یراق‌آلات مناسب در و پنجره upvc کدام است؟

یراق‌آلات مناسب در و پنجره upvc کدام است؟

خلاصه:
منظور از یراق‌آلات پنجره upvc ، تمامی قطعات کوچکی است که روی قسمت‌های مختلف پروفیل و لنگه‌های پنجره یوپی وی سی سوار می‌شوند و به خاطر وجود آن‌‌ها می‌توان پنجره را باز و بسته و قفل کرد و چفت آن را انداخت؛ مثل لولا‌ها و دستگیره پنجره.
1399/04/24

منظور از یراق‌آلات پنجره upvc ، تمامی قطعات کوچکی است که روی قسمت‌های مختلف پروفیل و لنگه‌های پنجره یوپی وی سی سوار می‌شوند و به خاطر وجود آن‌‌ها می‌توان پنجره را باز و بسته و قفل کرد و چفت آن را انداخت؛ مثل لولا‌ها و دستگیره پنجره.

وظیفه مهم یراق‌آلات علاوه بر مواردی که گفته شد، کمک به تنظیم بازشدن در و پنجره است، یراق آلات با کیفیت، با تحمل وزن پروفیل راهی برای تنظیم و چفت شدن لنگه‌‌های در و پنجره نیز به شمار می­آیند.

یراق‌آلات مصرفی در و پنجره upvc  باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشند:
  • یراق‌آلات بایستی از آلیاژ مناسب و مقاومی ساخته شده باشند؛
  • یراق‌آلات خوب باید بتوانند وزن لنگه‌‌‌ها و فریم پنجره را تحمل کنند؛
  • از ساختار مهندسی شده استاندارد جهت سهولت در تنظیم و حرکت برخوردار باشند.

انواع یراق‌آلات مصرفی در در و پنجره دو جداره عبارتند از:

اسپانیولت:
اسپانیولت نوعی یراق است که در پنجره‌های دو جداره با چند زبانه کوچک در امتداد طولی پروفیل لنگه در یا پنجره را به چهارچوب قفل می‌نماید و با درگیر شدن به زبانه لنگه در یا پنجره به‌صورت محکم به چهارچوب می چسبد.
قسمت چرخ‌دنده اسپانیولت حتما باید با آلیاژ بسیار مرغوب تولید شود تا با گذشت زمان دچار فرسودگی و شکست نشود. همینطور پایه‌ غلطک‌های پرچ شده روی اسپانیولت باید کاملاً ضخیم و محکم باشد تا در صورت بسته شدن پنجره، فشار در ناحیه لاستیک‌های درزبندی متناسب باشد و در زمان رگلاژ پایه، شکسته یا شل‌ نشود.
اگر  اسپانیولت استفاده شده در در و پنجره دو جداره بی‌کیفیت باشد، باید منتظر باشید که گرد و غبار، آب و همچنین صدا به داخل ساختمان نفوذ کند.
لولاها:
لولاها اگرچه به نظر می‌رسد قطعه‌ی ساده‌ای هستند و نیازی نیست بیش از حد لزوم به کیفیت و وزن آن‌ها یا برندشان توجه شود اما درمورد نقش و اهمیت­شان در در و پنجره یو پی وی سی اینگونه نیست؛ لولاهای مورد استفاده در این نوع از در و پنجره باید از وزن استاندارد جهت تحمل بار لنگه‌های بازشو و شیشه‌ها برخوردار باشند تا بعدها مشکلی در کارایی در و پنجره به ‌وجود نیاید.

در در و پنجره‌های یو پی وی سی می‌توان از دو نوع لولا استفاده کرد؛ یکی انواع ثابت و معمولی لولاست که به دلیل کارایی نامناسب در تحمل وزن لنگه‌های پنجره برای در و پنجره با ابعاد بزرگ اصلا توصیه نمی‌شود هر چند قیمتشان کم است و باعث کاهش قیمت نهایی در و پنجره نیز بشود. در صورت استفاده از این لولاها برای در و پنجره با ابعاد و زن بیشتر پروفیل upvc و لنگه، شاهد خمیدگی، افتادن لولا و در نهایت افتادگی لنگه بازشو خواهید بود.

نوع دیگر لولا، لولای تنظیم‌شونده یا قابل رگلاژ است. از مزایای استفاده از این لولا این است که در صورت نیاز می­توان آن را تنظیم کرد و مانع هر نوع درز و افتادگی شد که در طی زمان بین لولا و لنگه‌ها به وجود می‌آید، شد. این نوع لولا بیشتر در پنجره‌های دوجداره دو حالته مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی همانطور که گفتیم بهتر است در پنجره‌‌های تک حالته نیز از همین نوع لولا استفاده شود.
دستگیره:
دستگیره اهرمی است که روی لنگه باز شو در و پنجره نصب می‌شود و به کمک آن می‌توان پنجره را باز یا بسته کرد. ارتفاع مناسب در دستگیره یک در و پنجره یو پی وی سی مهم است چون اگر دستگیره از ارتفاع مناسب و استانداردی برخوردار نباشد، فشار کافی بین بازشو و فریم وارد نمی‌شود و عایق‌بندی و چفت شدن در با مشکل مواجه می‌شود.
جلو قفلی(زاماک):
زاماک در واقع نام آلیاژی است که جلوقفلی یا کیپ پنجره را از آن می‌سازند که مقاومت بالایی داشته باشد و بتواند وزن میان لنگه‌ها و فریم را تحمل کند. این قطعه از ترکیب آلمینیوم و مس تهیه می‌شود و با درگیر شدن در قطعه اسپانیولت باعث ‌شود در و پنجره چفت شده و بسته شود.
هر چه دو نوع یراق‌‌آلات نسبت به یکدیگر در جای درست‌تری قرار بگیرند، کیپ‌شدگی و عایق‌بندی پنجره بهتر عمل می‌کند.

رگلاژ در و پنجره upvc با تنظیم یراق‌آلات
برای اینکه در و پنجره راحت باز و بسته شود، می‌توان آن را از قسمت‌های مختلفی مثل شیشه، لنگه‌ها و یراق‌آلات تنظیم کرد. به این کار رگلاژ در و پنجره می‌گویند. رگلاژ کردن پنجره باعث عایق‌بندی بیشتر و کامل‌تر در و پنجره نیز می‌شود و پنجره رگلاژ شده مانع ورود درصدی از رطوبت، حرارت و صدایی که ممکن است به خاطر تنظیم نبودن پنجره به خانه راه پیدا کند، می‌شود.

با تنظیم صحیح جلوقفلی، لولای قابل رگلاژ و دیگر یراق‌آلات استفاده شده در در و پنجره خود، می‌توانید به‌خوبی پنجره را رگلاژ کنید.
نتیجه گیری:
یراق‌آلات با کیفیت با امکان رگلاژ پنجره به عایق‌بندی هر چه بهتر در و پنجره یو پی وی سی کمک می‌رساند. با انتخاب یراق‌آلات متناسب و باکیفیت برای در و پنجره خود، شاهد کارایی و عملکرد بهتری از آن‌ها خواهید بود.
 
1399/04/24
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC