کاربرد چسب سیلیکون در عایق‌ کردن پنجره‌ های دوجداره

کاربرد چسب سیلیکون در عایق‌ کردن پنجره‌ های دوجداره

خلاصه:
خرید پنجره upvc و نصب آن در ساختمان ها علاوه بر زیبایی ظاهری و عایق بندی صوتی، مانع از اتلاف انرژی می شود. چرا که یکی از کاربردهای پروفیل upvc در پنجره های دوجداره، عایق کردن پنجره در برابر سرما و گرما است.
1401/07/23

خرید پنجره upvc و نصب آن در ساختمان ها علاوه بر زیبایی ظاهری و عایق بندی صوتی، مانع از اتلاف انرژی می شود. چرا که یکی از کاربردهای پروفیل upvc در پنجره های دوجداره، عایق کردن پنجره در برابر سرما و گرما است. 

بر هیچکس پوشیده نیست که خرید پنجره دوجداره از برند های معتبر و نصب آن توسط افراد حرفه ای می تواند در کاهش شکاف های ایجاد شده در بین پنجره و دیوار موثر باشد. اما نمیتواند صد در صد مانع از ایجاد شکاف شود. درزگیری شکاف در و پنجره upvc با چسب سیلیکون شیوه ای معمول و کاربردی برای عایق کردن در و پنجره های دوجداره است.

 کاربرد چسب سیلیکون در عایق کردن پنجره دوجداره چیست؟ این سوالی است که در ادامه مفصل به آن پرداخته شده است.

چسب سیلیکون چیست؟

چسب سیلیکون یکی از انواع چسب های پلیمری با پایه آلی بوده که تولید کنندگان آن ها را در رنگ های مختلف و با انعطاف پذیری های متفاوت تولید می کنند. ترکیب پلی دی متیل سیلوکسان به همراه گروه های استات، کتوکسیم یا اتر در اسکلت چسب سیلیکون، موجب شده تا خواص منحصر به فردی در چسب سیلیکونی ایجاد شود. 
با توجه به عملکرد این چسب پلیمری در برابر سرما، گرما و رطوبت و کاربرد آن در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد تا منفی ۷۵ درجه سانتی گراد، عنوان پر استفاده ترین چسب ها در مصارف صنعتی و خانگی را کسب کرده است. همچنین چسب ولکانیزه شونده در دمای اتاق و چسب آکواریومی لقبی است که به دلیل محتویات سازنده چسب سیلیکونی به آن اختصاص داده شده است. از دیگر ویژگی های چسب سیلیکونی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر حلال های شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر فشار و انعطاف پذیری
  • قابلیت نارسایی الکتریکی
البته چسب سیلیکون تنها روش عایق بندی پنجره نیست. روش های مختلفی برای عایق بندی و آب بندی پنجره وجود دارد که در مقاله مربوط به آن می توانید مطالعه کنید

پوشاندن هر نوع شکاف مانند شکاف سطوح سنگی، شیشه ای، پلاستیکی و فلزی توسط انواع چسب آکواریوم زبانزد است. جالب است بدانید چسب سیلیکون به دلیل مقاومت در برابر اشعه uv دارای طول عمر زیادی بوده و خاصیت خود را هیچگاه از دست نمی دهد. 

لذا نیاز به تعویض ندارند و در محل استفاده شده در مدت زمان زیادی ماندگارند. ویژگی های نام برده شده و چسبندگی بالای این محصول موجب شده تا از چسب سیلیکونی برای درزگیری در و پنجره upvc نیز استفاده شود.

مزایای استفاده از چسب سیلیکون در عایق کردن پنجره دوجداره

  • مقاوم در برابر رطوبت و نفوذ آب
  • عایق حرارتی در برابر سرما و گرما
  • جلوگیری از رشد قارچ در کنار پنجره upvc در شهرهای رطوبتی  
  • ساخت استاندارد محصول و مضر نبودن آن برای انسان و محیط زیست

نکات عایق بندی پنجره دوجداره چسب سیلیکون

1. اولین موردی که باید قبل از درزگیری پنجره upvc به آن توجه کرد، نوع چسب سیلیکونی و رنگ آن است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم چسب سیلیکون در دو نوع مجزا و با انعطاف پذیری متفاوت تولید می شوند.  انعطاف پذیری کمتر چسب آکواریومی مدول بالا موجب شده تا از سختی بیشتری برخوردار باشد. درحالی‌که کشش سطحی بیشتر چسب آکواریومی مدول پایین به دلیل انعطاف پذیری بیشتر این نوع چسب است. با توجه به میزان شکافی که بین پنجره upvc و دیوار وجود دارد باید یکی از این دو نوع چسب را انتخاب کنید.
2. چسب سیلیکونی را میتوان در رنگ های سفید، بی رنگ، مشکی، قرمز و حرارتی در بازار پیدا کرد و این رنگ ها نشان دهنده محل استفاده از چسب آکواریومی است. به طور معمول از چسب سیلیکونی با رنگ های قرمز و حرارتی در صنعت، از رنگ مشکی برای چسباندن شیشه ماشین و از چسب های بیرنگ و سفید با توجه به رنگ محیط اطراف، برای عایق بندی پنجره های upvc و پوشاندن شکاف های وان حمام، سینک ظرفشویی و سایر موارد استفاده می‌شود.
3. ترجیحا از ماسک و دستکش برای اجرای کار استفاده کنید و از تماس چسب با هرگونه شعله و جرقه خودداری کنید.
در صورتی که هنگام درزگیری پنجره upvc چسب ها به محلی غیر از شکاف ها یا بر روی دستتان ریخت، نگران نباشید.
زیرا تا قبل از خشک شدن کامل چسب سیلیکونی می توانید آن را با آب و صابون از آن محل پاک کنید.

روش استفاده از چسب سیلیکون برای عایق بندی پنجره های دوجداره

  • محل استفاده از چسب را به خوبی از گرد و غبار و آلودگی ها پاک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که شکاف های بین پنجره upvc و دیوار کاملا خشک باشد.
  • سر تفنگی چسب را دقیقا روی محل مورد نظر و فشار دست خود را بگونه ای تنظیم کنید که چسب در نقاط دیگری به جز محل مورد نظر نریزد.
  • سعی کنید در هنگام اجرای چسب، فشار یکنواختی را به انتهای تفنگ چسب وارد کنید تا چسب ها به صورت یکنواخت از آن خارج شود.
  • برای صاف کردن چسب بر روی درز پنجره upvc می توانید از کاردک کمک بگیرید.
  • در انتها بین ۲ تا ۵ ساعت با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی به چسب سیلیکون اجازه خشک شدن دهید.

چرا عایق کردن پنجره های دوجداره با چسب سیلیکون ضروری است؟

اهمیت جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی در دنیا، مسئله ای غیر قابل انکار است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم کیفیت پروفیل upvc در پنجره های دوجداره تا حد زیادی در حل این مسئله تاثیر بسزایی داشته اما کافی نیست. لذا پس از خرید و نصب پنجره upvc مرغوب، مهمترین عاملی که در کاهش اتلاف انرژی نقش دارد، عایق کردن پنجره های دوجداره با چسب سیلیکون است.

همچنین ایجاد مانعی برای نفوذ آب و رطوبت و جلوگیری از رشد قارچ ها در شهرهایی با آب و هوای نم دار و بارانی از دیگر مواردی است که بر اهمیت عایق بندی پنجره های دوجداره با چسب سیلیکون می افزاید. با توجه به اهمیت بالای عایق بندی پنجره های دوجداره لازم است تا پس از نصب به سرعت شکاف های ایجاد شده پر شود و نباید آن را به زمان دیگری موکول کرد. توصیه می گردد برای اینکه عایق بندی پنجره های دوجداره بی عیب و نقص انجام شود از نصاب پنجره بخواهید در این کار به شما کمک کند.


 
1401/07/23
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC