بهترین پنجره متناسب با شرایط آب ‌و هوایی

بهترین پنجره متناسب با شرایط آب ‌و هوایی

خلاصه:
در صنعت معماری و ساختمان‌سازی، استفاده از اشکال متنوع مصالح و متریال تا حد بسیاری به شرایط جوی و جغرافیایی وابسته است، همین تفاوت‌ها سبب کارایی بیشتر در هر منطقه می‌گردد.
1402/07/18

در صنعت معماری و ساختمان‌سازی، استفاده از اشکال متنوع مصالح و متریال تا حد بسیاری به شرایط جوی و جغرافیایی وابسته است، همین تفاوت‌ها سبب کارایی بیشتر در هر منطقه می‌گردد. این موضوع، در صنعت تولید و طراحی پنجره هم دارای اهمیت بسیاری است؛ زیرا مهم‌ترین چیزی که امکان جابه‌جایی هوا و نور را در داخل و خارج ساختمان می‌دهد، پنجره است. به همین دلیل در ادامه مطلب، به بررسی پنجره دوجداره در انواع شرایط آب‌وهوایی پرداخته‌ایم.


بهترین پنجره متناسب با شرایط آب ‌و هوایی
 

دلایل تفاوت انواع پنجره‌ها در مناطق مختلف

پنجره‌ها، جزو اصلی‌ترین قسمت هر ساختمان برای تبادل نور و هوا محسوب می‌شوند. در نتیجه سرما، گرما، نور، باد، باران و حتی تهویه هوا به‌وسیله پنجره‌ها انجام می‌شود. در شهرهای سردسیر، اتلاف انرژی از طریق پنجره‌ها صورت می‌گیرد و همچنین سرما هم از طریق پنجره‌ها، به فضای ساختمان وارد می‌شود و به همین دلیل شما نیاز به گرمایش ساختمان پیدا می‌کنید.
از سویی دیگر در مناطقی گرمسیر، کلیه انرژی سرمایشی ایجاد شده در فضای داخلی ساختمان، به‌واسطه پنجره‌ها از بین می‌رود. در نتیجه، برای هر دو منطقه انرژی بیشتری مصرف می‌شود و به همین دلیل افزایش هزینه‌ را به همراه دارد.
ایران به جهت موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد، منابع فراوانی از انرژی‌های تجدیدپذیر را شامل می‌شود. هر قدر شاخص مصرف انرژی پایین‌تر باشد، بهره‌وری انرژی ساختمان بالاتر خواهد بود. به همین دلیل، اکثر افراد به سراغ پنجره دوجداره می‌روند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند و در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی کنند.

بهترین پنجره متناسب با شرایط آب ‌و هوایی
 

مناسب‌ترین پنجره برای آب‌وهوای سردسیر

بهترین و مطلوب‌ترین پنجره برای مناطق سردسیر، پنجره‌ دوجداره است. این پنجره‌ها به دلیل خاصیت عایق‌بندی بالایی که دارند، می‌توانند در مقابل سرما مقاومت کنند و از ورود سرما و خروج گرما به محیط داخلی ساختمان جلوگیری کنند.
بهترین انواع پروفیل برای مناطق سردسیر، پنجرههای upvc ثابت و لولایی هستند؛ اما پیشنهاد می‌شود در این مناطق، از نوع بازشو پنجره upvc استفاده نشود؛ زیرا این نوع پنجره به جهت نوع باز و بسته‌شدن، دارای عایق‌بندی پایین‌تری است و به‌هیچ‌عنوان برای مناطق سرد و کوهستانی مناسب نیست.
از بین پنجره‌های بازشو، پنجره لولایی دو‌حالته بهترین گزینه برای مناطق سردسیر است. این پنجره‌ها نسبت به مدل‌های تک‌حالته عایق‌بندی بالاتری دارند و گزینه دوم شما پس از پنجره دوجداره دوحالته، می‌تواند مدل تک‌حالته آن باشد.
اگر جزو افرادی هستید که پنجره ریلی را دوست دارید نگران نباشید؛ زیرا مدل‌های فولکس‌واگنی پنجره کشویی هم عایق‌بندی کاملی دارند و با حالت بازشو بودنشان، می‌توانند از ورود هوای سرد به داخل ساختمان جلوگیری کنند.

مناسب‌ترین پنجره برای آب‌وهوای گرمسیر

یکی از مهم‌ترین ویژگی مناطق گرم سیر، زمستان‌های خشک و سرد و تابستان‌های بسیار گرم است؛ بنابراین برای این مناطق، به پنجره‌ای بازشویی مناسب برای فصل گرما و عایق‌بندی حرفه‌ای برای فصل سرما نیاز است.
پنجره‌های upvc مناسب‌ترین گزینه برای مناطقی با آب‌وهوای گرمسیر هستند. از بهترین انواع این پنجره، می‌توان به پنجره‌های دو‌حالته هافمن اشاره نمود که هم برای روزهای سرد سال عایق‌بندی اصولی دارند و هم برای روزهای گرم سال که هوا به چرخش نیاز دارد مناسب‌اند.
برای این مناطق می‌توان از پنجره‌ دوجداره دیگری همچون: پنجره‌های آکاردئونی و پنجره‌های کلنگی بدون هیچ‌گونه محدودیتی استفاده کرد.

بهترین پنجره متناسب با شرایط آب ‌و هوایی
 

مناسب‌ترین پنجره برای مناطقی با آب‌وهوای شرجی و بارانی

شهرهای شمالی ایران جزو مناطقی هستند که در اغلب روزهای سال، آب‌وهوایی بارانی دارند و در فصل‌های گرم سال به شدت شرجی هستند. مناسب‌ترین پنجره در این مناطق، پنجره‌های ضد آب و دارای آبراه هستند.
با توجه به ضد زنگ بودن و ضد آب بودن پنجره‌های upvc، می‌توان بیان کرد که این پنجره‌ دوجداره به‌مراتب کارایی بهتری در مقایسه با پنجره‌های آهنی و آلومینیومی از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین، اولویت شما در مناطق بارانی و شرجی، باید جنس پنجره باشد.
فراموش نکنید که در زمان خرید باید بررسی نمایید که آیا پنجره دارای شیار تخلیه آب یا آبراه هست یا خیر؛ زیرا آب باران به‌وسیله این خروجی‌ها تخلیه می‌شود و هیچ‌گاه به درون پروفیل و یا فضای داخلی ساختمان نفوذ نمی‌کند.
پیشنهاد می‌شود اگر شما از پنجره‌های کشویی در مناطق بارانی استفاده می‌کنید، از عایق‌بندی آن‌ها اطمینان حاصل نمایید؛ زیرا پنجره‌های کشویی اغلب عایق‌بندی ضعیف‌تری در مقایسه با محصولات مشابه خود دارند.

مناسب‌ترین پنجره برای مناطقی با آب‌وهوای مناطق کویری

مناطق کویری به دلیل آب‌وهوای منطقه، دارای زمستان‌هایی سوزناک و تابستان‌هایی بسیار گرم هستند. در این مناطق نباید از پروفیل‌های طرح چوب استفاده شود، شما باید حتماً از پروفیل upvc استاندارد استفاده نمایید؛ زیرا اختلاف درجه حرارت در روز و شب زیاد است.
فراموش نکنید که شما نباید از پروفیل‌های upvc که از کشورهای دیگری مثل چین وارد می‌شوند را به کار بگیرید؛ زیرا این پروفیل‌ها، به دلیل شرایط آب‌وهوایی همان کشور تولید گردیده‌اند و اگر ضمانت‌نامه هم دارند به دلیل استفاده از آن در همان کشور و با همان آب‌وهوا است.

بهترین پنجره متناسب با شرایط آب ‌و هوایی
 

محدودیت استفاده از پنجره دوجداره در مناطق مختلف

استفاده از پنجره‌ دوجداره در شرایط آب‌وهوایی مختلف هیچ‌گونه محدودیتی ندارد. فقط کافی است شما قبل از خرید آن، در مورد شرایط آب‌وهوایی منطقه خود با کارشناسان این حوزه صحبت نمایید تا بتوانید بهترین‌ترین و مطلوب‌ترین پنجره دوجداره را انتخاب کنید.
توصیه ما به شما جایگزین‌کردن پنجره‌های upvc با پنجره‌های آهنی و آلومینیومی است؛ زیرا این محصولات نسبت به پنجره‌های upvc عایق‌بندی ضعیف‌تری دارند به همین جهت، به‌مرورزمان انرژی بیشتری را هدر می‌دهند و همچنین هزینه بیشتری را برای ساکنین ساختمان به ارمغان می‌آورند.
نکته مهم دررابطه‌با پنجره upvc این است که این محصولات، به دلیل استفاده از مواد اولیه بسیار با کیفیت در ساخت آن‌ها، قیمت بالاتری را نسبت به دیگر محصولات مشابه دارند؛ اما با درنظرگرفتن میزان نگهداری انرژی پنجره‌های upvc، این هزینه ارزش پرداخت را دارد.

سخن پایانی

ما در این نگارش به انتخاب مناسب‌ترین پنجره، در انواع مناطق با آب و هواهای مختلف پرداختیم. پنجره‌های upvc بهترین پنجره‌هایی هستند که شما می‌توانید از انواع آن‌ها، در شرایط آب‌وهوایی مختلف استفاده نمایید. این پنجره‌ها نسل جدید پنجره‌ها هستند که با عایق حرارتی و صوتی که دارند، می‌توانند تمامی گرما و سرمای تمام مناطق را حفظ کنند. همچنین این پنجره‌ها از نفوذ گردوغبار و آلودگی به داخل خانه تا حد بسیاری جلوگیری می‌کنند. پنجره‌ دوجداره دارای انواع مختلفی همچون: فولکس‌واگنی، کشویی، فرانسوی، دو‌حالته و است.
 
 
1402/07/18
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC