چگونه پروفیل upvc را رنگ آمیزی کنیم؟

چگونه پروفیل upvc را رنگ آمیزی کنیم؟

خلاصه:
یکی از رایج‌ترین سوالاتی که بعد از خرید پنجره‌هایی‌‌ با پروفیل یو پی وی سی پرسیده می‌شود، قابلیت رنگ آمیزی در آن‌ها است.‌‌ بسیاری از افراد برای تغییر دکوراسیون به فکر تغییر رنگ پنجره دوجداره خود می‌افتند.
1403/07/29

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که بعد از خرید پنجره‌هایی‌‌ با پروفیل یو پی وی سی پرسیده می‌شود، قابلیت رنگ آمیزی در آن‌ها است.‌‌ بسیاری از افراد برای تغییر دکوراسیون به فکر تغییر رنگ پنجره دوجداره خود می‌افتند. خوشبختانه امکان رنگ آمیزی انواع پروفیل یو پی وی سی وجود دارد اما بهتر است افراد قبل از هر اقدامی نکاتی را راجع به این موضوع بدانند. در این مطلب قصد داریم راجع به رنگ آمیزی پروفیل یو پی وی سی در پنجره دوجداره و مزایا و معایب آن بیشتر صحبت کنیم.



 

آیا پروفیل یو پی وی سی قابلیت رنگ آمیزی دارد؟

بله پروفیل یو پی وی سی را می‌توانید با رنگ مخصوص به رنگ دلخواه در آورید. قبل از این که پروفیل را رنگ کنید آن را با آب و صابون و یک دستمال نخی تمیز و بدون پرز، نظافت کنید. بعد از نظافت، اجازه دهید پروفیل خشک شود و سپس برای رنگ آمیزی اقدام کنید. بهتر است از رنگ پلی اورتان یا آکرلیک برای رنگ کردن پروفیل‌ها استفاده شود.
 اگر تازه کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را به دست یک آدم با تجربه بسپارید؛ زیرا یک لایه رزین روی پروفیل وجود دارد که کار را برای رنگ آمیزی کمی سخت می‌کند. ممکن است بعد از رنگ آمیزی یا رنگ دلخواه ایجاد نشود و یا متوجه شوید، رنگ به شکل یک دست روی تمام سطح پروفیل پخش نشده‌است. در هر صورت کمک گرفتن از یک نقاش ماهر می‌تواند بهترین انتخاب باشد.


 

چگونه پروفیل upvc را رنگ کنیم؟

همانطور که گفتیم، پنجره‌های دوجداره به رنگ سفید تولید می‌شوند اما قابلیت رنگ‌آمیزی دارند. برای رنگ آمیزی کافیست مطابق مراحل زیر پیش بروید.
·        ابتدا پروفیل را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. روی سطح پروفیل نباید هیچ گونه پرز یا آلودگی وجود داشته باشد.
·        همانطور که گفتیم باید از رنگ‌های مخصوصی مانند آکرلیک یا پلی اورتان استفاده کنید. رنگ‌ها باید در برابر نور خورشید و آب مقاوم باشند تا بعد از مدت کوتاهی آسیب نبینند.
·        از قلمو یا یک غلتک تمیز برای رنگ آمیزی کمک بگیرید. سعی کنید ابتدا با لایه‌های نازک رنگ، سطح کار را بپوشانید و سپس اجازه دهید تا رنگ خشک شود؛ بعد از آن به سراغ لایه‌های بعدی بروید.
·        اگر می‌خواهید رنگ شما دوام بیشتری داشته باشد، می‌توانید از یک لایه پوشش محافظ هم استفاده کنید.


 
·        اگر احساس می‌کنید سطح پروفیل خیلی صاف نیست، باید از یک سمباده برای صیقلی نمودن سطح آن استفاده کنید. معمولا در و پنجره‌های قدیمی با این مشکل مواجه هستند.
·        در صورتی که رنگ دلخواه شما با رنگ اصلی پروفیل تفاوت زیادی دارد، باید ابتدا از یک رنگ پایه استفاده کنید. بعد از خشک شدن رنگ پایه، به سراغ رنگ اصلی بروید و پروفیل را به رنگ دلخواه درآورید.
·        اگر می‌خواهید رنگ درب و پنجره UPVC شما متفاوت از رنگ اصلی آن باشد، ممکن است لازم باشد از یک رنگ پایه استفاده کنید.
·        اگر درب و پنجره UPVC شما در معرض نور خورشید زیاد قرار دارد، ممکن است لازم باشد هر چند سال یک بار، رنگ آن را تجدید کنید.
·        بهتر است از رنگ‌های تیره برای رنگ‌آمیزی استفاده نکنید، زیرا دمای پنجره شما تا حد زیادی بالا می‌رود.
·        هر چه از رنگ باکیفیت‌‌تری‌‌‌‌ استفاده کنید، ماندگاری آن بیشتر خواهد بود اما در هر صورت ممکن است بعد از چند سال نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد وجود داشته باشد.

استفاده از لمینت به جای رنگ‌آمیزی

یکی دیگر از ایده‌های بسیار خوبی که به جای رنگ‌آمیزی می‌توانید از آن استفاده کنید، بهره بردن از روکش پروفیل یا لمینت است. روکش‌های پروفیل معمولا توسط کارخانه‌ها برای ایجاد تنوع رنگی در پروفیل‌ها تولید می‌شوند. لمینت‌ها دارای طرح‌های رنگی متنوعی هستند و نمای ظریف‌تر و زیباتری نسبت به رنگ ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل از آن‌ها در اکثر مواقع به جای رنگ‌آمیزی پروفیل استفاده می‌شود.
پروفیل‌های لمینت را به سه دسته بیرون لمینت، داخل لمینت و دو طرف لمینت، تقسیم می‌کنند. درب و پنجره‌هایی‌‌ که دو رو لمینت باشند، هم از بیرون و هم از داخل با لمینت پوشانده می‌شوند؛ اما لمینت یک رو تنها بخش داخلی یا خارجی پنجره را شامل می‌شود.

پروفیل رنگ آمیزی شده یا پروفیل لمینت؟

تا اینجای مطلب راجع به رنگ آمیزی پروفیل‌ها و لمینت دار کردن آن‌ها صحبت کردیم. هر دو روش را می‌توان برای ایجاد تنوع رنگی روی پروفیل‌ها به کار برد، اما کدام روش انتخاب شماست؟ در این قسمت قصد داریم راجع به تفاوت این دو روش صحبت کنیم تا بتوانید انتخاب مناسب‌‌تری‌‌‌‌ با توجه به نیاز خود داشته باشید.
همانطور که اشاره کردیم، رنگ آمیزی روی پروفیل سفید انجام می‌شود. به همین دلیل در صورتی که آسیبی به رنگ وارد شود، رنگ سفید زیری به شکل کاملا محسوس قابل مشاهده است. از آنجایی که تضمینی برای پایداری رنگ وجود ندارد، باید این موضوع را مد نظر داشته باشید.
نکته مهم دیگر راجع به قیمت تمام شده رنگ آمیزی و روکش لمینت است. از لحاظ قیمت، می‌توان گفت رنگ‌آمیزی هزینه کمتری نسبت به روکش کردن با لمینت دارد. بنابراین اگر به دنبال گزینه مقرون به صرفه‌‌تری‌‌‌‌ هستید، رنگ‌آمیزی را انتخاب کنید. هر چند پایداری روکش‌های لمینت، بیشتر است.


 

پنجره دوجداره رنگی چه مزایای دارد؟

پروفیل در و پنجره رنگ‌آمیزی شده، تنوع رنگی بسیار زیادی دارد و از این رو می‌توان آن را به راحتی با نمای داخلی هماهنگ کرد. برای رنگ‌آمیزی می‌توان از رنگ‌های براق، مات و نیمه مات استفاده کرد تا ظاهر جذاب‌‌تری‌‌‌‌ به وجود آورد. رنگ‌ها معمولا در برابر باران اسیدی، اشعه خورشید، ساییدگی و هر گونه آسیب دیگر مقاوم هستند. نظافت و شستشوی پنجره‌های رنگ آمیزی شده هم آسان است و رنگ‌ها در برابر مواد شوینده مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

کلام آخر

پروفیل در و پنجره یو پی وی سی، اغلب با رنگ سفید، به بازار عرضه می‌شود. بسیاری از افراد برای تناسب رنگی بهتر، اقدام به رنگ‌آمیزی پروفیل یو پی وی سی می‌کنند. در این مطلب راجع به رنگ‌‌آمیزی پروفیل یو پی وی سی و استفاده از روکش لمینت روی پروفیل‌ها صحبت کردیم. اگر شما هم قصد دارید رنگ و ظاهر متفاوتی روی پنجره یو پی وی سی خود ایجاد کنید، این مطلب را از دست ندهید.
 

1403/07/29
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC