در و پنجره یو پی وی سی و مقاومت آن در هنگام آتش سوزی

در و پنجره یو پی وی سی و مقاومت آن در هنگام آتش سوزی

خلاصه:
وقتی صحبت از ایمنی در برابر آتش‌سوزی به میان می‌آید این سوال مطرح می‌شود که آیا ماده uPVC موجود در پروفیل در و پنجره و پنجره یو پی وی سی در برابر آتش سوزی ایمن است؟
1400/10/19

هیچ کدام از ما دل‌مان نمی‌خواهد به کابوس شبانه‌ی آتش سوزی در خانه‌مان فکر کنیم و خوش‌بختانه تعداد کمی از ما آن را تجربه می‌کنیم. هر چند آتش سوزی‌ها گاه در کنترل ما نیستند، اما پیش از خواب اگر وسایل برقی غیر ضروری را از برق بیرون بکشیم، از سلامت بخاری مطمئن شویم، شیر گاز منزل را ببندیم، از خاموش بودن شومینه مطمئن شویم، و سیگار را روشن رها نکنیم، احتمال این اتفاق ناخوشایند بسیار کاهش می‌یابد. قدم‌های مختلفی هستند که با برداشتن آن‌ها خانه‌ای امن‌تر در برابر آتش‌سوزی خواهید داشت. برای مثال داشتن سنسور دود و زنگ خطر آتش یکی از این گام‌ها است؛ قیمت‌شان نسبتاً ارزان است و مهم‌تر آن‌که جان‌تان را نجات می‌دهند. اما وقتی صحبت از ایمنی در برابر آتش‌سوزی به میان می‌آید این سوال مطرح می‌شود که آیا ماده uPVC موجود در پروفیل در و پنجره و پنجره یو پی وی سی در برابر آتش سوزی ایمن است؟

یو پی وی سی شعله‌های آتش را گسترش نمی‌دهد

در و پنجره های یو پی وی سی هنگام رخ دادن آتش سوزی موجب هدایت شعله‌های آتش و گسترش آن می‌شوند چون کلر موجود در مواد PVC به‌عنوان یک بازدارنده آتش عمل می‌کنند. قاب پنجره‌های یو پی وی سی ذوب نمی‌شوند، برخلاف تصور غلط رایجی که در مورد دیگر متریال‌های پلاستیکی وجود دارد. همچنین به محض از بین رفتن منبع اشتعال در و پنجره‌های یو پی وی سی به شدت کاهش دما پیدا می‌کنند و از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کند البته قاب های پنجره یو پی ی سی که با نام پروفیل معروف اند ویژگی ها ومزایا  منحصربه فرد دیگری نیز دارند. به‌عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت در حالی که نصب شیشه‌های دو جداره در ملک شما از بروز آتش سوزی جلوگیری نمی‌کنند، اما وضعیت را تشدید نمی‌کنند. به همین دلیل خوب است نکات ایمن‌سازی منزل و محل کار را بشناسیم تا احتمال این اتفاق به صفر برسد.

پروفیل پنجره یو پی وی سی در مجاورت آتش چه واکنشی نشان می‌دهند؟

درست است که یو پی وی سی از مواد مشتق نفتی ساخته می‌شود، اما به‌شکل جالبی وقتی در مجاورت آتش قرار می‌گیرند مقاومت نشان می‌دهند و در شدیدترین حالت بدون سوختن تغییر شکل می‌دهند. ضخامت زیاد و فشردگی بدنه پنجره های یو پی وی سی نیز عامل دیگری است که آن‌ها را در برابر آتش مقاوم می‌کند. این نکته نیز لازم به ذکر است که آتش به سمتی جریان پیدا می‌کند که از آن هوا به داخل خانه می‌آید. اکسیژن به تسریع آتش کمک می‌کند ولی چون پنجره یو پی وی سی عایق خیلی خوبی در مقایسه با دیگر انواع پنجره است، مثل وقتی که از این نوع پنجره برای مقابله با گرد و خاک استفاده می‌کنید، امکان ورود هوای بیشتر به محیط کم می‌شود و آتش سوزی به دلیل نبود اکسیژن زیاد شونده، حالت شدیدی نمی‌تواند پیدا کند. از سوی دیگر، اگر حریق خارج از منزل یا محیط کار اتفاق بیفتد، با داشتن پنجره دو جداره یو پی وی سی می‌توانید مطمئن شوید که گاز و دود ناشی از آتش سوزی به محل حضور شما وارد نمی‌شود و دچار مسمومیت ناشی از این گازها نمی‌شوید.

روش‌های پیش‌گیری از آتش سوزی در منزل

به کمک آشنایی با روش‌های زیر و رعایت نکات مهم می‌توانید از بروز آتش سوزی پیش‌گیری کنید و احتمال آن را به صفر برسانید. امیدواریم این اتفاق برای هیچ‌کس پیش نیاید.

نصب هشدار دهنده دود در خانه

سنسورهای هوشمند هشدار دهنده وقتی که وجود دود را تشخیص دهند می‌توانند شما را با خبر کنند. در مواردی این سنسورها همراه با آب پاش به شیوه‌ای طراحی می‌شوند که در صورت وجود دود زیاد، پاشش آب را شروع کنند. خوب است به‌صورت ماهانه این هشدار دهنده‌ها را بررسی و رفع اشکال کنید و مطمئن شوید که درست کار می‌کنند. این را نیز بررسی کنید که صوت یا زنگ هشدار سنسورها در همه‌ی اتاق‌ها شنیده می‌شوند. اگر هشدار دهنده با باتری کار می‌کند مرتب چک کنید عمر باتری تمام نشده باشد.

رعایت اصول ایمنی در برابر آتش سوزی

برای سیگار کشیدن جای مشخصی در خانه داشته باشید که دور از مواد اشتعال‌زا باشد. همچنین سیگار را کنار لوازم برقی و یا مواد اشتعال‌زا خاموش نکنید. هیچ‌گاه شمع‌ها را در نزدیکی وسایلی مثل پرده و پتو روشن نکنید. شمع‌ها را حتما در جاشمعی مناسب و ایمن بگذارید و موقع خوابیدن یا ترک خانه آن‌ها را خاموش کنید. کابل‌ها و سیم‌های فرسوده و قدیمی را حتما تعویض کنید. از قرار دادن مواد پاک کننده و برخی محصولات آرایشی در معرض نور خورشید و گرما جلوگیری کنید. مطمئن شوید همه اعضای خانواده می‌دانند که هنگام وقوع آتش سوزی از کجا و چطور برق و گاز منزل را قطع کنند. در منزل خود کپسول آتش نشانی داشته باشید تا بتوانید در لحظات نخست آتش سوزی جلوی آن را بگیرید. خوب است بدانید ۴ دقیقه اول آتش سوزی مهم‌ترین لحظه برای خاموش کردن آن است و پس از آن ممکن است به‌سرعت آتش به کل منزل زبانه کشیده باشد. خاکستر شومینه، قلیان و منقل را در سطل زباله یا کیسه زباله پلاستیکی تخلیه نکنید. آن را با آب خاموش کنید و سپس این کار را انجام دهید.
 
در و پنجره یو پی وی سی و مقاومت آن در هنگام آتش سوزی
 

پس از وقوع آتش سوزی چه کنیم؟

لازم است به سرعت با آتش‌نشانی و اورژانس تماس بگیرید. این دو شماره را همیشه به خاطر داشته باشید: ۱۲۵ و ۱۱۵. سعی کنید افراد را از ساختمان خارج کنید. به جز زمانی که ماسک تنفسی دارید وارد ساختمان آتش‌گرفته نشوید. اگر در ساختمان آتش‌گرفته گرفتار شدید، فورا به اتاقی که دارای پنجره است بروید، درب را ببندید، بعد پتو یا فرشی را زیر در بگذارید تا گاز و دود وارد اتاق نشود. سپس از طریق پنجره کمک بخواهید. لباس‌های دارای الیاف پلاستیکی را از خود دور کنید. هنگام خروج از منزل و فرار از آتش، به فکر برداشتن چیزی نباشید، جان شما از همه‌چیز مهم‌تر است. خوب است همیشه مدارک هویتی مهم خود را در نزدیکی خود داشته باشید و همچنین کپی از آن‌ها تهیه کنید و در موارد وقوع حوادث، فقط این‌ها را با خود خارج کنید.

مرور و جمع‌بندی مطلب

سخن آخر این‌که با داشتن کپسول آتش نشانی، بیمه آتش‌سوزی، و پیش‌گیری از وقوع این حادثه، می‌توانید از این بابت خیال‌تان راحت باشد. در نظر داشته باشید پروفیل در و پنجره و پنجره یو پی وی سی در برابر آتش سوزی مقاوم است و به گسترش آتش کمک نمی‌کند. هنگام وقوع حادثه خونسردی خود را حفظ کنید و مواردی که در این مطلب آموختیم را اجرا کنید. این نکته لازم به ذکر است که هنگام آتش‌سوزی گسترده که چاره‌ای ندارید جز آن‌که صبر کنید برای نجات شما کمک برسد، لازم است کف خانه دراز بکشید چون حجم دود و میزان حرارت آتش در کف منزل پایین‌ترین مقدار خود است و شانس شما برای نجات یافتن بسیار افزایش می‌یابد. با امید به این‌که هیچ‌گاه هیچ انسانی گرفتار آتش سوزی نشود.
1400/10/19
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC