گاز آرگون چیست؟

گاز آرگون چیست؟

خلاصه:
گاز آرگون در هوا کره (اتمسفر) زمین به اندازه یک درصد وجود دارد. از نظر فراوانی سومین گاز در اتمسفر است. با فرمول شیمیایی Ar و عدد اتمی 18 نمایش داده می‌شود. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو است و همچنین کاربردهای بسیاری در صنعت دارد. یکی از کاربردهای گاز آرگون استفاده از آن در عایق‌سازی در پنجره‌های دوجداره است.
1400/01/17

کاربرد گاز آرگون در پنجره های دوجداره

چند سالی است که استفاده از  در و پنجره‌ دوجداره به شدت زیاد شده است. به دلیل عایق بودن این پنجره‌ها در مقابل گرما، سرما و سروصدا استقبال زیادی از آن‌ها شده است. به طوری که به جرات می‌توان گفت امروزه در و پنجره‌های upvc عموما به صورت دوجداره یا سه جداره ساخته می‌شوند، و به سرعت جای در و پنجره‌های آلومینیومی را می‌گیرند. چرا که مردم این را می‌خواهند و استقبال مردم باعث این تولید و جایگزین شده است. بسیاری از مردم با آگاهی از مزایای پنجره های دوجداره اقدام به تعویض پنجره‌ها نمودند و علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها برای یک عمر، آرامش را به خانه خود دعوت کردند.

به خصوص آپارتمان‌های مسکونی، تجاری،مدارس،مراکز نگهداری سالمندان و بیمارستان‌هایی که در کنار اتوبان‌ها و خیابان‌های شلوغ هستند از در و پنجره‌های upvc استقبال زیادی دارند.

استفاده از آرگون، این گاز بدون بو، نجیب و غیر آتش‌زا خاصیت عایق بودن را در و پنجره upvc به وجود آورده است. گاز آرگون در فاصله بین دو شیشه پر می‌شود و رسانای بسیار پایین حرارتی است، لذا از اتلاف گرما در زمستان و هدر رفت سرما در تابستان جلوگیری می‌کند. معمولا غلظت گاز بین دو شیشه در پنجره‌های دوجداره 98 درصد است و در گذر زمان کاهش می‌یابد و تازمانی که به 75 نرسیده است، کیفیت و کارایی آن از بین نمی‌رود. فکر نکنید که به زودی آرگون موجود در پنجره های upvc تمام می‌شود. حداقل 20 سال زمان می‌برد تا این غلظت کاهش یابد.

درزگیری پنجره های upvc به سادگی انجام می‌شود. در هنگام نصب اولیه درزگیری با استفاده از چسب ماستیک برای پر کردن فاصله بین فریم آهنی و پروفیل انجام می‌شود، اما ممکن است پس از گذشت چند سال نیاز به درزگیری مجدد باشد که تعمیرکار می‌تواند به وسیله ابزار مخصوص تزریق چسب در سطوح این مشکل را برطرف کند.

در و پنجره های UPVC مدل کشویی به دلیل مزایایی که دارند از مدل‌های پرطرفدار هستند. از مزایای آن‌ها می‌توان به باز و بسته شدن آسان، نیاز به فضای کم، جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی، مناسب برای مکان‌های کوچک و قابلیت نصب انواع پرده زبرا و کرکره‌ای اشاره کرد، اما یادتان نرود به همه این موارد عایق حرارت و صدا را نیز اضافه کنید. در کنار همه این مزایا، معایبی هم دارند که به شرح زیر است.

با وجود روش های مختلف نصب توری بر پنجره دوجداره امکان نصب توری روی پنجره های upvc کشویی وجود ندارد.

نظافت پنجره‌ها به دلیل افتادن پنجره‌ها روی هم کمی سخت‌تر از پنجره‌های معمولی است.

در ابعادی که دارای عرض بالای ۲ متر و کمتر از ۷۰ سانتی‌متر هستند، امکان نصب وجود ندارد.

برای مناطقی که بیشتر در معرض صدا،گرد و غبار و... هستند این مدل توصیه نمی‌شود زیرا در نصب و ساختن آن‌ها از چفت و بست‌های بیشتری نسبت به مدل معمولی استفاده می‌شود که همین موضوع میزان عایق بود آن‌ها را کمتر می‌کند.


نسل جدید پنجره ها و نقش گاز آرگون در آن‌ها

در گذشته پنجره‌ها از آهن ساخته می‌شدند. مشکلاتی مانند زنگ‌زدگی و وزن زیاد آهن کم کم باعث شد که پنجره‌های آلومینیومی جایگزین در و پنجره‌های آهنی شوند. پنجره آلومینیومی سبک بود و طرح و رنگ‌های بیشتری نسبت به پنجره‌های آهنی داشت، همین مزایای آلومینیوم نسبت به آهن باعث شد که مردم روی به پنجره‌های آلومینیومی بیاورند اما بازهم تکنولوژی پیشرفت کرد در و پنجره های upvc کم کم جایگزین در و پنجره های آلومینیومی شدند.

تولید پنجره های دو و سه جداره نیز یک پیشرفت دیگر به حساب می‌آمد. این پنجره‌ها از دو یا سه لایه شیشه ساخته شدند که فضای خالی آن‌ها غالبا با گاز آرگون پر می‌شد. قرارگیری این گاز بین لایه‌های پنجره عایق‌بندی خوبی ایجاد می‌کند. در واقع به سبب وجود گاز آرگون پنجره‌های امروزی در برابر هدر رفت انرژی، نفوذ سرما، نفوذ گرد و غبار و صدا مقاوم هستند. 

1400/01/17
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC