دلایل بسته نشدن پنجره یو پی وی سی

دلایل بسته نشدن پنجره یو پی وی سی

خلاصه:
پنجره‌های یو پی وی سی نیز مانند سایر اجزای یک ساختمان نیاز به مراقبت و گاها تعمیر یا تعویض دارند یکی از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از پنجره یو پی وی سی یا دوجداره با آن مواجه شوید اشکال در باز و بسته شدن پنجره دوجداره است.
1401/04/28

پنجره‌های یو پی وی سی نیز مانند سایر اجزای یک ساختمان نیاز به مراقبت و گاها تعمیر یا تعویض دارند یکی از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از پنجره یو پی وی سی یا دوجداره با آن مواجه شوید اشکال در باز و بسته شدن پنجره دوجداره است.

 بسیاری از افراد تصور می‌کنند با اشکال در بخشی از پنجره یو پی وی سی یا دوجداره باید پنجره را به کلی تعویض کنند یا هزینه گزافی بپردازند اما باید بدانید بسیاری از قطعات پنجره دوجداره قابل تعویض و تعمیر هستند و یا حتی ممکن است با یک رگلاژ ساده مشکل شما به کلی حل شود البته در صورتی که پنجره دوجداره شما از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و یا به درستی نصب شده باشد. 

در بسیاری از موارد قیمت پنجره دوجداره به جای کیفیت اولویت قرار می‌گیرد و قطعات بی کیفیت این پنجره‌ها هزینه تعمیرات ثانویه را افزایش می‌دهد.
گاهی ممکن است به دلایل مختلف هنگام بستن پنجره نتوانید به راحتی این کار را انجام دهید و مجبور باشید برای بسته شدن پنجره فشار بیشتری به دستگیره و لنگه پنجره وارد کنید . در نظر داشته باشید هر کدام از پنجره های یو پی وی سی به روش های متفاوتی باز می شوند.
این مشکلات می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ممکن است به تعمیر جزئی یا اساسی احتیاج داشته باشد. در ادامه این مقاله دلایل مختلف بسته نشدن پنجره یو پی وی سی و راه‌حل‌‍های آن را برای شما شرح می‌دهیم.

پنجره دوجداره از چه اجزایی تشکیل شده است؟

پنجره یو پی وی سی از چند جزء اصلی ساخته شده‌اند که اشکال و یا کیفیت پایین در ساخت هر یک از این اجزا می‌تواند به ایراد در کارکرد آن منجر شود. قبل از بررسی دلایل بسته نشدن پنجره یو پی وی سی بهتر است با اجزای آن آشنا شوید. کیفیت مناسب هر یک از این اجزاء بر قیمت پنجره دوجداره اثرگذار است. 
گاهی پایین بودن قیمت پنجره دوجداره شما را برای خرید مجاب می‌کند اما باید بدانید پایین بودن کیفیت این قطعات می‌تواند شما را در آینده به دردسر بیاندازد.
پنجره دوجداره از 4 بخش اصلی تشکیل می‌شود:
·        چهارچوب پنجره دوجداره
·        شیشه‌های دوجداره
·        یراق آلات که شامل دستگیره، لولاها و .. است
·        پروفیل در و پنجره که از جنس یو پی وی سی است
 

دلایل بسته نشدن پنجره دوجداره چیست؟

بهم خوردن رگلاژ پنجره دوجداره

گاهی ممکن است باز ماندن طولانی مدت پنجره یو پی وی سی منجر به بهم خوردن رگلاژ پنجره دوجداره شود در این حالت پنجره به راحتی بسته نمی‌شود. در چنین شرایطی باید به سرعت برای رگلاژ کردن پنجره اقدام کنید زیرا باقی ماندن در این شرایط می‌تواند به مرور آسیب جدی به دیگر قسمت‌های پنجره وارد کند.
اگر پنجره یو پی وی سی کیفیت مناسبی داشته باشد و از لولای قابل رگلاژ در آن استفاده شده باشد به راحتی می‌توانید به وسیله یک آچار آن را رگلاژ کنید اما اگر لولاها قابلیت رگلاژ نداشته باشند، باید با تعمیرکار تماس بگیرید. توجه داشته باشید که برای پایین آوردن قیمت پنجره دوجداره ممکن است از لولاهای بدون قابلیت رگلاژ در ساخت پنجره دوجداره استفاده شود که حتما در هنگام خرید باید به این موضوع توجه کنید.

سرد و گرم شدن پروفیل در و پنجره و خارج شدن از حالت اصلی

پروفیل‌های به کار رفته در پنجره یو پی وی سی در اثر تغییرات آب و هوایی و سرد و گرم شدن ممکن است دچار تغییر اندازه شوند. اگر در ساخت این پروفیل‌ها فضای کافی برای این انقباض و انبساط‌ها در نظر گرفته نشده باشد، ممکن است با تغییر حالت در پروفیل در و پنجره باز و بسته شدن پنجره‌ یو پی وی سی دچار مشکل شود. 
کیفیت پایین پروفیل در و پنجره قیمت پنجره دوجداره را پایین می‌آورد اما ممکن است در آینده شما را با چنین مشکلاتی مواجه کند زیرا پروفیل در و پنجره یکی از قسمت‌های مهم پنجره دو جداره و حفظ عایق بودن آن است.

کیفیت پایین لولای پنجره برای کاهش قیمت پنجره دوجداره

گاهی اوقات پایین بودن کیفیت یراق آلات به ویژه لولای به کار رفته در پنجره یکی از علت‌های اساسی ایراد در بسته شدن پنجره دوجداره است زیرا اگر این لولا‌ها دارای کیفیت پایین باشند و به اصطلاح ضعیف باشند نمی‌توانند وزن پنجره را تحمل کنند در نتیجه پنجره دچار افتادگی می‌شود و به درستی بسته نمی‌شود. 
برای حل این مشکل باید از یک تعمیرکار بخواهید لولاها را برای شما تعویض کند. لولا هایی با کیفیت بالا و قابل رگلاژ که تحمل وزن پنجره را داشته باشد از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کنند.

کج شدگی لنگه بازشو پنجره

کج شدگی لنگه بازشو در پنجره دو جداره یکی از علل بسته نشدن پنجره دوجداره است در این حالت وقتی که لنگه بازشو پنجره دچار افتادگی به سمت پایین می‌شود، هنگام بستن پنجره مجبورید لنگه پنجره را به سمت بالا فشار دهید تا پنجره بسته شود. این مشکل ممکن است به دلیل نصب نامناسب پنجره دوجداره و یا کیفیت پایین ساخت آن رخ دهد در این حالت باید از یک تعمیرکار متخصص برای رگلاژ و تراز کردن دوباره پنجره کمک بگیرید.

پایین بودن کیفیت گالوانیزه

در ساخت پنجره‌های دوجداره از ورق‌های فولادی در بین صفحات دوجداره استفاده می شود که به آن گالوانیزه گفته می‌شود. پروفیل در و پنجره به تنهایی قادر به تحمل وزن پنجره نیست به همین دلیل از صفحات گالوانیزه در کنار پروفیل در و پنجره استفاده می‌شود. گاهی برای پایین آوردن قیمت پنجره دوجداره ممکن است از گالوانیزه با کیفیت پایین استفاده شود و یا حتی این صفحات را به کار نبرند، در این صورت پنجره دچار افتادگی می‌شود و یا تاب بر‌می دارد.

گیر کردن بازشو پنجره با قطعات زاماک

قطعه زاماک یکی از یراق آلات فلزی به کار رفته در پنجره دوجداره است که جهت قفل شدن و چسبیدن لنگه به فریم پنجره استفاده می شود. زاماک یکی از قطعات مهمی است که باعث کیپ شدن کامل پنجره دوجداره می‌شود. گاهی ممکن است به دلیل بهم خوردن رگلاژ یا کیفیت پایین ساخت، لنگه بازشو پنجره به زاماک گیر کند و پنجره به درستی باز و بسته نشود در این صورت باید بدانید پنجره از سمت لولاها از رگلاژ خارج شده است بنابراین باید مجددا توسط یک متخصص رگلاژ شود.

علت بسته نشدن درب پی وی سی

بسته نشدن درب پی وی سی ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله:
خرابی مکانیسم قفل درب: این مشکل معمولاً به دلیل استفاده طولانی مدت، خرابی قطعات یا تغییر شرایط آب و هوایی رخ می‌دهد.
 عدم تنظیم درست درب: اگر درب پی وی سی به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است بسته نشود.
وجود موانع در مسیر بسته شدن درب: اگر در مسیر بسته شدن درب پی وی سی موانعی وجود داشته باشد، مانند قطعات خراب یا فرسوده، درب نمی‌تواند بسته شود.
تغییرات شرایط آب و هوایی: در شرایط آب و هوایی خاص، ممکن است درب پی وی سی به دلیل تغییرات در فشار هوا یا رطوبت بسته نشود.
برای رفع این مشکلات، بهتر است تعمیرکاران مجرب را به کمک بخوانید.

در آخر

در این مقاله مهمترین علل بسته نشدن پنجره یو پی وی سی و راهکارهای رفع آن را بررسی کردیم. باید بدانید بسیاری از این مشکلات با بررسی به موقع به راحتی قابل حل هستند و نیازی به تعویض کامل پنجره دوجداره وجود ندارد اما باید بدانید توجه به کیفیت ساخت در هنگام خرید پنجره دوجداره به جای قیمت پنجره می‌تواند بسیاری از هزینه‌های تعمیرات در آینده را کاهش دهد.
1401/04/28
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC