیل اینکه مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات دمایی دارد، برای بسیاری درب ورودی برخی از برج‌ها، ادارات و سازمان‌ها استفاده می‌شود. برای قسمت‌هایی از وسایل گرمایشی از جمله بخاری، شومینه، توستر، ماکروفر و ... نیز از این شیشه‌ها استفاده می‌شود.
از دیگر کاربردهای شیشه سکوریت می‌توان به عنوان محافظ صفحه گوشی اشاره کنیم. گلس‌هایی که در بازار موجود است، نمونه نازکی از این شیشه‌هاست که LCD گوشی را در برابر ضربه محافظت می‌کند. 
همچنین از این شیشه‌ها برای درب و پنجره هم استفاده می‌شود. درب‌های تاب‌دار، کشویی یا دوتایی را با استفاده از این نوع شیشه تهیه می‌کند. پارتیشن‌های اداری از نوع شیشه‌ای هم با استفاده از این نوع شیشه تهیه می‌شوند. 

استفاده از ویندو فیلم شیشه به جای شیشه سکوریت

یکی از راه‌های کم هزینه برای مقاوم‌سازی شیشه‌ها، استفاده نوعی برچسب شیشه پنجره است که به آن «ویندو فیلم شیشه» (Window Film Depot) گفته می‌شود. اما آیا این برچسب‌ها به اندازه شیشه سکوریت مقاومت دارد؟ از آنجا که هزینه کمتری دارد و به راحتی می‌توانید برای شیشه‌های معمولی فعلی هم استفاده کنید، گزینه مناسبی هستند. اما مقاومت این برچسب‌ها به اندازه شیشه‌های سکوریت نیست.


 
همچنین برچسب می‌تواند بر اثر رطوبت یا تابش نور آفتاب و به مرور زمان از روی شیشه بلند شود. اما شیشه سکوریت یک محصول دائمی است که بدون نیاز به تعمیر یا هزینه نگهداری تا سال‌ها قابل استفاده خواهد بود.
طبق قوانین استاندارد سازی ساختمانی، باید شیشه‌های نزدیک یا مجاور پله‌ها از نوع مقاوم و سکوریت باشند. در این مواقع استفاده از ویندو فیلم شیشه توصیه نمی‌شود و باید حتما از سکوریت استفاده کنید. همچنین می‌توانید جهت اطمینان بیشتر از مقاومت این شیشه‌ها، روی آن‌ها از برچسب نیز استفاده کنید تا میزان مقاومت را دو چندان کنید.

معایب شیشه سکوریت

این شیشه‌ها ممکن است معایبی نیز داشته باشند که بهتر است قبل از خرید به آن دقت داشته باشید:

دسترسی مزاحمان

افزایش دید افراد مزاحم نسبت به فضای داخل ساختمان یکی از مشکلات شیشه‌های شفاف است. با استفاده از برچسب شیشه می‌توانید دید را کمتر کنید. همچنین شیشه سکوریت مات نیز در بازار موجود است که می‌توانید این نمونه را تهیه کنید.

مقاومت متوسط

همانطور که گفتیم شیشه سکوریت به طور کامل مقاوم نیست و نمی‌توان گفت ضدضربه است. اما نسبت به شیشه‌های معمولی مقاومت و استحکام بیشتری دارد. برای مکان‌هایی مثل نانوایی که فضای داخل ساختمان به شدت گرم است، در فصل زمستان باید بیشتر مراقب باشید. سرمای شدید بیرون از ساختمان در مقابل گرمای داخل ساختمان ممکن است به شیشه آسیب وارد کند. با زدن برچسب میزان انتقال گرما و سرما را کمتر کنید.

قیمت بالای شیشه 

این شیشه‌ها نسبت به شیشه‌های معمولی گرانتر هستند. اما با توجه به مقاومت بالا و امنیتی که برای ساکنین دارند، یک گزینه بسیار مناسب محسوب می‌شوند. شیشه‌های سکوریت در مقابل اشعه مضر آفتاب هم مقاومت بالایی دارند و به مرور زمان ضعیف نمی‌شوند. در حالی که شیشه معمولی بعد از چند سال در مقابل نور آفتاب ترک برمی‌دارد.


 

کلام آخر

شیشه‌های سکوریت طی فرآیند تمپرد تولید می‌شوند و در برابر ضربه، تغییرات دما و تابش نور آفتاب مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین میزان سر و صدا و آلودگی صوتی با وجود این شیشه در فضای داخل ساختمان کاهش می‌یابد. از شیشه‌های سکوریت به دلیل امنیت بالا در زمان شکسته شدن، به عنوان درب کامل هم استفاده می‌شود. به طوری که درب‌های اغلب سازمان‌ها، مراکز تجاری و برج‌ها از این نوع شیشه هستند.
امیدواریم مطالبی که در مورد این نوع شیشه گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد.
1401/10/11
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC