علت زردی پنچره دوجداره + بهترین روش برطرف کردن آن

علت زردی پنچره دوجداره + بهترین روش برطرف کردن آن

خلاصه:
یکی از مشکلات بسیار ناخوشایندی که برای پنجره‌های دوجداره به مرور زمان رخ می‌دهد، از بین رفتن رنگ سفید و براق آن‌ها و زرد شدن رنگ پنجره است. دلیل اصلی این اتفاق در واقع مربوط به استفاده از پروفیل‌های بی‌کیفیت و ارزان در ساخت پنجره است.
1402/05/14

یکی از مشکلات بسیار ناخوشایندی که برای پنجره‌های دوجداره به مرور زمان رخ می‌دهد، از بین رفتن رنگ سفید و براق آن‌ها و زرد شدن رنگ پنجره است. دلیل اصلی این اتفاق در واقع مربوط به استفاده از پروفیل‌های بی‌کیفیت و ارزان در ساخت پنجره است. در این مقاله قصد داریم راجع به زردی پنجره دوجداره و راهکارهایی برای رفع آن صحبت کنیم.


 

دلایل زرد شدن پنجره دوجداره

در گام اول باید بدانیم دلایل زرد شدن پنجره upvc چیست؟ در ادامه مهم‌ترین دلایل ایجاد این اتفاق را شرح خواهیم داد.

کیفیت متریال و ساخت پنجره دوجداره

مهم‌ترین مشکلی که باعث ایجاد زردی پنجره دوجداره می‌شود، استفاده از متریال بی‌کیفیت است. برای ساخت خمیر یو پی وی سی از مواد متفاوتی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای نقش خاصی هستند. تمامی مواد مورد استفاده باید کیفیت بالایی داشته باشند وگرنه به مرور زمان شاهد زرد شدن پنجره یو پی وی سی خواهیم بود. استابلایزر ها از جمله مهم‌ترین مواد مورد استفاده در خمیر یو پی وی سی هستند که نقش تثبیت کننده رنگ پروفیل را به عهده دارند. دی اکسید تیتانیوم یکی از مهم‌ترین استابلایزرهای مورد استفاده در خمیر یو پی وی سی است که باعث تثبیت رنگ پروفیل پنجره در شرایط آب و هوایی متغیر و در معرض نور خورشید می‌شود.


 
برای ساخت پنجره‌های دوجداره بی‌کیفیت معمولا از دی اکسید تیتانیوم استفاده نمی‌شود. در واقع جایگزین‌های مشابه این ماده که کیفیت و قیمت پایین‌تری دارند، به عنوان استابلایزر در پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل زردی پنجره دوجداره معمول‌ترین اتفاق برای این پنجره‌ها خواهد بود.

نکندن برچسب‌ها

یکی دیگر از دلایل زرد شدن پنجره upvc که اغلب افراد نسبت به آن توجهی ندارند، نکندن برچسب‌های روی پروفیل‌ها است. متاسفانه طبق یک عادت قدیمی بسیاری عادت دارند برچسب‌های پنجره تازه نصب شده را نمی‌کنند زیرا گمان می‌کنند با این کار پروفیل عمر بیشتری خواهد کرد و از آسیب به دور خواهد ماند. این در حالیست که قرارگیری پروفیل با برچسب در معرض نور خورشید باعث ایجاد فعل و انفعالاتی می‌شود که منجر به زردی پنجره می‌گردد. بنابراین بعد از نصب پروفیل حتما باید برچسب‌های محافظ را جدا کنید در غیر این صورت حتی اگر پروفیل پنجره یو پی وی سی با کیفیت باشد، زرد شدن پنجره دوجداره محتمل‌ترین اتفاقی است که برای آن رخ خواهد داد.
اشتباه دیگری که افراد بعد از زرد شدن پنجره یو پی وی سی مرتکب می‌شوند، استفاده از مواد آسیب‌زننده به پنجره است. اگر پنجره شما به دلیل نکندن برچسب زرد شد، هرگز نباید از موادی مانند سفید کننده‌ها یا بنزین و... برای پاک کردن اثر زردی استفاده کنید.

چگونه اثر زردی را روی پنجره دوجداره از بین ببریم؟

تا اینجای مطلب راجع به زرد شدن پنجره یو پی وی سی صحبت شد اما چه راهکارهایی برای جلوگیری از خراب شدن پنجره و رفع زردی پنجره دوجداره وجود دارد؟ قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که شاید بتوان میزان زردی را روی پنجره کم کرد اما نمی‌توان آن را به طور کامل از بین برد. هر چه زودتر برای رفع زردی پنجره دوجداره اقدام کنید، احتمال آن که نتیجه بهتری بگیرید بسیار بیشتر خواهد بود.

گردگیری کنید

در گام اول باید پنجره را با یک دستمال نخی نرم و بدون پرز یا با دستمال میکروفایبر، گردگیری و تمیز کنید. سطح پروفیل باید عاری از هر گونه چربی و گرد و خاک باشد تا بتوان در مراحل بعدی آن را راحت‌تر شست.

شستن قاب پنجره

بعد از تمیزی سطح نوبت به شستشوی قاب پنجره برای رفع زردی پنجره یو پی وی سی می‌رسد. یک دستمال نخی سفید بردارید و سطح قاب را با آب گرم تمیز کنید.
در مرحله بعد باید شستشو قاب را با آب و صابون مایع انجام دهید. یک اسفنج نرم و تمیز و یا دستمال نخی سفید می‌تواند برای این مرحله مفید باشد. در هیچ مرحله‌ای و به هیچ عنوان از سیم ظرف‌شویی یا دستمال‌های زبر و یا اسکاچ استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد خط روی پنجره یو پی وی سی می‌شود. بعد از شستشو با آب و صابون پنجره را با آب تمیز بشویید. توجه داشته باشید که نباید از مواد اسیدی یا سفید کننده‌های سطوح روی پنجره دوجداره استفاده کنید.

خشک کردن قاب

بعد از انتهای شستشو شما باید قاب را با دستمال نخی به آرامی خشک کنید تا لکه آب روی آن نماند.

راهکارهایی برای جلوگیری از زرد شدن پنجره دوجداره

بهترین راهکار برای جلوگیری از زرد شدن پنجره upvc انتخاب محصول از یک برند با کیفیت است. معمولا برندهای با کیفیت از متریال مرغوب برای ساخت پروفیل‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل زرد شدن پروفیل در آن‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. نکته مثبت دیگری که وجود دارد این است که برندهای معتبر اغلب محصولات را با گارانتی در اختیار مشتری قرار می‌دهند، به همین دلیل احتمال زرد شدن پنجره دوجداره بسیار کم خواهد بود.
در گام بعدی باید برچسب را از پروفیل جدا کرده و در فواصل منظم با آب و صابون پروفیل را بشویید تا رنگ پروفیل تغییر نکند. توجه داشته باشید که استفاده از سمباده یا برس‌های سیمی و یا هر نوع وسیله زبر دیگر باعث آسیب جدی به پنجره خواهد شد. علاوه بر این برای شستشوی پنجره نیازی به شوینده‌های قوی، بنزین، سفید کننده و... ندارید. زیرا این مواد می‌توانند به راحتی باعث کاهش کیفیت پروفیل‌ها شوند. برای از بین بردن کامل گرد و غبار می‌توانید از جارو برقی استفاده کنید. با این کار تمامی گرد و غباری که در درز‌های پنجره‌ها وجود دارد نیز از بین خواهد رفت.
در برخی موارد اثر رنگ زرد روی پنجره یو پی وی سی حتی با شستن هم از بین نخواهد رفت. این مشکل اغلب برای پروفیل‌های بی‌کیفیت اتفاق می‌افتد. تنها راهکاری که می‌توان برای این مشکل ارائه کرد رنگ کردن پروفیل‌ها یا تعویض آن‌ها است.

کلام آخر

زرد شدن پنجره دوجداره یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای پنجره‌های یو پی وی سی ممکن است رخ دهد. اما قبل از هر چیز باید بدانید دلیل این اتفاق ناخوشایند چیست؟ در این مطلب راجع به دلایل زرد شدن پنجره یو پی وی سی صحبت کرده و راهکارهایی برای رفع آن ارائه دادیم.
 
 
1402/05/14
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC