تفاوت بالکن و تراس

تفاوت بالکن و تراس

خلاصه:
داشتن بالکن یا تراس می‌تواند بر ارزش خانه شما بیفزاید. این دو قسمت که ممکن است تنها یکی از آن‌ها را در خانه خود داشته باشید، جایی است که از طریق آن‌ها می‌توانید اوقات فراغت خود را سر کنید. بالکن، تراس، پاسیو و یا هر چیز دیگری که در نامیدن بخشی از خانه خود به کار می‌برید، ممکن است از نگاه شما تفاوتی با یکدیگر نداشته باشد.
1401/10/11

داشتن بالکن یا تراس می‌تواند بر ارزش خانه شما بیفزاید. این دو قسمت که ممکن است تنها یکی از آن‌ها را در خانه خود داشته باشید، جایی است که از طریق آن‌ها می‌توانید اوقات فراغت خود را سر کنید. بالکن، تراس، پاسیو و یا هر چیز دیگری که در نامیدن بخشی از خانه خود به کار می‌برید، ممکن است از نگاه شما تفاوتی با یکدیگر نداشته باشد. اما واقعیت این است که بین بالکن و تراس تفاوت زیادی وجود دارد. هر دو این سازه‌ها به عنوان فضاهای باز برای ساختمان هستند، اما از نظر مکان قرارگیری، اندازه و ساختار با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت‌های بین این دو فضا آشنا کنیم.

تفاوت بالکن و تراس

تراس چیست؟

تراس یا بهار خواب جایی پهناور و بزرگ است که در همان طبقه اول یا آخر ساختمان در نظر گرفته می‌شود. این محیط در منطقه بیرونی، مرتفع، باز و مسطح قرار می‌گیرد. حتی این فضا را می‌توان در قسمت پشت بام ساختمان که صاف و مسطح است، در نظر گرفت. در بسیاری از مواقع تراس و پاسیو به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند که شباهت زیادی به یکدیگر دارند.
اما عامل تفاوت بین این دو اینست که تراس در ارتفاع کمی از سطح زمین قرار می‌گیرد و بیشتر در مورد محیط فیزیکی و ساختار بیرونی است. در حالی که پاسیو در زمین هموار قرار دارد و اطراف آن ممکن است محصور نشده باشد.

بالکن چیست؟

بالکن سکویی است که ممکن است از دیوار ساختمان بیرون زده باشد یا در دل آن قرار بگیرد و توسط ستون نگه داشته می‌شود. بالکن توسط نرده احاطه می‌شود تا برای ساکنین خطرساز نباشد.
بالکن یک کلمه ایتالیایی است و از کلمه «پنجره بزرگ» گرفته شده است. دسترسی به این قسمت از خانه بیشتر از طریق پنجره‌های بزرگ صورت می‌گیرد که انتخاب در و پنجره مناسب بالکن ممکن است کمی دشوار باشد که البته درب اتاق هم می‌تواند باشد. آپارتمان‌ها، هتل‌ها و کاندوها در طبقات دوم به بالا دارای بالکن هستند.


 
 

تفاوت بالکن و تراس

همانطور که گفتیم تراس یک فضای باز است که می‌تواند به ساختمان متصل باشد و یا حتی زمان ساخت آن را جدا از ساختمان در نظر بگیرید. در حالی که بالکن سکوهای مرتفع و کوچکی هستند که به اتاق معینی در خانه چسبیده است.
تفاوت دیگر بین تراس و بالکن به نقطه دسترسی آن‌ها مربوط می‌شود. تراس می‌تواند به چندین نقطه دسترسی داشته باشد. اما بالکن فقط از طریق همان اتاقی که به آن چسبیده است، دسترسی دارد. در بیشتر هتل‌ها، اتاق‌ها دارای بالکن هستند تا مسافران بتوانند از طریق اتاق خود وارد آن شوند و در فضای آن قدم بزنند.
از نظر ابعاد هم این دو فضا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. سایر تفاوت‌های بین این دو فضا عبارتند از:

تفاوت در اندازه و ابعاد

یک تفاوت بالکن و تراس به ابعاد و اندازه این دو فضا مربوط می‌شود. تراس به طور قابل توجهی نسبت به بالکن بزرگتر است. به همین دلیل خود را به مکان‌های بزرگتری از ساختمان مثل سالن یا نشیمن مرتبط می‌کند. اما بالکن کوچکتر است و می‌تواند رو به فضای شهر یا فضای باز باشد که برای خوردن شام رمانتیک دو نفره مناسب است.

تفاوت در محل قرارگیری

یکی دیگر از تفاوت‌های بین تراس و بالکن به محل قرار گرفتن آن‌ها مربوط می‌شود. تراس بر روی زمین (کمی مرتفع و به اندازه یک یا دو پله) ساخته می‌شود. در حالی که بالکن فقط برای طبقات دوم یا بالاتر است. تراس می‌تواند روی پشت بام هم باشد که پهنای بیشتری دارد و شباهت زیادی به حیاط دارد و دور تا دور آن با یک دیوار کوتاه محصور می‌شود.

نحوه ساخت و ساز

تراس می‌تواند یک سازه مستقل باشد و آن را متصل به ساختمان و یا حتی جداگانه در نظر بگیرید. برای مثال تراس را در گوشه‌ای از حیاط در نظر بگیرید. اما بالکن باید به ساختمان و یکی از اتاق‌ها چسبانده شود.
کاربرد تراس و بالکن
این دو فضا از نظر استفاده برای ساختمان‌های ویلایی و آپارتمانی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. بالکن‌ها برای ساختمان‌های آپارتمانی بیشترین کاربرد را دارند و ویلاهای یک طبقه فاقد چنین فضایی هستند. اما تراس بیشترین کاربرد را برای ساختمان‌های ویلایی با حیاط بزرگ دارد. هر چند آپارتمان‌هایی که دارای حیاط هستند، ممکن است تراس هم داشته باشند و یا در قسمت پشت بام یک برج یا آپارتمان، تراس قرار بگیرد.

امکانات و قابلیت‌های بالکن و تراس

یک تفاوت بالکن و تراس به امکانات آن‌ها مربوط می‌شود. شما در بالکن می‌توانید روبرو آفتاب بنشینید و چای میل کنید. اما این قسمت از خانه آنقدر بزرگ نیست که بتوانید امکانات زیادی را در آن قرار دهید. نهایتا چیزهایی مثل میز و صندلی یا گلدان برای این فضاها کاربرد دارد. اما تراس با توجه به ابعاد بزرگتری که دارد، برای قرار دادن وسایل بیشتر کاربرد دارد. برای مثال می‌توانید در وسط تراس آبنما یا آلاچیق قرار دهید. همچنین با قرار دادن گلدان‌های طبیعی آن را زیباتر کنید.

تفاوت بالکن و تراس

حرف آخر

تراس و بالکن از جمله مکان‌های مهمی از ساختمان است که می‌تواند جایی برای استراحت باشد. بالکن فضای کوچکتری است و اغلب برای آپارتمان‌ها کاربرد دارد. از این قسمت اغلب برای پهن کردن لباس، قرار دادن گلدان، میز و صندلی و سایر وسایل کوچک استفاده می‌شود. اما تراس فضای بزرگتری است که می‌تواند در سطح زمین (حیاط) و یا بر روی پشت بام قرار بگیرد.
وجود تراس و بالکن می‌تواند بر ارزش ساختمان شما بیفزاید. بنابراین با توجه به کاربردهای هر یک از این فضاها و همچنین ساختار و نوع ساختمان می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید.
امیدواریم آنچه در اینجا گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در پایان منتظر دریافت دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادات شما در رابطه با تفاوت بالکن و تراس هستیم.
1401/10/11
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC