مونتاژکاری چیست؟ آشنایی با شغل مونتاژکار ها

مونتاژکاری چیست؟ آشنایی با شغل مونتاژکار ها

خلاصه:
مونتاژکار خوب نیازی به هیچ نوع بنایی و گچ‌بری در منزل شما ندارد. لنگه‌های پنجره و شیشه قدیمی را از جایش بیرون آورده و قاب قدیمی پنجره برای قرار گرفتن در زیر پروفیل یو پی وی سی را آماده می‌کند.
1400/10/06

مونتاژ در لغت به فرایند یا فن انتخاب، اصلاح، و کنار هم قرار دادن قطعات جدای چیزی به یک کل ادامه‌دار گفته می‌شود. در فرهنگ فارسی عمید برای مونتاژ دو معنی آورده شده است؛ یکی «در کنار هم قرار دادن و روی هم سوار کردن اجزای یک ماشین یا دستگاه»، و دیگری «تدوین» در سینما. همچنین «سوار کردن» لغت مترادفی برای مونتاژ است. پیش از شکل‌گیری فناوری دیجیتال، کنار هم چسباندن قطعات فیلم موجب تهیه فیلم به‌صورت یکپارچه می‌شد و این کار وظیفه‌ی تدوین‌گر بود. در صنایع مختلف نیز انتخاب قطعات و سوار کردن و کنار هم قرار دادن قطعات دستگاه‌ها و اشیاء و ابزارها مثل پنجره های دو جداره و پروفیل یو پی وی سی، عمل مونتاژ محسوب می‌شود و به فردی که آن را انجام می‌دهد، مونتاژکار می‌گویند.

خط مونتاژ چیست؟

خط مونتاژ یا همان Assembly line اصطلاحی در صنعت است که طی فرایندی، اجزا و قطعات مختلف به‌شکل مجزا در هر بخش اضافه می‌شود تا در نهایت به محصول نهایی دست یابیم. یکی از روش‌های افزایش بهره‌وری این است که قطعات را برای انتقال از مرحله‌ای به مرحله‌ی دیگر، حرکت دهیم به جای آن که آن را جا به جا کنیم. برای ساختن وسایل خانگی از جمله در و پنجره دو جداره، لوازم برقی مثل ماشین ظرف‌شویی، و همچنین انواع خودروها از خط مونتاژ استفاده می‌شود.

درباره مونتاژکار تجهیزات الکترومکانیکی

مونتاژکار تجهیزات الکترومکانیکی فردی است که تجهیزات برقی مثل مکانیسم‌های کمک‌فرمان، گردش‌نماها، دینام‌سنج‌ها، قرقره مغناطیسی، ترمزها، کنترل‌گرهای نشتی، محرک‌ها و لوازم برقی را سر هم می‌کند. معمولا از دیپلم رشته‌های فنی حرفه‌ای، ریاضی فیزیک و کاردانی برق و نصب آسانسور و پله‌برقی می‌توان وارد این حرفه شد. فشار زمانی، مسئولیت سلامت و ایمنی دیگران، مسئولیت در قبال نتیجه کار از سختی‌های این شغل است.

درباره مونتاژکار تجهیزات کامپیوتری

مونتاژ کار کامپیوتر شخصی است که علاوه بر مهارت کارور رایانه درجه ۱ بتواند با داشتن قطعات لازم، یک کامپیوتر شخصی را مونتاژ و راه اندازی کند. شناسایی اصول نصب و توسعه مادربرد، شناسایی اصول کار با پایه های کنترل مادربردها، آشنایی با پردازنده‌ها، آشنایی با سرعت ساعت سیستم، آشنایی با مدیریت انرژی پردازنده، توانایی ارتقاء کارت ویدئویی و غیره از مهارت‌ها و دانش‌های یک مونتاژکار کامپیوتر است.

مونتاژکار پنجره یو پی وی سی

فردی کاردان است که توانایی نصب و اندازه گیری در و پنجره های UPVC را دارد. معمولا در این حرفه دارندگان مدرک تحصیلی در رشته‌های مهندسی عمران، مکانیک، نقشه کشی صنعتی یا مرتبط با صنعت تولید انواع در و پنجره از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و یا افراد دارای سابقه مفید در صنعت مونتاژ و اندازه‌گیری و نصب انواع در و پنجره در شرکت‌های معتبر، در اولویت استخدام هستند. مونتاژ کار درب و پنجره علاوه بر پروفیل یو پی وی سی، مباحث ترمال بریک و نرمال را می‌شناسد، با تمامی یراق آلات مثل لیفت دو حالته، فولکس واگنی، کشویی و … آشنایی دارد و برندهای داخلی و خارجی معتبر مثل هافمن را به‌خوبی می‌شناسد.
 
مونتاژکاری
 

چرا در نصب پنجره دو جداره، مونتاژکار کاردان اهمیت دارد؟

ممکن است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها سعی کنید شیشه‌ها، پروفیل و یراق‌آلات را جدا جدا تهیه کنید و از مونتاژکاری بخواهید برای شما پنجره قدیمی را به پنجره مدرن تعویض کند. باید در نظر داشته باشید بهتر است کل کار را در قالب یک طرح یا پلن به یک برند معتبر مثل هافمن بسپارید تا قطعات سازگار با یکدیگر و با کیفیت را متناسب با ابعاد پنجره و نیاز دقیق شما تهیه کند و همچنین مونتاژکار کاردان خود را به محل شما اعزام کند. این کار باعث می‌شود از نتیجه‌ی کار خیال‌تان راحت باشد و دغدغه‌ی تخریب و بنایی در منزل بابت پنجره دو جداره را نیز نداشته باشید.
همچنین اگر به دنبال جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه خود هستید و مایلید درباره راه های مقابله با گرد و خاک بیشتر بدانید، این نکته برای شما مفید خواهد بود که تهیه پنجره دو جداره از برند معتبری مثل هافمن که مونتاژکار حرفه‌ای و آموزش دیده برای شما اختصاص می‌دهد، در نهایت موجب نصب عالی پنجره عایق منزل شما می‌شود و کاهش ۶۰ درصدی گرد و غبار خانگی، نتیجه‌ی مستقیم داشتن یک پنجره دو جداره با کیفیت است. چون ۶۰ درصد گرد و غبار خانگی منشا خارجی دارند.
مونتاژکار خوب نیازی به هیچ نوع بنایی و گچ‌بری در منزل شما ندارد. لنگه‌های پنجره و شیشه قدیمی را از جایش بیرون آورده و قاب قدیمی پنجره برای قرار گرفتن در زیر پروفیل یو پی وی سی را آماده می‌کند. تعویض همه در و پنجره های دو جداره یک خانه به صورت میانگین حدود ۷ ساعت زمان می‌گیرد. شما لازم نیست تغییری در چیدمان و دکوراسیون خانه برای آماده سازی محل نصب انجام دهید. حتی نیاز نیست خانه را ترک کنید. کاردان های نصب هافمن همزمان برش و نصب را انجام می‌دهند و نکته‌ای که در فصل سرما رعایت می‌شود، تعویض بلافاصله پنجره قدیمی به پنجره جدید و بعد رفتن سراغ پنجره‌ی بعدی است تا محیط منزل سرد نشود.

مونتاژ کاری صنعتی

مونتاژ کاری صنعتی به فرایند ترکیب قطعات و قسمت‌های مختلف یک محصول صنعتی با هدف تولید یک محصول نهایی کامل و عملکردی گفته می‌شود. این فرایند شامل اتصال قطعات، نصب قطعات، تست و بررسی کامل محصول نهایی می‌شود. مونتاژ کاری صنعتی در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، الکترونیک، پزشکی، فضایی، و صنایع دفاعی استفاده می‌شود.

مونتاژ اسباب بازی

مونتاژ اسباب بازی به فرایند ترکیب قطعات و قسمت‌های مختلف اسباب بازی با هدف تولید یک اسباب بازی کامل گفته می‌شود. این فرایند شامل اتصال قطعات، نصب قطعات، تست و بررسی کامل اسباب بازی نهایی می‌شود. مونتاژ اسباب بازی در صنعت بازی‌ها و سرگرمی استفاده می‌شود.

مونتاژ قطعات خودرو

مونتاژ قطعات خودرو نیز به فرایند ترکیب قطعات و قسمت‌های مختلف خودرو با هدف تولید یک خودرو کامل گفته می‌شود. روش‌های مختلفی برای مونتاژ قطعات خودرو وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1- روش مونتاژ سریالی: در این روش، تمام قطعات و قسمت‌های خودرو به ترتیب در خط تولید قرار می‌گیرند و به صورت مرحله به مرحله توسط کارگران ترکیب می‌شوند.

2- روش مونتاژ موازی: در این روش، قسمت‌های مختلف خودرو به صورت همزمان توسط تیم‌های مختلف مونتاژ می‌شوند.

3- روش مونتاژ انعطاف پذیر: در این روش، قطعات و قسمت‌های خودرو به صورت مجزا و بدون تعیین ترتیب قرار می‌گیرند و در هر مرحله، به ترتیب نیاز به آن‌ها، ترکیب می‌شوند.

4- روش مونتاژ خودکار: در این روش، قطعات و قسمت‌های خودرو توسط ربات‌ها یا دستگاه‌های خودکار ترکیب می‌شوند. این روش به دلیل کاهش هزینه و زمان مونتاژ، در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.

اصول مونتاژ کاری


1- ایمنی: باید از تجهیزات امن و مناسب استفاده شود و کارگران باید آموزش‌های ایمنی را دریافت کنند.

2- کیفیت: قطعات و قسمت‌های خودرو باید با کیفیت بالا ترکیب شوند و کنترل کیفیت در هر مرحله از مونتاژ باید انجام شود.

3- بهینه سازی فرآیند: فرآیند مونتاژ باید بهینه سازی شود تا زمان و هزینه تولید کاهش یابد.

4- توانایی تولید: باید توانایی تولید در حجم و کیفیت مورد نظر را داشته باشید.

5- هماهنگی: تیم‌های مختلف باید با هم هماهنگ شوند تا فرآیند مونتاژ به درستی انجام شود.

6- استفاده از تکنولوژی: استفاده از تکنولوژی به منظور بهبود فرآیند مونتاژ و کاهش هزینه و زمان تولید بسیار مهم است.
 

درآمد متوسط مونتاژ کار در ایران

با توجه به اطلاعات موجود، درآمد متوسط مونتاژ کار در ایران حدود ۱۵ میلیون تومان در ماه است. البته این میزان درآمد بستگی به سابقه کار، تخصص و مهارت هر فرد دارد و ممکن است در برخی شرکت‌ها و صنایع بالاتر یا پایین‌تر از این میزان باشد.

وظایف و مهارت های مونتاژکار

وظایف مونتاژ کار شامل نصب و تعمیر قطعات و تجهیزات مختلف، مونتاژ و نصب دستگاه‌های صنعتی، تست و عیب‌یابی قطعات و تجهیزات، تعمیر و نگهداری از دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی، پیشگیری از خرابی و ایمنی در محیط کار و غیره می‌باشد.

مهارت‌های مونتاژ کار شامل داشتن دانش فنی و تخصص در زمینه مونتاژ و تعمیر قطعات و تجهیزات، توانایی استفاده از ابزارهای دقیق و ابزار دستی، داشتن توانایی در خواندن و تفسیر نقشه‌های فنی، داشتن توانایی در حل مسائل و عیب‌یابی، داشتن توانایی در کار با دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی، داشتن توانایی در کار با مواد شیمیایی و غیره می‌باشد. همچنین، مونتاژ کار باید دقیق، دارای مهارت‌های ارتباطی، پرتلاش و مسئولیت‌پذیر باشد.

جویای کار مونتاژ هستید؟

می‌توانید با سرچ عبارت «استخدام مونتاژکار» به نتایجی در وب‌سایت های کاریابی دست یابید. البته در نظر داشته باشید همان‌طور که سه مثال از مونتاژ کارهای تجهیزات الکترومکانیکی، تجهیزات کامپیوتری و پنجره یو پی وی سی را مرور کردیم، در حرفه‌ها و صنایع مختلفی مونتاژکار وجود دارد که لازم است شاخه تخصصی خود را مشخص کنید.
خوب است بدانید شرکت هافمن تولید کننده انواع پروفیل های در و پنجره یو پی وی سی برای تکمیل کادر خود در استان‌های تهران و البرز از افراد واجد شرایط دعوت به همکاری می‌کند. کافی است رزومه خود را به آدرس info@hofmannprofile.com ارسال کنید. برای کار به عنوان مونتاژکار پنجره دو جداره یو پی وی سی حداقل مدرک دیپلم و حداکثر سن ۳۵ سال الزامی است. همچنین داشتن گواهی‌نامه رانندگی ضروری است. روابط عمومی قوی، داشتن روحیه فروش، متعهد به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی، آراستگی و مرتب بودن، وقت‌شناسی و داشتن اطلاعات کافی درباره پنجره و پنجره دو جداره از مهارت‌های لازم برای کار به عنوان مونتاژکار هافمن است.

سخن نهایی

در این مطلب با معنای لغت مونتاژ و کاربردهای آن در صنعت و فیلم‌سازی آشنا شدیم و همچنین اصطلاح خط مونتاژ را شناختیم. درباره سه تخصص در مونتاژکاری بیشتر دانستیم و سپس اهمیت مونتاژکار متخصص را در نصب پنجره یو پی وی سی و همچنین عایق شدن پنجره برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه درک کردیم. برای تعویض پنجره قدیمی خود می‌توانید با ۱۶۴۴ تماس بگیرید. همچنین مشتاق دریافت نظرات شما هستیم.
1400/10/06
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC