دکوراسیون داخلی منزل و طراحی داخلی ساختمان به چه منظور است؟

دکوراسیون داخلی منزل و طراحی داخلی ساختمان به چه منظور است؟

خلاصه:
دکوراسیون در لغت به معنای آراستن و چیدمان است. وقتی که درباره دکوراسیون داخلی صحبت می‌کنیم منظور ما نوع چیدمان و انتخاب مطلوب وسایل بخش های متعدد خانه نظیر بخش پذیرایی و نشیمن، اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام و دستشویی است.
1401/09/06

دکوراسیون در لغت به معنای آراستن و چیدمان است. وقتی که درباره دکوراسیون داخلی صحبت می‌کنیم منظور ما نوع  چیدمان و انتخاب مطلوب وسایل بخش های متعدد خانه نظیر بخش پذیرایی و نشیمن، اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام و دستشویی است. با توجه به همه گیر شدن طراحی داخلی ساختمان دیگر استفاده از دکوراسیون داخلی فقط برای خانه‌های مسکونی نیست. 


 
علاوه بر دکوراسیون داخلی منزل این روز ها شاهد دکوراسیون دفاتر کاری، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و غیره خواهیم بود.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل چگونه انجام می‌شود؟

طراحی دکوراسیون داخلی منزل، به معنای ایجاد هماهنگی میان اجزای داخلی خانه بوده که با هدف زیباتر شدن و چشمگیر شدن فضای خانه انجام می‌شود. به ویژه در خانه‌های کوچک و نقلی آپارتمانی امروزه توسط طراحی صحیح دکوراسیون داخلی منزل می‌توان این فضا را گرم و دلنشین و با ایجاد هماهنگی بین اجزا، رنگ‌ها و وسایل، جلوه‌ فضا را بیشتر کرد.
جابه‌جایی به خانه‌های جدید همیشه برای افراد سرشار از هیجان است؛ اما بعضی اوقات نحوه چیدمان دکوراسیون خانه تبدیل به یک دغدغه خواهد شد. در این صورت شما باید برنامه ریزی کنید که وسایل خود را در محیط جدید به چه صورت بچینید تا یک فضای مطلوب را فراهم کنید. نوع دکوراسیون خانه شما بازتابی از شخصیت، احساس و سلیقه شما است.معمولا پیشنهاد می شود در هنگام تغییر دکوراسیون منزل به مسائل بازسازی و نوسازی منزل هم توجه داشته باشید.
طراحی دکوراسیون داخلی نوعی دانش است و با استفاده از آن در مکان‌های متعدد می توان چشم بیننده را به فضای مذکور جذب کرد. به طور مثال طراحی دکوراسیون داخلی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها موجب جذب بیشتر مشتری خواهد شد. همینطور طراحی دکوراسیون داخلی محیط‌های اداری یک فضای امن برای کارمندان مهیا می‌کند و باعث می‌شود تا راندمان کاری افراد حاضر در اداره بالا برود. 


 

آشنایی با انواع طراحی داخلی ساختمان

حال که با دکوراسیون داخلی منزل تا حدودی آشنا شده اید سعی داریم در ادامه مطلب انواع سبک دکوراسیون را نیز بررسی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

سبک دکوراسیون روستیک

افرادی که تصمیم می‌گیرند از دکوراسیون روستیک استفاده کنند همان افرادی هستند که به زندگی با سبک روستایی علاقه دارند. در واقع این نوع دکوراسیون داخلی منزل به این صورت است که یک خانه ساده و بی آلایش را به ارمغان می‌آورد. در این نوع دکوراسیون از سنگ و چوب در فضا استفاده می‌شود. یکی دیگر از شاخصه های اصلی این نوع سبک استفاده از وسایل کهنه و قدیمی است. 

 سبک شیکر در دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی ساختمان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما روش شیکر در دکوراسیون داخلی یکی از سبک‌هایی است که حتی اگر با آن آشنا نباشید باز هم شما را جذب خواهد کرد. در این نوع سبک جذابیت و سادگی قابل مشاهده است. 
سبک شیکر شامل استفاده از رنگ‌های مات و خنثی نظیر رنگ‌های طوسی، خاکستری و بژ بوده. در واقع در این روش وسایلی که در بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شوند دارای رنگ‌های خنثی و مات هستند.

سبک دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

به دلیل وجود وسایل خاص با طراحی‌های ویژه که در خانه ‌های ایرانی قابل مشاهده است، می توان یک سبک مجزا برای دکوراسیون داخلی منازل ایرانی را نیز در نظر بگیریم. حتی لازم به ذکر است که در بسیاری از نقاط جهان این سبک شناخته شده است. 
همینطور سبک دکوراسیون داخلی منزل ایرانی از قدمت و اصالت بسیار بالایی برخوردار است. بهره مندی از ستون‌های بلند و ایوان‌‌های مرتفع یکی از اصلی ترین ویژگی‌های طراحی داخلی ایرانی است. همینطور در این سبک از از فرش ایرانی و پرده‌های متناسب با آن نیز استفاده می‌شود.

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک

برای دکوراسیون داخلی کلاسیک تا حدی که امکان دارد از نظم و تقارن استفاده خواهد شد. در واقع یکی از ویژگی‌های این سبک نظم زیاد آن بوده. در این سبک اصالت و سنگینی خاصی در فضا قابل مشاهده است. در بخش‌های مختلف سبک کلاسیک وسایل دکوری باید به صورت متقارن در فضا استفاده شوند. 
همینطور می‌توانید در سبک دکوراسیون کلاسیک از رنگ‌هایی نظیر کرم و قهوه‌ای و زرشکی نیز بهره مند شوید. ترکیب رنگ‌های مذکور در کنار وسایل چوبی این زیبایی را چندین برابر خواهد کرد. برای پیاده سازی سبک کلاسیک در بخش اتاق خواب می توان از سرویس خواب کلاسیک، آباژورهای سرامیکی و ... نیز استفاده کرد.

 سبک دکوراسیون مدرن

برای اینکه بتوان در منزل خود سبک دکوراسیون مدرن را برقرار کرد باید به این نکته توجه کرد که مهم‌ترین ویژگی سبک مدرن بهره گیری از خط‌های صاف و رنگ‌های ساده است. در حقیقت هرچه فضا ساده‌تر و خلوت‌تر باشد مدرن‌تر نیز خواهد بود. بهتر است در این روش از شیشه، استیل و رنگ های سفید و نقره ای نیز در فضا استفاده زیادی می‌شود.


 

سبک دکوراسیون مینیمال

برخی از افراد سعی می‌کنند که در خانه خود سبک دکوراسیون مینیمال را بگنجانند. پراستفاده‌ترین رنگی که در این دکوراسیون داخلی ساختمان وجود دارد رنگ سفید است. سبک دکوراسیون مینیمال از نظر سادگی بسیار مشابه سبک دکوراسیون مدرن است. استفاده زیاد از رنگ های خنثی در سبک دکوراسیون مینیمال درست مثل معماری مدرن است.
 
در این نوع سبک باید از قرار دادن وسایل اضافه و دکوری تا جایی که امکان دارد خودداری کنید. اصلی‌ترین ویژگی سبک دکوراسیون مینیمال خلوت بودن فضا بوده که این امر باعث ایجاد یک آرامش خاص در محیط خانه خواهد شد.

سخن پایانی

لازم به ذکر است که برای داشتن دکوراسیونی زیبا بهتر است از قبل کلیه وسایل را با توجه به ابعاد و سبک مورد نظر خود خریداری کنید و با ذهنیت قبلی از جایگاه تقریبی آن‌ها مطلع باشید. برای چیدمان بهتر است نخست از وسایل اصلی با ابعاد بزرگتر شروع کرده و بقیه وسایل بر اساس این وسایل بزرگ جایگذاری کنید.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا میتوان در قسمت‌های مختلف خانه از سبک های مختلف استفاده کرد؟ باید بگوییم این امر وابسته به فضای منزل شما است. اگر در خانه بزرگی زندگی می‌کنی، قادر هستید تا از سبک‌های متعدد در خانه خود نیز بهره مند شوید. همینطور اگر فضای خانه شما کوچک است باید از یک سبک خاص پیروی کنید تا بتوانید فضای دلنشین و مناسبی را فراهم نمایید.
1401/09/06
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC