کاربرد فرفورژه در ساختمان [درب، نرده و حفاظ پنجره]

کاربرد فرفورژه در ساختمان [درب، نرده و حفاظ پنجره]

خلاصه:
واژه فرفورژه در واقع یک واژه فرانسوی بوده که به زبان فارسی راه پیدا کرده است. فرفورژه یک فرآیند است که در طی آن فلزات را با کمک ابزارآلات مختلف و مخصوصی حالت می‌دهند و آن را به اشکال متنوعی تبدیل می‌کنند.
1401/11/16

واژه فرفورژه در واقع یک واژه فرانسوی بوده که به زبان فارسی راه پیدا کرده است. فرفورژه یک فرآیند است که در طی آن فلزات را با کمک ابزارآلات مختلف و مخصوصی حالت می‌دهند و آن را به اشکال متنوعی تبدیل می‌کنند. این فرآیند از چندین مرحله مجزا تشکیل شده و در نهایت قطعه فرم داده شده نهایی، شکل بسیار زیبایی خواهد داشت. از این قطعه در ساختمان و برای مصارف متعددی استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم راجع به کاربرد فرفورژه در پنجره، نرده و... بیشتر صحبت کنیم.


 

مروری بر تاریخچه استفاده از فرفورژه

هر چند امروزه استفاده از فرفورژه در پنجره، درب و ... رایج شده است، اما در گذشته هم از این نوع آهن استفاده زیادی می‌شد. در دو هزار سال قبل از میلاد فرفورژه جای برنز را گرفت. این قطعه ابتدا در آسیای صغیر استفاده می‌شد. از جمله موارد کاربرد فرفورژه می‌توان به کارد و چنگال، ابزار آلات جنگی، انواع زره‌های نظامی و... بود.

کاربرد فرفورژه در عصر حاضر

امروزه از فرفورژه در ساختمان‌سازی استفاده زیادی می‌شود. برای مثال در درب، پنجره، نرده، تولید مبلمان و... می‌توان از این قطعات استفاده کرد. علاوه بر این در حفاظ پنجره نیز از این قطعات فلزی استفاده گسترده‌ای می‌شود. مدل های جدید حفاظ پنجره دوجداره ،که مهم ترین عامل به وجود آورنده امنیت است را از این قطعات می‌سازند.
 

استفاده از فرفورژه برای درب

درب ورودی از جمله اولین اجزای یک ساختمان است که به محض ورود با آن مواجه خواهید شد. به همین دلیل زیبایی درب‌ها در ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد. درب‌هایی که با استفاده از فرفورژه تولید می‌شوند، در پارکینگ، لابی و حیاط منازل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع درب‌ها با توجه به موارد کاربرد، رنگ، پهنا، ارتفاع و... به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند. برای ساخت این مدل درب‌ها از فولاد استفاده می‌شود تا درب در برابر رطوبت و اکسید شدن مقاوم باشد.
پروفیل در و پنجره

چند نوع درب فرفورژه از نظر طرح داریم؟

همانطور که گفتیم، فرفورژه در پنجره، درب، حفاظ و... استفاده می‌شود. با توجه به نوع کاربرد، در طراحی‌های مختلفی نیز اجرا می‌شود. در ادامه انواع درب‌های فرفورژه از نظر طراحی را نام می‌بریم.

درب کلاسیک

این نوع درب‌ها بیشتر در ساختمان‌هایی که دارای نمای لوکس، کلاسیک و رومی هستند، استفاده می‌شود. علاوه بر این، درب‌های کلاسیک را می‌توان در فضاهای بزرگ مانند ویلاها و باغ‌ها نیز استفاده کرد.
برای زیباتر شدن نمای ساختمان‌ها گاهی از درب‌هایی استفاده می‌شود که ترکیبی از فولاد و شیشه دارند. استفاده از برش لیزری در طراحی باعث شده تا بتوان طرح‌ها و مدل‌های متفاوتی را روی درب‌ها به وجود آورد.

درب‌های مدرن

این گونه درب‌ها طرح‌هایی الهام گرفته از طبیعت و اشکال هندسی متقارن هستند. به طور کلی می‌توان گفت در طرح‌های مدرن، بیشتر تمرکز روی اجرای طرح‌های پیچیده و جذاب است. استفاده از فرفورژه در پنجره و درب‌های مدرن با طرح‌های پیچیده بسیار رایج بوده و یکی از محبوب‌‌ترین درب و پنجره‌های امروزی هستند.

انواع درب فرفورژه از نظر ساختاری

علاوه بر طراحی، از نظر ساختار هم می‌توان درب‌های فرفورژه را دسته‌بندی کرد.

درب‌های تک لنگه

این گونه درب‌ها بیشتر در مکان‌هایی که فضای بزرگ داشته و محدودیت مکانی ندارند، استفاده می‌شود. برای مثال در ویلاها، باغ‌ها و پارکینگ‌های طبقاتی ساختمان‌های بزرگ، می‌توان از این مدل درب‌ها استفاده کرد. زیبایی درب‌های تک لنگه باعث شده تا در میان سایر درب‌ها بسیار محبوب و پر استفاده باشد. درب‌های تک لنگه را می‌توان هم به شکل جک‌دار و هم به شکل ریلی نصب کرد.
 

درب‌های دو لنگه

در مکان‌هایی که عرض ساختمان کم بوده و امکان نصب درب تک لنگه وجود ندارد، درب‌های دو لنگه انتخاب بهتری هستند. معمولا قطعات فرفورژه روی این درب‌ها به زیبایی آن افزوده و به همین دلیل بسیار محبوب هستند.

درب‌های سه لنگه

در‌های سه لنگه با نام درب‌های سه لتی هم مشهور هستند. این درب‌ها بیشتر برای ساختمان‌هایی که محدودیت مکانی داشته و درب پارکینگ در آن‌ها به خوبی باز و بسته نمی‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه به جای درب‌های سه لنگه بیشتر از درب‌های هیدرولیکی و اتومات استفاده می‌شود.
هنگام استفاده فرفورژه در پنجره و درب باید توجه داشت که رنگ فرفورژه باید با نمای ساختمان مناسب باشد. معمولا برای درب‌ها از دو رنگ سرمه‌ای و طلایی و یا مسی و قهوه‌ای استفاده می‌شود.

استفاده از فرفورژه برای حفاظ پنجره

حفاظ پنجره معمولا علاوه بر زیبایی باعث افزایش امنیت ساختمان نیز می‌شوند. البته امنیت یکی از دلایل مهم نصب حفاظ پنجره است .استفاده از فرفورژه در پنجره به عنوان حفاظ یکی از بهترین و امن‌‌ترین راه‌ها برای حفاظت از ساختمان است. معمولا این مدل از حفاظ‌ها به دو شکل کارخانه‌ای و صنفی در بازار موجود هستند. نوع صنفی در کارگاه‌ها توسط جوشکاران تولید و عرضه می‌شود. عموما مدل‌های صنفی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

استفاده از نرده فرفورژه برای راه پله، تراس و بالکن‌ها

نرده‌های فرفورژه معمولا از متریال‌های متفاوتی تولید شده و طرح‌های مختلفی دارند. به همین دلیل در تراس، بالکن و راه پله مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمر طولانی همراه با مقاومت بالا و زیبایی آن‌ها باعث شده تا استفاده از این مدل نرده‌ها در ساختمان بسیار رایج باشد.
نرده‌هایی با نقش‌های گیاهی یکی از مدرن‌‌ترین و البته پر استفاده‌‌ترین نرده‌ها هستند. جذابیت ظاهری زیاد این مدل باعث شده تا طرفداران بسیاری داشته باشد. تنها عیب این نرده‌ها را می‌توان قیمت بالای آن‌ها دانست. 

کلام آخر

امروزه استفاده از فرفورژه در پنجره، درب، حفاظ و... بسیار رایج شده است. کلمه فرفورژه در فارسی به معنای گل نرده بوده که از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است. قیمت پایین‌تر فرفورژه نسبت به سایر آهن آلات باعث شده تا استفاده از آن بسیار زیاد شود. البته علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، زیبایی این قطعات هم تحسین‌برانگیز بوده و به ساختمان جلوه زیبایی می‌بخشد. از فرفورژه در پنجره، حفاظ‌ها، تراس، درب‌های کلاسیک و مدرن و... استفاده می‌شود. در این مقاله سعی شد کاربردهای متفاوت قطعات فرفورژه بیشتر توضیح داده شده و انواع آن‌ها به تفکیک نام برده شود. اگر قصد استفاده از این قطعات را دارید، خواندن این مقاله می‌تواند به شما دید بازتری از استفاده قطعات فرفورژه در ساختمان بدهد.
1401/11/16
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC