انواع لولای پنجره دوجداره و سه جداره

انواع لولای پنجره دوجداره و سه جداره

خلاصه:
لولاها یکی از اصلی‌ترین یراق آلاتی هستند که در انواع مختلف پنجره‌ها از جمله پنجره دوجداره و سه جداره استفاده می‌شوند. با کمک لولا، بازشو به قاب پنجره متصل می‌شود و امکان باز و بسته شدن آن را میسر می‌کند.
1403/05/01

لولاها یکی از اصلی‌ترین یراق آلاتی هستند که در انواع مختلف پنجره‌ها از جمله پنجره دوجداره و سه جداره استفاده می‌شوند. با کمک لولا، بازشو به قاب پنجره متصل می‌شود و امکان باز و بسته شدن آن را میسر می‌کند. در این مطلب قصد داریم راجع به لولای پنجره دوجداره و انواع آن بیشتر صحبت کنیم.

انواع لولای پنجره دوجداره

در بازار می‌توانید تنوع بالایی از لولا پنجره upvc را مشاهده کنید. در ادامه چند مدل از مشهورترین لولاهای موجود در بازار را نام می‌بریم.

لولا ثابت

یکی از ساده‌ترین انواع لولا برای انواع پنجره‌ها به شمار می‌رود. این لولا سه قسمت دارد که با کمک پین به یکدیگر وصل شده‌اند. لولاهای معمولی در بازار با نام‌های لولای 70، 80 و 100 شناخته می‌شوند. این اعداد در واقع نشان‌دهنده ابعاد لولا در مقیاس میلی متر هستند.

لولای تنظیمی یا قابل رگلاژ

لولاهای قابل تنظیم با نام لولای قابل رگلاژ هم شناخته می‌شوند. در صورتی که لولا از رگلاژ خارج شود، می‌توان آن را تنظیم کرد. در این مدل لولا برخلاف لولای ثابت نیازی به سیخ گالوانیزه وجود ندارد. در لولای رگلاژ شاخک‌هایی وجود دارد که به پروفیل در و پنجره وصل می‌شوند و بدین ترتیب وزن لنگه بین اجزای پنجره تقسیم می‌شود. پیچ تنظیمی لولا در داخل پروفیل قرار می‌گیرد، به همین دلیل استحکام آن نسبت به لولای ثابت بیشتر خواهد بود.

لولای سقفی

اگر نیاز به اتصال لنگه پنجره به سقف وجود داشته باشد، از لولای سقفی استفاده می‌شود. معمولا از لولاهای سقفی در پنجره‌های مدل سایبانی بیشتر استفاده می‌شود.

لولای آستراگال

این مدل لولا معمولا برای متصل کردن دو لنگه پنجره به همدیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لولای آستراگال بیشتر در پنجره‌های دو حالته استفاده می‌کنند تا پنجره هم به شکل عمودی و هم افقی باز شود.

لولای اسپانیولت

از لولای اسپانیولت برای اتصال لنگه پنجره به قاب، استفاده می‌شود. در اکثر مواقع لولاهای اسپانیولت درب پنجره‌های کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


 

روغن‌کاری لولا پنجره دوجداره

روغن‌کاری لولا پنجره upvc باید در بازه‌های زمانی منظمی اجرا شود. برای روغن‌کاری بهتر است از روغن‌های صنعتی سبک و رقیق استفاده شود. هنگام روغن‌کاری مراقب باشید تا شیشه دوجداره را کثیف نکنید. روغن‌کاری کمک می‌کند تا عملکرد پنجره بهبود یابد.
در گام اول سیستم قفل، دستگیره‌ها و لولا را باز کنید. حفره‌های لولا را آغشته به روغن نمایید و کمی روغن در داخل سیلندر قفل تزریق نمایید؛ حالا کلید را داخل قفل به شکل کامل بچرخانید. در قسمت‌هایی از لولا که در معرض اصطکاک بیشتر هستند، باید روغن بیشتری بریزید؛ بعد از ریختن روغن، لنگه بازشو را مرتب باز و بسته نمایید.
بهتر است روغن‌کاری را هر سال حداقل یک بار انجام دهید. این کار کمک می‌کند تا عمر مفید پنجره و یراق‌آلات آن افزایش یابد. توجه داشته باشید که قبل از روغن‌کاری باید اجزای پنجره را تمیز کنید تا عاری از آلودگی باشند.


 

نحوه رگلاژ لولا در پنجره دوجداره

رگلاژ پنجره کمک می‌کند تا عمر پنجره بیشتر شود و عملکرد صحیحی در گذر زمان داشته باشد. در ادامه مراحل رگلاژ لولای پنجره دوجداره را نام خواهیم برد.
·        در گام اول باید نوع لولا را تشخیص دهید. اگر لولا ثابت است، قابلیت تنظیم در آن ندارد. اگر لولا از نوع رگلاژ قابل تنظیم باشد، می‌توانید آن را با کمک آچار آلن تنظیم کنید.
·        برای رگلاژ لولای ثابت باشد لولا را به شکل کامل از قاب پنجره جدا نمایید. حالا با کمک پیچ گوشتی، پیج‌ها را تنظیم کرده و دوباره لولا را در محل خود نصب کنید.
·        اگر لولا قابل رگلاژ است باید به ترتیب پیچ‌های مختلف آن را تنظیم نمایید. وضعیت پیچ تنظیم ارتفاع، پیچ تنظیم فاصله و پیچ تنظیم زاویه،را باید در مرحله رگلاژ این نوع لولا، بررسی کنید.

نکات مهم جهت رگلاژ

·        قبل از آن که شروع به رگلاژ کردن پنجره کنید، آن را به طور کامل باز نمایید.
·        برای صاف بودن پنجره می‌توانید از تراز استفاده کنید.
·        بعد از پایان رگلاژ، پنجره را چند بار به شکل آزمایشی بازوبسته کنید تا مطمئن شوید پنجره تراز است و عملکرد مطلوب دارد.


 

نحوه نصب و تعویض لولای پنجره

اگر قصد تعویض یا نصب لولای پنجره دوجداره و سه جداره را دارید، در این قسمت راهنمایی جامعی راجع‌به این موضوع ارائه خواهیم داد. برای نصب لولا کافیست مطابق مراحل زیر عمل کنید.
 
·        لولای مناسبی با توجه به نوع کاربردی که از آن انتظار دارید، خریداری نمایید. در بخش بالایی متن، توضیحات جامعی راجع‌به انواع لولاها داده شد، با کمک این توضیحات می‌توانید نوع مناسبی را انتخاب کنید.
·        اگر پنجره مورد نظر بزرگ و سنگین است، از لولاهای قابل تنظیم استفاده نمایید.
·         انواع لولاهای ثابت و تنظیمی را می‌توان در پنجره‌های تک حالته استفاده کرد اما برای پنجره‌های دو حالته بهتر است از لولای قابل تنظیم استفاده نمایید.
·        لولای معیوب را از محل نصب درآورید، برای این کار باید سه پیچ را باز کنید.
·        لولای جدید باید دقیقا در قسمت گوشه بالایی چارچوب نصب شود. ممکن است سوراخ‌های موجود در پنجره با پیچ‌های لولای جدید، تطابق نداشته باشد. در این حالت باید سوراخ‌های جدیدی ایجاد کنید.


 
·        لولا را به چارچوب وصل کنید. برای این کار باید ابتدا قسمت بالایی لولا را در بالای چارچوب قرار داده و دو پیچ را وصل کنید. حالا پنجره را به شکل ازمایشی باز و بسته کنید. اگر پنجره به درستی باز و بسته می‌شود، نصب را درست انجام داده‌اید و می‌توانید سایر پیچ‌ها را هم ببندید.
·        اگر پنجره به خوبی باز و بسته نمی‌شود، مجددا این روند را طی کنید تا در نهایت لولا به درستی نصب شود.
 

کلام آخر

در بازار تنوع بالایی از لولای پنجره دوجداره وجود دارد. در این مطلب سعی کردیم انواع لولاهای موجود در بازار را نام ببریم و ویژگی‌های هر کدام را برشماریم؛ علاوه‌براین، نحوه روغن‌کاری، رگلاژ و نصب لولا هم توضیح داده شد. با کمک این مطلب می‌توانید بهترین لولا پنجره upvc را انتخاب کنید و برای نگهداری و تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید.



 
 
 
 
1403/05/01
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC