نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟

نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟

خلاصه:
نمای کامپوزیت ساختمان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نماهای حال حاضر بازار است. علاوه بر زیبایی، مزایای بی‌شماری که برای نمای کامپوزیت وجود دارد، آن را بسیار محبوب ساخته است. از این نما می‌توان در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی، تفریحی و... استفاده کرد.
1401/12/01

نمای کامپوزیت ساختمان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نماهای حال حاضر بازار است. علاوه بر زیبایی، مزایای بی‌شماری که برای نمای کامپوزیت وجود دارد، آن را بسیار محبوب ساخته است. از این نما می‌توان در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی، تفریحی و... استفاده کرد. در این نوشته قصد داریم بیشتر راجع به نمای کامپوزیت صحبت کرده و انواع آن را معرفی کنیم.

نمای کامپوزیت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

نمای کامپوزیت ساختمان از اجزای مختلفی شامل ورق آلومینیومی، رنگ نانو، لایه رنگ پلی استر، چسب، لایه پلی اتیلن، پوشش محافظ و لایه چسب ضد خش تشکیل شده است.

چند نوع نمای کامپوزیت داریم؟

بر اساس جنس کامپوزیت ها، آن‌ها را به انواع متفاوتی تقسیم می‌کنند. در ادامه انواع نمای کامپوزیت ساختمان را نام خواهیم برد و ویژگی هر کدام را بر می‌شماریم.

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو

این مدل کامپوزیت با کمک تکنولوژی نانو تولید شده است. مقاومت بسیار بالای ورقه‌ها در برابر انواع مواد اسیدی و بازی از جمله مهم‌ترین ویژگی آن‌ها است. علاوه بر این، از مواد نانو در تولید این ورقه‌های کامپوزیتی استفاده شده است. به همین دلیل این محصولات ویژگی ضدآلایندگی و تمیزشوندگی بسیار خوبی دارند.

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضدباکتری

برای ساخت نمای کامپوزیت ساختمان از نوع ضدباکتری، بین دو ورق آلومینیومی یک هسته پلی‌اتیلن سبک قرار داده می‌شود. روی سطح کامپوزیت‌ها از رنگی استفاده می‌شود که ضدباکتری بوده و همچنین مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی نشان می‌دهد.

آلومینیوم کامپوزیت پانل رنگی

این نوع کامپوزیت، با نام پانل‌های رنگارنگ نیز شناخته می‌شود. برای ساخت پانل رنگی ابتدا از لایه‌های مختلف رنگ و سپس یک پوشش براق و درخشان استفاده می‌شود. هنگامی که نور به پانل‌های رنگی می‌تابد، بر اساس زاویه نور رنگ‌های متفاوتی رویت می‌شوند.

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضدحریق

همانطور که از نام این کامپوزیت ساختمان مشخص است، این پانل‌ها ضدآتش هستند. در واقع در هسته پانل‌ها یک هسته پلاستیکی نسوز تعبیه شده که به پانل قابلیت ضدحریق می‌دهد. این محصولات از جدیدترین نوع کامپوزیت‌ها به شمار می‌آیند. 
 
 کامپوزیت ساختمان

آلومینیوم کامپوزیت طرح سنگ

در این نوع کامپوزیت‌ها از سه لایه رنگ لمینت روی ورق آلومینیومی استفاده می‌شود. سپس برای زیبایی بیشتر طرح سنگ روی پانل‌ها ایجاد شده و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

کامپوزیت ساختمانی با پوشش خش‌دار

این گونه پانل‌ها نمای خش‌دار داشته و نمای آن‌ها با کمک روش آنودایز ایجاد می‌شود. یک هسته پلی‌اتیلن به همراه دو ورق آلومینیومی، این نوع کامپوزیت ساختمانی را ایجاد می‌کنند. مقاومت بالای پانل در برابر خوردگی و زیبایی زیاد دو ویژگی بزرگ آن‌ها است. به همین دلیل از این نوع کامپوزیت هم در نمای داخلی و هم در نمای بیرونی استفاده می‌شود.

کامپوزیت ساختمان
 

چند نوع نمای کامپوزیت بر اساس نوع پوشش داریم؟

روی ورق‌های کامپوزیتی پوشش‌های مختلفی ایجاد می‌شود. انتخاب این نوع پوشش‌ها هم بر اساس نوع کاربرد و موارد استفاده ورق‌های کامپوزیتی صورتی می‌گیرد. پوشش‌های مختلفی شامل پوشش PVDF، پوشش Nano-PDF، پوشش لایه پلی استر و... برای ورق‌های کامپوزیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه ویژگی هر پوشش را توضیح خواهیم داد.

پوشش PVDF

این گونه پوشش‌ها از جنس رزین هستند. وجود عناصری مانند فلوئور و هم چنین یک لایه پلیمری در داخل آن‌ها باعث می‌شود مقاومت نمای کامپوزیتی در برابر مواد اسیدی و قلیایی و هم چنین اشعه یو وی بسیار زیاد شود.

پوشش Nano-PDF

برای این پوشش ابتدا یک لایه پوشش PVDF، ایجاد شده و سپس یک لایه پوشش دیگر نیز به آن اضافه می‌شود که از نظر ساختمان مولکولی با لایه PVDF تفاوت دارد.

لایه پلی استر

استفاده از لایه  پلی استری هم یکی دیگر از پوشش‌های ایجاد شده روی ورق‌های آلومینیومی است. تنها عیبی که لایه‌های پلی استری دارند این است که مقاومت خیلی بالایی از خود نشان نمی‌دهند. برای مثال لایه پلی استری در برابر شرایط جوی نامساعد مانند باران‌های اسیدی، امکان تخریب بالایی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در بخش بیرونی ساختمان استفاده نشود.

استفاده از نمای کامپوزیت چه مزایایی دارد؟

نمای کامپوزیت ساختمان به همراه پنجره دوجداره، امروزه به عنوان  محبوب‌ترین اجزای ساختمانی شناخته می‌شوند. در ادامه قصد داریم راجع به مزایای نمای کامپوزیت ساختمان بیشتر صحبت کنیم.


کامپوزیت ساختمان

مقاومت بالا در برابر تغییرات جوی

‌بی‌شک هر ساختمانی در هر منطقه و استانی در معرض تغییرات جوی قرار می‌گیرد. به همین دلیل نمای ساختمان پس از مدتی تخریب شده و زیبایی خود را از دست می‌دهد. اما ورق آلومینیوم کامپوزیت مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع تغییرات محیطی دارد. می توانید یک برآورد هزینه از ساخت آپارتمان مقاومت در برابر نور خورشید، رطوبت، اسید و باز و... از جمله ویژگی‌های نمای کامپوزیت است.

یکی دیگر از مزایای مطرح شده برای ورق آلومینیوم کامپوزیت، سطح صاف و صیقلی آن می‌باشد. سطح صاف و صیقلی نما باعث می‌شود نور خورشید سریعا منعکس شده و به همین دلیل گرمای خورشید جذب نمی‌شود. این ویژگی به خصوص برای مناطق گرمسیر بسیار مفید است. در داخل پانل‌های کامپوزیتی یک لایه پلی اتیلن نیز قرار دارد. این لایه پلی اتیلنی مانند یک سد حرارتی عمل کرده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

وزن بسیار کم

از دیگر مزایای پانل‌های کامپوزیتی آن است که وزن بسیار کمی دارند. این وزن کم باعث می‌شود بار اضافه به ساختمان وارد نشود. علاوه بر این، حمل و نقل و نصب پانل‌ها نیز به دلیل وزن کمی که دارند بسیار آسان خواهد بود.

عایق صوتی، رطوبتی و حرارتی

نوع متریال استفاده شده در کامپوزیت‌ها باعث شده تا این متریال عایق خوبی برای ساختمان باشد. البته بخش مهمی از این ویژگی مدیون حضور لایه پلی اتیلنی در پانل‌ها است. این لایه به خوبی می‌تواند از عبور حرارت و صدا جلوگیری کند. از طرفی دیگر آلومینیوم هم فلزی مقاوم در برابر رطوبت و حرارت است. به همین دلیل نمای کامپوزیتی به مرور زمان دچار خوردگی نشده و در هنگام آتش‌سوزی هم تغییر شکل نمی‌دهد. شما می‌توانید در کنار نمای کامپوزیتی از پنجره دو جداره نیز برای عایق شدن بیشتر ساختمان نسبت به رطوبت و صوت و... استفاده کنید.

کلام آخر

استفاده از نمای کامپوزیت ساختمان امروزه بسیار رایج شده است. اما این متریال چیست و چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؟ در این مقاله راجع به انواع نمای کامپوزیت صحبت کرده و مزایای آن را بر شمردیم.

1401/12/01
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC