آشنایی با انواع باز شدن درب و پنجره

آشنایی با انواع باز شدن درب و پنجره

خلاصه:
امروزه پنجره‌های دوجداره به دلیل مزایای بی‌شماری که دارند، بیشتر از همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاهش هدر رفت انرژی با کمک این نوع پنجره‌ها باعث کاهش هزینه‌ها شده و از این جهت استفاده از آن‌ها را مقرون به صرفه ساخته است.
1402/02/13

امروزه پنجره‌های دوجداره به دلیل مزایای بی‌شماری که دارند، بیشتر از همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاهش هدر رفت انرژی با کمک این نوع پنجره‌ها باعث کاهش هزینه‌ها شده و از این جهت استفاده از آن‌ها را مقرون به صرفه ساخته است. این مدل پنجره‌ها به روش‌های بسیار متفاوتی باز می‌شوند.داشتن اطلاعات در رابطه با نحوه باز شدن در و پنجره یو پی وی سی احتمال بروز مشکل در باز و بسته شدن پنجره را کاهش می دهد و به نوعی از این موضوع جلوگیری می کند. به همین دلیل، نحوه باز شدن درب و پنجره های دوجداره  را می‌توان با توجه به محیط مورد استفاده طراحی کرد. در این مطلب قصد داریم راجع به انواع باز شدن پنجره دوجداره صحبت کرده و توضیحات مفصلی راجع به هر کدام ارائه دهیم.

 

مدل آکاردئونی

این مدل باز شدن درب و پنجره دوجداره دقیقا مانند باز شدن دستگاه آکاردئون است. پنجره‌ها در این حالت به شکل لولایی و تنها از یک سمت چارچوب باز می‌شوند. ریل‌ها و غلتک‌هایی به شکل افقی در قسمت بالایی و پایینی پنجره قرار می‌گیرند که باعث حرکت لنگه‌ها می‌شود. این مدل برای مکان‌هایی که دارای فضای خیلی بزرگ هستند، مناسب است.

مدل تک حالت بازشو

در این مدل، پنجره‌ها با کمک لولا باز و بسته می‌شوند. پنجره‌ها در این مدل با زاویه 90 درجه و به شکل معمولی باز می‌شوند. این مدل بیشتر برای مکان‌هایی مناسب است که هیچ مانعی برای باز شدن پنجره در مقابل آن نباشد. منظور از مانع وسایلی مانند وسایل منزل، پرده، مبلمان و... است. از نظر اقتصادی مدل تک حالت بازشو مقرون به صرفه بوده و از نظر ظاهری هم بسیار ساده است.

مدل بالا بازشو

یکی دیگر از انواع باز شدن پنجره دوجداره، مدل بالا بازشو است. در این مدل هم باز و بسته شدن پنجره با کمک لولاهای قابل تنظیم صورت می‌گیرد. همانطور که از نام آن مشخص است، این مدل تنها از سمت بالا و با یک زاویه معین، باز می‌شود. این مدل هم مانند تک حالت بازشو از نظر قیمت در رده ارزان قرار داشته و خرید آن مقرون به صرفه است. این نوع پنجره برای مکان‌هایی که به پنجره مورب نیاز دارند، بسیار مناسب است. علاوه براین، پنجره مدل بالا بازشو را بیشتر برای فضاهایی که نیاز به تهویه مکرر ندارند نیز نصب می‌کنند. برای مثال این مدل پنجره را می‌توان در پارکینگ‌ها، حمام، نورگیرها و... نصب کرد. مدل بالا بازشو را نمی‌توان در ابعاد بزرگ ساخت زیرا هنگام نصب ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوید. این مدل با نام پنجره دوجداره سرویسی نیز شناخته می‌شود.

مدل دو حالت بازشو

در این مدل لولا‌ها با یک مکانیزم حرکتی متصل بهم باز و بسته می‌شوند. بدین ترتیب پنجره می‌تواند از اطراف نیز باز و بسته شود. این مدل را می‌توان هم در محور افقی و هم به شکل زاویه دار از بالا باز کرد. بدین ترتیب این مدل، مدل نسبت به سایر مدل‌ها محدودیت کمتری دارد. از نظر اقتصادی هم مدل دو حالت باز شود در رده متوسط قرار داشته و با توجه به کارکرد مناسب آن بسیار پرطرفدار است.

مدل فولکس واگنی

مدل فولکس واگنی هم یکی دیگر از انواع باز شدن پنجره دوجداره است. حالت باز شدن پنجره در این مدل به درب ماشین‌های مدل ون استیشن بسیار شبیه است. هنگام باز شدن، پنجره به میزان 15 سانتی‌متر به داخل ساختمان رفته و با کمک ریل‌ها و غلتک‌ها روی چارچوب به شکل افقی حرکت می‌کند. نقاط قفل شونده این پنجره در چهار سمت آن تعبیه شده و به همین دلیل مزاحمت خاصی برای وسایل در اطراف ایجاد نمی‌‌کند. این مدل را می‌توان برای مکان‌هایی که نیاز به شیشه‌های بزرگ دارند، مناسب دانست.

مدل کشویی

مدل کشویی یکی از انواع باز شدن پنجره دوجداره است که به شکل افقی باز و بسته می‌شود. غلتک‌های زیر بازشو، پنجره را روی ریل‌ها حرکت داده و بدین ترتیب پنجره را باز و بسته می‌کنند. حالت عایق و ایزوله مدل کشویی را می‌توان برای مناطقی با آب و هوای معتدل بسیار مناسب دانست. علاوه بر این، پنجره مدل کشویی را می‌توان برای مکان‌هایی که به عایق صد درصدی احتیاج ندارند، نصب کرد. آشپزخانه و اماکن اداری از جمله مکان‌هایی هستند که نصب مدل کشویی در آن‌ها می‌تواند مفید باشد. از سویی دیگر  هزینه مدل کشویی متوسط بوده و توصیه می‌شود برای مکان‌هایی با سر و صدا و گرد و خاک زیاد استفاده نگردد. به طور کلی این مدل را می‌توان تا 70 درصد عایق حرارت، سرما و صدا دانست.

مدل فرانسوی

در میان انواع باز شدن پنجره دوجداره، این مدل دو لنگه لولایی دارد. مدل پنجره فرانسوی را می‌توان در بازار به شکل یک لنگه دو حالت بازشو، یک لنگه تک حالت بازشو و دو لنگه تک حالت بازشو مشاهده کرد. این مدل برای مکان‌هایی با ورودی بزرگ بسیار مناسب هستند. نوع کارکرد مدل فرانسوی نیز به پنجره‌های مدل تک حالت بازشو و همچنین مدل دو حالت بازشو بسیار شبیه است. هزینه این مدل نسبت به سایر مدل‌ها بالاتر می‌باشد.

مدل درب سوئیچی

این مدل پنجره همانطور که از نام آن مشخص است، به درب شباهت بسیاری دارد. در دو طرف پنجره دستگیره وجود داشته و قفل سوئیچی نیز روی آن تعبیه می‌شود. مدل درب سوئیچی را می‌توان در بالکن، حیاط یا نورگیر استفاده کرد. در میان انواع بازشدن پنجره دوجداره این مدل هم به سمت داخل و هم به سمت بیرون باز می‌شود.

کلام آخر

پنجره‌های دوجداره امروزه بیشتر از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به انواع پنجره دوجداره در بازار نگاهی بیندازید، متوجه مدل‌ها و طرح‌های مختلف آن خواهید شد. در این مطلب راجع به انواع باز شدن پنجره دوجداره صحبت کرده و ویژگی‌های هر کدام را برشمردیم. با کمک این مطلب می‌توانید نوع مناسب را با توجه به فضای مورد نظر انتخاب کنید.
 
 
1402/02/13
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC