6 نکته مهم در گردگیری خانه که خوب است بدانید

6 نکته مهم در گردگیری خانه که خوب است بدانید

خلاصه:
گردگیری، کاری ساده است و اگر زمان زیادی صرف آن می‌کنید، به این معناست که اصول و روش‌های درست آن را به کار نمی‌برید.
1400/09/06

غبار مجموع ذرات کوچکی است که ممکن است از راه‌های بسیاری وارد خانه شود، مثل: جریان هوایی که از خارج از خانه وارد می‌شود، سلول‌های پوست و موی انسان، سیگار کشیدن، حیوانات خانگی‌ای که در آپارتمانمان زندگی می‌کنند، حشراتی که به هر طریق وارد خانه می‌شوند، آشپزی کردن و غیره که ممکن است وارد چشم، بینی و یا ریه‌ی ما شوند.
اگر برای شما سوال است که چرا نیاز به گردگیری داریم، می‌توانید انگشتان‌تان را روی هر سطحی که در خانه دارید، بکشید تا پی ببرید که این ذرات کوچک در هر جا و هر زمان - به خصوص در سطوحی که استفاده‌ی کمتری از آن‌ها داریم - همراه ما هستند. زیر مبل یا بالای تخت خوابتان را چک کنید تا با این صحنه‌ها روبه‌رو شوید! این ذرات کوچک به‌خصوص اگر از پروفیل یو پی وی سی عایق استفاده نمی‌کنید، بیشتر آزارتان می‌دهد.
وجود این ذرات در خانه به شدت نگران‌کننده است؛ چرا که سیستم تنفسی ما را تحت تاثیر قرار داده و ما را درگیر بیماری‌ها و آلرژی‌های تنفسی خواهد کرد. دغدغه‌ی آلوگی هوای شهر همیشه همراه ما هست اما تا به حال درباره‌ی آلودگی فضای خانه فکر کرده‌اید؟ گردگیری کردن کیفیت زندگی ما در منزل را افزایش می‌دهد. احتمال دارد که از پس تغییر هوای کلان شهرهایی مثل تهران بر نیاییم اما حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم، گردگیری خانه است.
بهتر است وقت بگذارید و این متن را بخوانید تا این‌که وقت اضافی برای گردگیری خانه بگذارید! در این مقاله به شما ثابت خواهیم کرد که گردگیری، کاری ساده است و اگر زمان زیادی صرف آن می‌کنید، به این معناست که اصول و روش‌های درست آن را به کار نمی‌برید. گردگیری هم مثل هر کار دیگری قوانینی دارد که با رعایت آن‌ها، می‌شود این کار طاقت‌فرسا و انرژی‌بر را با بیشترین سرعت ممکن انجام داد.
به طور متوسط نیاز است که 1 بار در هفته محل زندگیمان را گردگیری کنیم اما مثلا اگر در شهری که در معرض باد فراوان و یا در همسایگی بیابان است زندگی می‌کنیم، ممکن است احتیاج به بیش از هفته‌ای 1 بار تمیزکردن داشته باشیم. شما می‌توانید با یک بار پرداخت قیمت پنجره دو جداره، نیاز منزل‌تان به گردگیری را تا سال‌ها کاهش دهید.

روش صحیح گردگیری

ترتیب درست کارها، اول گردگیری و بعد از آن، جارو کشیدن است. ممکن است هنگام گردگیری گرد و خاک بر روی زمین بنشیند. اگر جارو کشیدن را قدم بعد از گردگیری قرار دهیم، مجبور به انجامِ دوباره‌ی جارو کشیدن نخواهیم شد. با این کار هم در مصرف برق صرفه‌جویی خواهید کرد و هم از کمردرد اجتناب می‌کنید. این نکته را فراموش نکنید که در ساعاتی جز ساعات اوج مصرف برق، جاروبرقی بکشید تا پخش درست انرژی در سر تا سر کشور به مشکل برنخورد و از هزینه‌ی زیاد قبض برق، دوری کرد.

بهترین وسیله برای گردگیری

بهترین وسیله برای گردگیری استفاده از مکنده برقی است. این وسیله باعث سهولت و سرعت در گردگیری می‌شود و همچنین به دلیل داشتن فیلترهای خاص، از پخش گرد و غبار در هوا جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، استفاده از مکنده برقی برای گردگیری خانه به شدت توصیه می‌شود.

روش های جلوگیری از پخش گرد و غبار

1. استفاده از فیلترهای خاص در مکنده برقی
2. استفاده از پوشش‌های ضد گرد و غبار بر روی مبلمان و فرش‌ها
3. شستن و تمیز کردن فرش‌ها و پوشش‌های دیگر به صورت منظم با فرچه گردگیری
4. استفاده از روش‌های تهویه مناسب در خانه
5. جلوگیری از استفاده از مواد شیمیایی و پاک کننده‌های قوی که ممکن است گرد و غبار را به هوا پخش کنند.

گردگیری میز شیشه ای، کاغذ دیواری، مبل چگونه است؟

استفاده از پارچههای مرطوب برای پاک کردن میز شیشه‌ای یا گردگیری میز تلویزیون و کاغذ دیواری به جای استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی قوی  می تواند یکی از بهترین راهکار ها برای مبارزه با گرد و غبار باشد، همچنین در ادامه برخی از کارهای موثر در گردگیری مبل و اجسام پارچه ای را بررسی میکنیم.
  • استفاده از مبلمان با پوشش قابل شستشو یا قابل پاک شدن به راحتی.
  • استفاده از پوشش‌های ضد گرد و غبار بر روی مبلمان و کاغذ دیواری.
  • استفاده از فیلترهای خاص در مکنده برقی برای جمع آوری گرد و غبار از کاغذ دیواری و مبلمان.

از بالا به پایین، گردگیری کنید.

حتما برایتان پیش آمده که هنگام گردگیری دیوار و یا قفسه‌ها، گرد و خاک بر روی سطح پایینی بنشیند. برای جلوگیری از دوباره کاری، پیشنهاد می‌کنیم سطوح را از بالاترین به پایین‌ترین نقطه گردگیری کنید که غبار به سطح پایین که در گام بعدی به تمیزکردنش خواهید پرداخت، بنشیند. به عبارتی دیگر، گردگیری را از جهت بالا به پایین انجام دهید.
 

 

ابزار خود را چک کنید

داشتن لوازم مناسب بخشی بزرگ از گردگیری استاندارد هستند. ابزار زیادی در دسترس وجود دارند که با توجه به کارایی آن‌ها، می‌توانید گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید. این وسایل می‌تواند مواد تمیزکننده مثل انواع اسپری و یا دستمال مناسب باشد. دستمال میکروفایبر مناسب کسانی است که برای تمیزکردن سطوح مختلف به یک همراه همیشگی نیاز دارند. در الیاف پنبه‌ای گرد و غبار به سطح الیاف متصل می‌شوند؛ ولی در دستمال میکروفایبر، گرد و خاک داخل شکاف‌های کوچک آن جذب می‌شوند و تا هنگام شست‌وشو از آن خارج نمی‌شوند. برای همین با هدف گرفتن بهترین نتیجه، پیشنهاد تاثیرگذاری هستند. با استفاده از این پارچه به همراه اسپری آب یا محلول تمیزکننده، می‌توانید مطمئن باشید که غبار بدون باقی‌ماندن ذرات ریز، از روی وسایل پاک شده است.

کارهای سخت را اول انجام دهید

لیستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید و قانون 80/20 را روی آن پیاده سازید. این به آن معناست که کاری که انجام دادن یا ندادن آن بیشترین تاثیر را روی زندگی‌تان می گذارد را در اولویت بگذارید و زودتر از سایر اقدامات، انجام دهید. شروع گردگیری با انجام طاقت‌فرسا ترین قدم‌ها مثل تمیز کردن نقاطی با دسترسی پایین (مثلا طبقاتی که قدمان به آن نمی‌رسد)، به ما کمک می‌کند در هنگام خستگی فقط با کارهای ساده دست و پنجه نرم کنیم.

صبح شروع به کار کنید

شروع‌کردن کار در صبح مزایای زیادی دارد که احتمالا همه‌ی ما با آن آشنایی داریم. انرژی بیشتر و وقت بیشتری برای انجام گردگیری داریم و این، کار را برای ما راحت‌تر خواهد کرد. اما نکته‌ی مهم اینجاست که ما با وجود نور طبیعی، دید بهتری برای تشخیص این ذرات ریز داریم و باعث می‌شود کارمان را با دقت انجام دهیم. گردگیری در شب خطای کار ما را بالا ‌برده و احتمالا مجبور به دوباره انجام دادن آن خواهیم شد.

منبع ورود گرد و خاک را حذف کنید

در ابتدای مطلب گفتیم که گرد و خاک از راه‌های زیادی مانند در، پنجره، کانال کولر و غیره وارد خانه می‌شود. با بستن این راه‌ها می‌توانیم از این امکان، جلوگیری کنیم. ممکن است حین تمیزکاری بر اثر باد و غیره، گرد و غبار مجددا وارد محیط شوند و کار شما را دو چندان کند. در راستای جلوگیری از همین امر، اطمینان حاصل کنید که در و پنجره‌های شما راهی برای ورود گرد و خاک نیستند؛ دریچه‌ی کولر را با پلاستیک‌های مخصوص ببندید، در و پنجره را تا حد امکان باز نگذارید و از عدم وجود نشتی در درزهای آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

سخن آخر

اگر به این مورد شک دارید، همین حالا به تعویض در و پنجره‌ی محل زندگی‌تان فکر کنید! با 1644 تماس بگیرید تا کاردانان هافمن در کمترین زمان ممکن، هزینه‌ی تقریبی تعویض در و پنجره‌ی شما و ارتقای آن به پنجره یو پی وی سی را تخمین بزنند. قیمت پنجره دو جداره، به صرفه‌ترین روش پیشگیری از حضور همیشگی گرد و خاک در محل زندگی است و از معضلات تنفس در گرد و خاک پیشگیری خواهد کرد که در مطلب بعدی به آن خواهیم پرداخت.
1400/09/06
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC