بازیافت درب و پنجره

بازیافت درب و پنجره

خلاصه:
پنجره‌های دوجداره از جنس پروفیل upvc هستند. این نوع پنجره‌ها بیشتر از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل بحث بازیافت در آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.
1402/03/24

پنجره‌های دوجداره از جنس پروفیل upvc هستند. این نوع پنجره‌ها بیشتر از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل بحث بازیافت در آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. جالب است بدانید در سال 2006 نزدیک به 31 میلیون تن پروفیل upvc تولید شده است. در این میان حدود 15 درصد از این تولیدات مربوط به قاره اروپا بوده است. البته این آمار روزانه در حال افزایش است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در 20 سال آینده میزان ضایعات پروفیل upvc بیشتر از 50 درصد شود. در واقع عمر بالای این نوع پروفیل‌ها باعث شده تا مساله ضایعات و بازیافت آن‌ها بسیار حائز اهمیت باشد. در این مقاله قصد داریم راجع به بازیافت در و پنجره upvc صحبت کرده و نکات مهمی را خاطر نشان کنیم.

آشنایی با روش‌های بازیافت پروفیل‌های upvc

روش‌های بازیافت پنجره دوجداره که از پروفیل‌های upvc ساخته شده‌اند، شامل موارد زیر است:
·        خرد کردن و یا پودر کردن پروفیل مورد استفاده در پنجره‌ها
·        از بین بردن آلودگی‌های موجود در درب و پنجره. در این مرحله سایر مواد اضافه موجود در پروفیل‌ها از بین می‌رود. برای مثال ممکن است از روش‌هایی مانند فیلتراسیون مذاب یا اعمال فشار هوا و دسته‌بندی کردن قطعات استفاده شود.
·        استفاده از روش‌های انحلالی با کمک فرآیند solvay vinyloop
·        بازیافت خوراک

روش‌های بازیافت پنجره دوجداره چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در روش‌های نام برده شده، کیفیت، هزینه و پیچیدگی فرآیند با یکدیگر بسیار متفاوت است. به همین دلیل خلوص پروفیل به دست آمده نیز ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر قصد کاهش اندازه قطعات را داشته باشید، دانه‌سازی، پودرسازی و خردکردن ذرات تا حد میکرون قابل انجام است. بدین ترتیب بعد از اعمال فرآیند جداسازی می‌توان از پروفیل‌ها مجددا استفاده کرد. در این روش جداسازی، اکثرا از پروفیل‌هایی استفاده می‌شود که خلوص خیلی بالایی دارند.

مروری کوتاه بر فرآیند بازیافت پروفیل upvc

در گام اول، باید تمامی ادوات و یراق آلات متصل به درب و پنجره‌ها را جدا نمود. دستگاه‌های برش اغلب در این مرحله به کمک افراد می‌آیند. اگر خط بازیافت به صورت دستی باشد، یک فرد مسئول جداسازی پیچ ها، بست‌ها و سایر ادوات فلزی است. گاهی نیز خط بازیافت به شکل مکانیزه طراحی می‌گردد. بدین ترتیب با فیلترینگ ذوب، الکتریسیته یا روش شناورسازی، یراق آلات فلزی جدا می‌شوند. بعد از اتمام مرحله خالص‌سازی مواد، نوبت به فرآیند خرد کردن پروفیل‌ها می‌رسد. در این مرحله پروفیل‌ها باید تا اندازه میکرون، خرد شوند. پروفیل‌هایی که در بخش خارجی پنجره‌ها به کار می‌روند اغلب از مواد نو تشکیل می‌شوند. اما پروفیل‌های درونی را می‌توان از مواد بازیافتی انتخاب کرد.در هر صورت استفاده از چند روش بازیافت کمک می‌کند تا در نهایت پروفیل خالص‌تری داشته باشید.
 

چه راهکارهایی برای افزایش کیفیت پروفیل بازیافت شده وجود دارد؟

اگر به دنبال افزایش کیفیت بازیافت پروفیل upvc پنجره دوجداره هستید، باید به شیوه بازیافت توجه داشته باشید. پروفیل جزء مواد سازگار با محیط زیست است.و به همین خاطر روش‌های ساده‌ای مانند حذف فلزات، خرد کردن و... تا حد زیادی می‌توانند پروفیل خالص ایجاد کنند. با این وجود روش‌هایی با پیچیدگی بیشتر نظیر بازیافت به روش فیلتراسیون مذاب یا انحلال هم می‌توانند روش‌های بسیار مفیدی باشند. در این روش‌ها ناخالصی‌های موجود از بین رفته و پروفیل خالص حاصل می‌گردد. بنابراین اگر از این روش‌ها نیز در کنار سایر روش‌ها استفاده گردد، می‌توان انتظار یک محصول با کیفیت بالاتر را داشت.


پروفیل‌هایی که از روش بازیافت حاصل می‌شوند، ممکن است زیبایی کمتری داشته باشند. برای مثال سطح آن‌ها خیلی براق نبوده و یا رنگ پروفیل شبیه به مواد خام نخواهد بود. اما خیلی جای نگرانی وجود ندارد زیرا می‌توان رنگ پروفیل‌های بازیافتی را با کمک مواد افزودنی تغییر داد. بدین ترتیب می‌‌توان از پروفیل‌های بازیافتی به راحتی استفاده کرد.

آشنایی با مزیت بازیافت پروفیل upvc

تا اینجای متن به این سوال پاسخ دادیم که بازیافت پنجره دوجداره به چه صورت است؟ اما آیا از مزیت‌های بازیافت پروفیل upvc اطلاع دارید؟ پروفیل‌های فلزی در طی سالیان متمادی در معرض رطوبت قرار گرفته و امکان اکسید شدن آن‌ها بسیار بالاست. از سویی دیگر مصالح ساختمانی مورد استفاده مانند سیمان و گچ نیز در پروفیل‌های فلزی نفوذ کرده و ناخالصی آن‌ها را زیادتر می‌کنند. از این رو در هنگام اعمال حرارت و ذوب، این مواد ناخالص باعث اختلال در فرآیند بازیافت می‌شوند. از سویی دیگر پروفیل‌های فلزی بازیافت شده مقاومت بسیار کمی در برابر ضربات و آسیب‌های محیطی دارند. به همین سبب به راحتی شکسته شده و خم می‌شوند.


 
این در حالیست که پروفیل‌های upvc که بازیافت شده‌اند، کیفیتی بسیار مشابه با پروفیل‌های اصلی دارند. البته در صورتی پروفیل‌های بازیافتی کیفیت خوبی خواهند داشت که در هنگام بازیافت به آن مواد پلاستیکی دیگر اضافه نشود. 
به طور کلی می‌توان گفت پی وی سی یکی از بهترین مواد برای بازیافت است. هنگام بازیافت تقریبا 99 درصد از ضایعات پروفیل‌های upvc مجددا تولید و قابل استفاده خواهند بود. بدین ترتیب محیط زیست هنگام استفاده از این نوع مواد کمتر آسیب دیده و اثر کربنی کمی بر جای خواهد گذاشت.

کلام آخر

پروفیل‌های upvc یکی از ایده‌آل‌ترین مواد حال حاضر هستند. این پروفیل‌ها برای ساخت انواع پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌های upvc دارای استحکام بالا بوده و مزایای بیشماری را به همراه دارند. علاوه بر این، پروفیل‌های upvc امکان بازیافت نیز داشته و مواد حاصل از بازیافت آن‌ها قابل استفاده هستند. به همین دلیل طرفداران محیط زیست استفاده از پروفیل‌های upvc را به جای پروفیل‌های فلزی توصیه می‌کنند. در این مطلب راجع به انواع روش‌های بازیافت پروفیل‌های upvc صحبت کرده و مزایای آن را بر شمردیم. با کمک این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی راجع به پروفیل‌های upvc به دست آورید.
 
 
1402/03/24
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC