معماری مدرن چیست؟

معماری مدرن چیست؟

خلاصه:
اگر نگاهی به معماری گذشته تا به امروز داشته باشیم، سبک‌ها و روش‌های گوناگون معماری را مشاهده می‌کنیم. هر کدام از سبک‌های اجرا شده با توجه به نیاز افراد، زمان مورد نظر، شرایط جغرافیایی و... متفاوت بوده‌اند.
1401/11/17

اگر نگاهی به معماری گذشته تا به امروز داشته باشیم، سبک‌ها و روش‌های گوناگون معماری را مشاهده می‌کنیم. هر کدام از سبک‌های اجرا شده با توجه به نیاز افراد، زمان مورد نظر، شرایط جغرافیایی و... متفاوت بوده‌اند. یکی از سبک‌های معماری که در این مقاله قصد صحبت راجع به آن را داریم، سبک معماری مدرن است. معماری مدرن چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این دو سوال مهم پاسخ دهیم.

با تعریف پایه معماری مدرن بیشتر آشنا شوید

این سبک معماری با نام معماری نوگرا نیز مشهور است. در این سبک از انواع ایده‌های خلاقانه در ترکیب با فناوری‌های جدید استفاده می‌شود. مفاهیم و سبک معماری تاریخی در سبک جدید به کل کنار گذاشته شده و طرح‌ها و ایده‌های جدیدی پیاده‌سازی می‌شود که تاکنون وجود نداشته است. 
قدمت این معماری نوگرا یا مدرن به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد. زمانی که میان ملت‌ها جنگ جهانی به پا بود و آثار جنگ در سراسر کره زمین مشاهده می‌شد، هنرمندان بزرگ همراه با معماران قهار کوشیدند تا سبک جدیدی از معماری را اجرا کنند. سادگی و حذف سختی‌های بازسازی بناها دو اصل مهم بود که در این سبک جدید مورد توجه قرار گرفت. بدین ترتیب هنر معماری مدرن در جهان شکل گرفت. این هنر در عصر قاجار وارد ایران هم شد و بدین ترتیب معماری بناها در ایران دستخوش تغییراتی قرار گرفت. در واقع ورود این سبک به داخل ایران به واسطه معمارانی بود که در خارج از ایران تحصیل کرده بودند. 


 

چه گرایش‌هایی در سبک مدرن معماری وجود دارد؟

این سبک از معماری زیرشاخه‌های گوناگونی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. پرداختن به این زیرشاخه‌ها کمک می‌کند تا سبک مدرن را بهتر شناخته و ویژگی‌های آن را درک نماییم.

سبک مدرن متاخر

در این سبک آزادی عمل بسیار مهم بوده و حرف اول را می‌زند. بنابراین معمار می‌تواند تمام آنچه در ذهن دارد را اجرا کند. حجم‌های عظیم و ایده‌های خلاقانه در سبک متاخر به وفور دیده می‌شوند.

سبک مدرن مینیمال

سبک مدرن مینیمال یکی دیگر از زیرشاخه‌های سبک مدرن به حساب می‌آید. این سبک شهرت بسیاری داشته و با نام کمینه‌گرا نیز شناخته می‌شود. ایجاد فضایی زیبا و در عین حال ساده با کمک رنگ‌های پایه از جمله اساسی‌ترین اهداف این سبک است. در سبک مینیمال تاکید زیادی روی سادگی و دوری از تجملات وجود دارد.این سبک تنها محدود به معماری نیست و می توانید در دکوراسیون داخلی منزل از سبک مینیمال استفاده کنید.

سبک مدرن متعالی

در سبک متعالی سعی شده تا از فناوری‌های نوین استفاده شود. شباهت بارز سبک متعالی با مینیمال آن است که هر دو سبک به سادگی و عدم استفاده از تجملات تاکید فراوانی دارند.

سبک مدرن انتقالی

سبک مدرن انتقالی از تلفیق دو سبک کلاسیک و مدرن به وجود آمده است. این سبک طرفداران بسیاری داشته و شما می‌توانید نمونه‌های آن را در فضاهای مختلفی مشاهده کنید. برای مثال برای اجرای سبک مدرن انتقالی می‌توان در فضای کلاسیک از مبلمان مدرن استفاده کرد. این ترکیب مدرن و کلاسیک، زیبایی سبک مدرن انتقالی را به رخ می‌کشد.

سبک مدرن تک رو

مدرن تک رو با نام ماوریک هم شناخته می‌شود و از دیگر زیرشاخه‌های معماری مدرن است. این سبک بسیار خاص بوده و ویژگی‌های مخصوص خود را دارد. استفاده از رنگ‌های تصادفی به همراه طرح‌های خلاقانه از جمله ویژگی‌های سبک مدرن تک رو است. در این سبک بیشتر سعی می‌شود تا تکنیک‌های جدید، مصالح و انواع تکنولوژی‌ها به کار گرفته شود تا ساختمانی هوشمند بنا گردد.


 

مهم‌ترین ویژگی معماری مدرن

هر سبکی از معماری یکسری ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. در سبک مدرن هم رعایت برخی اصول و ویژگی‌ها بسیار ضروری است. در واقع با دیدن ویژگی‌ها و اصول اساسی می‌توان تشخیص داد که یک سازه با سبک مدرن معماری شده یا خیر. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌ها در معماری مدرن اشاره می‌کنیم.

استفاده از ابزار و مصالح جدید

برای پیاده‌سازی سبک مدرن لازم است تا مصالح مناسبی استفاده شود. مصالح مورد استفاده باید حتما بدون تغییر بوده تا بتوانند فضای بیرون را به خوبی منعکس کنند. در اکثر موارد قالببندی‌های لازم برای اجرای سبک مدرن با فلز، بتن، چوب، شیشه و... اجرا می‌شود.

تطبیق شکل ساختمان با کارایی آن

در این اصل سعی می‌شود فضای ساختمان به گونه‌ای ساخته شود که با هدف و کارایی آن مطابقت داشته باشد.

استفاده از ترکیب نامتقارن

معمولا نظم و تقارن در سبک مدرن خیلی مورد توجه نیستند. به همین دلیل استفاده از اشکال مکعبی و استوانه‌ای و... در سبک مدرن بیشتر به چشم می‌خورد.

سادگی

همانطور که اشاره کردیم، سادگی در سبک مدرن ویژگی بسیار مهمی به شمار می‌آید. به همین دلیل از عناصر و تزئینات مختلف در این سبک استفاده نمی‌شود. علاوه بر این جزئیات غیرضروری نیز حذف شده و سادگی و زیبایی ساختمان به رخ کشیده می‌شود. این سادگی در اجزای مختلف ساختمان مانند پنجره دو جداره، رنگ‌ها و... نیز دیده می‌شود. به همین دلیل در سبک مدرن رنگ‌هایی چون سفید و کرم بیشتر به چشم می‌خورند.

استفاده از زیبایی طبیعت با کمک شیشه‌های بزرگ

در این سبک، از پنجره دو جداره شیشه‌ای بزرگ و دیوارهای شیشه‌ای استفاده می‌شود. بدین ترتیب نور و زیبایی طبیعت بیشتر به چشم می‌آید.

استفاده از مواد بدون تغییر

معمولا سعی می‌شود از مواد به گونه‌ای استفاده شود که کمترین تغییری در آن‌ها ایجاد نگردد. برای مثال در سبک مدرن استفاده از پلی استر برای چوب ترجیح داده می‌شود. پلی استر کمک می‌کند تا ظاهر طبیعی چوب حفظ شده و زیبایی ذاتی آن دو چندان شود.

حفظ ارتباط بین فضاها

یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی سبک مدرن، حفظ ارتباط بین فضاهای داخلی است. بدین منظور سعی می‌شود از قطعاتی مانند آینه و شیشه برای جداسازی فضاهای داخلی استفاده شود.

کلام آخر

معماری مدرن یکی از سبک‌های بسیار زیبای معماری است. اما برای بسیاری این سوال وجود دارد که معماری مدرن چیست؟ در این مطلب سعی کردیم پاسخ روشنی به این سوال بدهیم. در این مقاله انواع سبک‌های معماری مدرن را بر شمرده و هر کدام را تعریف کردیم. علاوه بر این، راجع به مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصه‌های سبک مدرن نیز صحبت کردیم. سبک مدرن را می‌توان در تک تک اجزای ساختمان مانند نمای بیرونی، فضای داخلی، پنجره دوجداره، درب‌ها و... به سادگی اجرا کرد.
 
1401/11/17
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC