بررسی تکنولوژی‌ جدید در تولید پروفیل یو پی وی سی

بررسی تکنولوژی‌ جدید در تولید پروفیل یو پی وی سی

خلاصه:
پنجره دوجداره امروزه به یکی از محبوب‌ترین انواع پنجره‌ها تبدیل شده است. توانایی این مدل پنجره در حفظ انرژی و جلوگیری از نفوذ آلودگی و صدا از جمله دلایل محبوبیت آن است. امروزه تکنولوژی‌های جدیدی برای تولید انواع پروفیل درب و پنجره به دنیا معرفی شده که کمک می‌کند محصولاتی با کیفیت‌تر به بازار عرضه شوند.
1402/08/28

پنجره دوجداره امروزه به یکی از محبوب‌ترین انواع پنجره‌ها تبدیل شده است. توانایی این مدل پنجره در حفظ انرژی و جلوگیری از نفوذ آلودگی و صدا از جمله دلایل محبوبیت آن است. امروزه تکنولوژی‌های جدیدی برای تولید انواع پروفیل درب و پنجره به دنیا معرفی شده که کمک می‌کند محصولاتی با کیفیت‌تر به بازار عرضه شوند. در این مطلب قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که پروفیل پنجره دوجداره چیست؟ و چه تکنولوژی‌های جدیدی برای تولید آن استفاده می‌شود. اگر شما هم قصد خرید پنجره دوجداره را دارید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

پروفیل پنجره دوجداره چیست؟

حتما شما هم بارها و بارها نام پروفیل پنجره را شنیده‌اید اما با ماهیت آن آشنایی کافی ندارید. پروفیل یو پی وی سی در واقع همان پلی وینیل کلراید بوده که نوعی ماده بسیار مقاوم و البته انعطاف‌پذیر است. این مدل پروفیل به علت قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد، بیشتر از سایر متریال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، ویژگی‌های دیگری مانند دوام و پایداری بالا، ثبات رنگ و فرم، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی و... نیز باعث محبوبیت این پروفیل شده است. جالب است بدانید پروفیل‌های یو پی وی سی در شرایط بهینه تا بیست سال عمر مفید دارند. نظافت و نگهداری از این مدل پروفیل نیز بسیار آسان بوده و شما می‌توانید صرفا با یک دستمال نخی ساده مرطوب، آن‌ها را تمیز کنید. در کنار مقاومت بالا، وزن کم این مدل پروفیل‌ها نیز قابل توجه است. به همین دلیل حمل و نقل و نصب آن‌ها بسیار آسان است.
این مدل پروفیل‌ها در پنج مرحله کلی تولید و عرضه می‌شوند. این پنج مرحله شامل اندازه‌گیری پروفیل، طراحی آن، ساخت با توجه به نیاز مشتری، انجام تست‌های کنترل کیفیت، رگلاژ و نصب هستند.

گذری بر مراحل ساخت پروفیل یو پی وی سی

برای ساخت در و پنجره دوجداره باید دریچه خروج آب باران روی پروفیل ایجاد شده و پروفیل‌ها با کمک اره دو سر بریده شوند. پروفیل‌های گالوانیزه نیز برش خورده و داخل پروفیل یو پی وی سی قرار می‌گیرند. استفاده از پروفیل‌های گالوانیزه کمک می‌کند تا استحکام در و پنجره تولید شده بیشتر شود. در نتیجه پروفیل‌ها شکل خود را حفظ کرده و خمیده نمی‌شوند. قطعات گالوانیزه باید پیچ شده و در نهایت جای دستگیره نیز ایجاد شود. با کمک دستگاه‌های جوش چهار سر پروفیل‌ها به یکدیگر جوش خورده و مقاطع جوش نیز یک دست‌سازی می‌شوند. در نهایت با تمیز کار، واشر کشی، نصب زهوار و یراق‌‌آلات، محصول روانه بازار می‌شود.
 

استفاده از تکنولوژی جدید در اندازه‌گیری پروفیل‌ها

همانطور که اشاره کردیم، اندازه‌گیری اولین مرحله تولید انواع پروفیل درب و پنجره است. برای ثبت اندازه‌های دقیق از مترهای لیزری استفاده می‌شود. اهمیت این مرحله بسیار بالاست، زیرا در صورت بروز هر گونه اشتباه، سایر مراحل تولید نیز زیر سوال می‌رود. در این مرحله ابزارهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اطلاعات را دسته‌بندی و پیاده‌سازی کنند. بدین ترتیب پنجره دوجداره با ابعاد دلخواه به مناسب‌ترین شکل ممکن برش خورده و ساخته می‌شود.
رایانه در قسمت ساخت محصول، اطلاعات دریافتی را آنالیز کرده و دستور ساخت را به تجهیزات و ماشین آلات CNC  صادر می‌کند. در ادامه تمامی مراحل ساخت به شکل خودکار انجام می‌شوند. بعد از آن که محصول ساخته شد، باید رگلاژ شود. در این مرحله محصول مورد نظر به یک دیوار مصنوعی نصب می‌شود. با این کار مقاومت محصول را در برابر فشار و ضربات مکانیکی می‌سنجند.

پروفیل پنجره دوجداره
 

استفاده از فناوری خنک‌کاری نوآورانه ICT

یکی از جدیدترین فناوری‌ها در تولید پروفیل یو پی وی سی، فناوری ICT در این فناوری، سعی شده تا مشکلات خنک‌کاری برطرف شود و بدین ترتیب سرعت خط تولید افزایش می‌یابد. این تکنولوژی به خصوص برای تولید پروفیل‌های یو پی وی سی، مفید شناخته شده است. استفاده از این تکنولوژی باعث کاهش مصرف آب، برق و نیروی انسانی می‌شود. رئیس IPPI معتقد است این تکنولوژی با سایر روش‌های خنک‌کاری که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاملا متفاوت است.
 
در سایر روش‌های خنک‌کاری، از قطعات فلزی برای خنک کردن قطعه پلاستیکی اکسترود شده در کالیبراتور استفاده می‌شد. به همین دلیل کنترل سرعت خنک‌کاری تا حد زیادی به کانال‌های پنجره یو پی وی سی وابسته بود. زیرا قسمت‌هایی مانند درزبندهای پنجره یا زهوار glazing bead به آسانی خنک نمی‌شدند. این در حالیست که کالیبراتور ICT این امکان را فراهم آورده تا سایزینگ پروفیل‌های پیچیده انجام شده و خنک‌کاری دقیقا در محل مورد نظر اعمال شود.

پروفیل پنجره دوجداره
 
در این تکنولوژی، مجراهای خنک‌کاری دارای سیال خنک کننده هستند که سرعت بسیار بالایی دارد. در فناوری ICT سیال خنک کننده جایگزین قطعات فلزی شده است. به همین دلیل انتقال حرارت از پلاستیک‌ها و یو پی وی سی‌های داغ بهتر صورت می‌گیرد. در نتیجه در همان مراحل اولیه، داخل کانال‌ها خنک شده و شکل اولیه پروفیل کاملا حفظ می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این فناوری توانسته مرحله کالیبراسیون را بهبود بخشد. در نهایت با بهبود وضعیت کالیبراسیون، سرعت خط تولید نیز بیشتر می‌شود. زیرا مرحله کالیبراسیون در خط تولید یک مرحله محدود کننده سرعت به حساب می‌آید. گفته می‌شود با کمک این فناوری، سرعت خطوط تولید تا 25 درصد قابلیت افزایش دارد. واضح است که افزایش سرعت تولید محصول، با افزایش درآمد و بازدهی خط تولید همراه خواهد بود. بدین ترتیب محصولات در زمان کمتری وارد بازار می‌شوند.

پروفیل پنجره دوجداره
 
نکته جالب دیگر راجع به فناوری ICT   این است که حتی با کمک اپراتورهای کم تجربه نیز می‌توان از آن استفاده کرد. زیرا راه‌اندازی و عملکرد بسیار آسانی دارد. در روش ICT   به قطعات اکسترود شده فشار بسیار کمتری نیز وارد می‌شود. به همین دلیل گرفتگی بسیار کمتری در سیستم به وجود می‌آید. در نهایت حساسیت کمتری داشته و نیاز به خرید تجهیزات اضافی هم ندارد. بدین ترتیب بازدهی بالاتری از نظر مالی خواهد داشت. روش خنک‌کاری در تکنولوژی ICT  قابل تغییر است. برای مثال می‌توان میزان سرمایش را برای پروفیل‌های پیچیده پلاستیکی افزایش داد.

کلام آخر

پیشرفت تکنولوژی ابعاد مختلفی از زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. در بحث تولید پروفیل‌های یو پی وی سی نیز تکنولوژی‌های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن‌ها بسیار مفید است. در این مطلب راجع به جدیدترین تکنولوژی‌ها در این حوزه صحبت کردیم.
 
 
1402/08/28
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC