اسپیسر پنجره دوجداره

اسپیسر پنجره دوجداره

خلاصه:
امروزه پنجره‌های دوجداره یکی از مهم‌‌ترین بخش‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها به شمار می‌آیند. پنجره‌ها دارای ساختار و اجزای متفاوتی هستند که هر کدام ویژگی خاصی داشته و به صحت عملکرد پنجره کمک می‌کنند.
1402/04/05

امروزه پنجره‌های دوجداره یکی از مهم‌‌ترین بخش‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها به شمار می‌آیند. پنجره‌ها دارای ساختار و اجزای متفاوتی هستند که هر کدام ویژگی خاصی داشته و به صحت عملکرد پنجره کمک می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی راجع به اسپیسر پنجره دوجداره صحبت کرده و مطالب مهمی را راجع به آن عنوان کنیم. اگر نمی‌دانید اسپیسر چیست یا به طور تخصصی با عملکرد آن آشناییت ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


اسپیسر پنجره دوجداره

اسپیسر چیست؟

اسپیسر نام قطعه‌ای است که در پنجره دوجداره به کار رفته و باعث می‌شود دو قاب شیشه‌ای تعبیه شده در پنجره از یکدیگر جدا شوند. در واقع اسپیسر باعث می‌شود یک فضای خالی میان میلگرد و قالب ایجاد شود. بدین ترتیب بین دو قاب شیشه ای، یک نوع گاز محفوظ می‌شود. اسپیسر، با نام فاصله‌انداز هم شناخته می‌شود. این قطعه برای درب و پنجره‌های یو پی وی سی مورد استفاده قرار گرفته و نقش بسیار مهمی دارد.

اسپیسر پنجره دوجداره

تاریخچه اسپیسر

در گذشته اسپیسرها از جنس فیبر یا فلز تولید می‌شدند. به همین دلیل مقاومت خیلی زیادی نداشته و رسانای حرارتی نیز بودند. اما امروزه برای کاهش اتلاف انرژی و همچنین افزایش دوام و مقاومت، این قطعه را از جنس پلاستیک و فوم ساختمانی فرآوری و تهیه می‌کنند.

اسپیسر پنجره دوجداره

آشنایی با ساختار اسپیسر

اسپیسر شیشه بعد از انتخاب شیشه مناسب پنجره دوجداره یکی از مهم‌‌ترین بخش‌ها در پنجره دوجداره است. زیرا کمک می‌کند تا پنجره از نظر حرارت و رطوبت عایق شود. علاوه بر این، باعث می‌شود صفحات در کنار یکدیگر و در جای درستی قرار گیرند. بدین ترتیب محفظه به وجود آمده همواره مملو از گازهای نجیبی مانند کریپتون یا آرگون خواهد بود.
همانطور که گفتیم در اکثر موارد اسپیسرها را از پلاستیک می‌سازند. با این وجود در بازار می‌توانید انواع فلزی را نیز پیدا کنید. اسپیسرهای فلزی اگر چه قوی‌تر هستند اما نمی‌توانند عایق حرارتی خوبی باشند. اسپیسرهای انعطاف‌پذیر از جمله بهترین انواع اسپیسرها هستند. این مدل فاصله‌اندازها چگالی کمی داشته و عایق‌بندی را به شکل بهتری انجام می‌دهند. بدین ترتیب پنجره در برابر رطوبت، حرارت و حتی آلودگی صوتی عایق خواهد شد.

مزایا و کاربرد اسپیسر پنجره دوجداره

با نصب اسپیسر می‌توانید تجربه بهتری از تعویض پنجره قدیمی و نصب پنجره دوجداره داشته باشید. زیرا اسپیسر پنجره دوجداره مزایای بیشماری را به همراه دارد.
·        هنگامی که دما بالا می‌رود، اسپیسر منعطف می‌تواند منبسط شود. از سویی دیگر هنگام سرد شدن هوا باعث کاهش انقباض می‌گردد. بدین ترتیب کمک می‌کند تا پنجره دوجداره عایق مناسبی برای انرژی باشد.
·        علاوه براین اسپیسر کمک می‌کند تا رطوبت و آب به داخل پنجره نشت نکرده و مشکلات بعدی برای آن پیش نیاید.
·         از دیگر مزایای این قطعه در پنجره دوجداره آن است که اسپیسر مانع خروج گاز عایق مهمی که در پنجره دوجداره وجود دارد، می‌شود.

چند نوع اسپیسر شیشه داریم؟

به طور کلی دو نوع اسپیسر شیشه داریم که شامل اسپیسر تک مهره و دو مهره هستند. اگر به دنبال انتخاب اسپیسر هستید پیشنهاد می‌کنیم از سوپر اسپیسر استفاده کنید. این مدل اسپیسرها طراحی خوبی داشته و باعث بهبود عملکرد پنجره دوجداره می‌شوند. تنظیم دمای سطح شیشه، به حداقل رساندن فشاری که به درزگیرها وارد می‌شود و مقاومت در برابر گرما از جمله مزایای این نوع اسپیسر می‌باشد.
اسپیسرهای تک مهره از انواع اسپیسرهای بسیار محکم هستند اما دوام و مقاومت آن‌ها به قدری نیست که مانع نشت گاز به بیرون شوند. بدین ترتیب نمی‌توانند عایق خوبی برای پنجره‌های پر از گاز باشند. این در حالیست که اسپیسرهای دو مهره نسبت به تک مهره، مقاومت بیشتری داشته و سطح مهر و موم بالاتری دارند. دلیل این اتفاق آن است که این دسته از مواد از سیلانت اولیه و ثانویه برخوردار هستند.

اسپیسر پنجره دوجداره
 

اسپیسر شیشه چگونه نصب می‌شود؟

نصب اسپیسر پنجره دوجداره دارای مراحلی است که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.
·        در گام اول باید با کمک یک ماده ضد رطوبت داخل اسپیسر پر شود.
·        بعد از آن طول و عرض فاصله‌اندازها از گوشه بهم متصل می‌شوند.
·        بعد از طی مراحل بالا باید اسپیسر آماده شده را ابتدا روی یک شیشه قرار داد و سپس شیشه دیگر را روی اسپیسر گذاشت.
·        در گام بعدی نیاز به چسب درزگیر دارید. با کمک این چسب باید فاصله بین دو شیشه را درزگیری کنید.
·        همانطور که می‌دانید بعد از آن که شیشه دوجداره نصب شد، هیچ دسترسی به قسمت داخلی آن نخواهید داشت. به همین دلیل در این مرحله باید با کمک مواد شوینده و یا دستگاه شستشو داخل شیشه تمیزکاری شود.
·        در گام آخر باید از دستگاه تزریق گاز برای تزریق گاز آرگون به حد فاصل بین شیشه‌ها استفاده کرد. گاز آرگون را از یک سمت به محفظه بین شیشه‌ها وارد می‌کنند و بدین ترتیب هوای بین شیشه از قسمت دیگر آن بیرون می‌رود. با تزریق گاز، مراحل درزگیری تکمیل شده و به پایان می‌رسد. نکته مهمی که در این مراحل باید رعایت شود، تمیزکاری شیشه‌های برش داده شده است.

عوامل موثر در تعیین قیمت اسپیسر

تعویض پنجره قدیمی و نصب پنجره دوجداره ، تا حد زیادی از اتلاف انرژی و هزینه جلوگیری می‌کند. اما لازم است بدانید اسپیسرها هر کدام دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. در واقع قیمت اسپیسر با توجه به کیفیت و جنس آن تعریف می‌شود. همانطور که ذکر کردیم، اسپیسر هایی با جنس‌های متفاوت امروزه در بازار موجود هستند که می‌توانید آن‌ها را با قیمت‌های متفاوتی خریداری نمایید. علاوه بر جنس اسپیسر، برند سازنده این قطعه نیز نقش تعیین کننده‌ای در قیمت نهایی آن دارد. با این وجود توجه داشته باشید که بهتر است بهترین نوع محصول را از بهترین برند تهیه کنید. زیرا نقش اسپیسر در پنجره دوجداره بسیار کلیدی است.

کلام آخر

اگر با ساختار پنجره‌های دوجداره آشنا باشید، حتما نام اسپیسر را شنیده‌اید. اما آیا از خود پرسیده‎‌‌اید که اسپیسر چیست؟ اسپیسر یکی از مهم‌‌ترین قطعات مورد استفاده در پنجره دوجداره است که عملکرد پنجره تا حد زیادی به آن وابسته می‌باشد. در این مقاله به این سوالات پاسخ دادیم که این قطعه چه کاربردی دارد و ضرورت استفاده از آن چیست؟ علاوه بر این راجع به کاربرد و مزایای اسپیسر نیز صحبت کرده و نکات مهمی را راجع به آن بازگو کردیم. با خواندن این مقاله می‌توانید با ساختار پنجره دوجداره بیشتر آشنا شده و نقش اسپیسر در آن را بهتر بشناسید.
1402/04/05
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC