کف و قرنیز پنجره و نکات اجرایی آن

کف و قرنیز پنجره و نکات اجرایی آن

خلاصه:
ریزش برف و باران به طور مستقیم بر روی پنجره‌ دوجداره یا هر نوع پنجره دیگری، سبب ورود آب به داخل ساختمان و آسیب به کف و دیوارها می‌گردد. در صنعت ساختمان‌سازی به کمک نصب پروفیل upvc، کف و قرنیز پنجره، از ورود آب به داخل ساختمان‌ها جلوگیری می‌نمایند. منظور از قرنیز (Baseboard) نواری بوده که از مواد مختلف مثل سنگ، چوب، پلاستیک، بتن و سیمان ساخته می‌شود و در بالای پنجره‌ها نصب می‌گردد.
1401/06/22

ریزش برف و باران به طور مستقیم بر روی پنجره‌ دوجداره یا هر نوع پنجره دیگری، سبب ورود آب به داخل ساختمان و آسیب به کف و دیوارها می‌گردد. در صنعت ساختمان‌سازی به کمک نصب پروفیل upvc، کف و قرنیز پنجره، از ورود آب به داخل ساختمان‌ها جلوگیری می‌نمایند. منظور از قرنیز (Baseboard) نواری بوده که از مواد مختلف مثل سنگ، چوب، پلاستیک، بتن و سیمان ساخته می‌شود و در بالای پنجره‌ها نصب می‌گردد.
کف پنجره (Window-sill) نیز یکی از قطعات جانبی پنجره بوده که وظیفه هدایت آب از سطح پنجره دوجداره یا معمولی را دارد. برای اطلاعات درباره کف و قرنیز پنجره و نکات اجرایی آن، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قرنیز پنجره چیست؟

قرنیز، یکی از انواع پروفیل upvc بوده که استفاده از آن سبب حفظ ساختمان در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت شده و همچنین موجب زیبایی ظاهری ساختمان می‌گردد. در حال حاضر به دلیل افزایش ساخت و سازها تولید پنجره‌های دوجداره با کیفیت مانند برند هافمن رو به افزایش است. لذا قرنیزهای پنجره دوجداره را با طول و عرض‌های متنوع و در جنس‌های مختلف می‌سازند و به‌طور معمول نصب قرنیزها در بالا یا پایین پنجره‌ها صورت می‌گیرد. به سبب نحوه نصب قرنیزها، به قرنیز قسمت پایینی، قرنیز کف پنجره و به قرنیز قسمت بالایی، قرنیز بالای پنجره گفته می‌شود. نحوه اجرا و نصب این دو قرنیز، نیز به شرح زیر است:

 نحوه اجرای قرنیز کف پنجره

قرنیز کف پنجره دوجداره یا ساده معمولا از جنس بتن، آجر، سنگ یا ورق فلزی ساخته می‌شود. شیب این قرنیز باید 30 درصد و اندازه برآمدگی آن باید ۵ سانتی‌متر باشد، تا بتواند از ورود آب به داخل خانه جلوگیری کند. معمولا برای قالب‌گیری از یک قالب چوبی ساده یا نبش فلزی استفاده می‌نمایند که به وسیله گچ دستی به دیوار چسبانده می‌شود. سپس بتن آماده شده را در قالب می‌ریزند و با سرعت آهسته آن را می‌کوبند تا کمی متراکم شود. پس از گرفتن بتن و باز کردن قالب، قسمت روی قرنیز را با کمی ملات پودر خاک سنگ و سیمان می‌پوشانند.
 

 نحوه اجرای قرنیز بالای پنجره

قرنیز قسمت بالایی باید با شیب یک طرفه، ضخامت ۸ سانتی‌متری و عرض بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری ساخته شود. به منظور نصب اصولی از آرماتورهای کششی استفاده می‌نمایند که معمولا از یک قسمت آن را با خم ۹۰ درجه به تیر آهن نعل درگاه جوش می‌دهند و قسمت دیگر آن را قلاب می‌نمایند. سپس از یک قالب چوبی یا فلزی برای قالب‌گیری استفاده می‌گردد.

انواع قرنیز پنجره و نحوه اجرای آن‌ها

در دنیای امروز با توجه به افزایش جمعیت، نیاز افراد به ساختمان‌سازی افزایش پیدا کرده، همین مسئله سبب شده تا در سطح شهرها و روستا‌ها ساختمان‌های متنوع سنگی، چوبی، آجری و… وجود داشته باشد. از آنجایی که جنس نمای ساختمان‌ها با یکدیگر متفاوت است، تولیدکنندگان حرفه‌ای همچون تولیدکنندگان در و پنجره‌ دوجداره هافمن به دلیل حفظ ظاهر ساختمان، پروفیل upvc و قرنیزها را از مواد مختلف می‌سازند. قرنیزها در حالت کلی به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند که نوع خارجی آن برای جلوگیری از نفوذ آب و نوع داخلی آن برای زیبایی بیشتر دکوراسیون داخلی است.
 نحوه اجرا و نصب کف و قرنیز پنجره دوجداره یک مسئله بسیار مهم است، زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود، قرنیز به درستی کار خود را انجام نمی‌دهد. به همین منظور در ادامه توضیحات مختصری در مورد نحوه اجرای انواع قرنیز ارائه شده است.

قرنیز آجری

این نوع از Baseboard، از جنس آجر بوده و بیشتر در نماهای آجری کاربرد دارد و به دلیل استحکام در برابر رطوبت، جنس آجر به‌کاررفته در قرنیز از نوع مرغوب و پخته شده است. برای اجرای قرنیز آجری، پس از پایان کار دیوار چینی به صورت یک ناهمواری یک طرفه یا دو طرفه که ۵ یا ۶ سانتی‌متر از دیوار فاصله دارد، اجرا می‌گردد.


 
 

  قرنیز سنگی

 قرنیز سنگی بیشتر در نماهای سنگی کاربرد دارد و از سنگ‌هایی که ضخامت آن‌ها حدود ۵ سانتی‌متر است برای ساخت این قرنیز استفاده می‌کنند. همچنین برای اجرای این نوع از Baseboard باید بر روی دیوار از ملات مخلوط سیمان و ماسه استفاده شود. جنس قرنیزهای سنگی نیز به گونه‌ای است که در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و مواد معدنی داخل برف و باران تاثیری بر روی آن‌ها نمی‌گذارد.

قرنیز فلزی

به‌طور معمول قسمت پشت دیوارهای سنگی را با یک لایه سیمان می‌پوشانند که اغلب در اثر تغییرات آب و هوا سیمان‌ها دچار ترک خوردگی می‌شوند. در فصل‌های سرد سال، آبی که به این ترک‌ها نفوذ کرده، یخ زده و موجب شکستن سنگ‌ها می‌گردد. برای جلوگیری از ترک سیمان و شکستن سنگ‌ها، از یک قرنیز فلزی بر روی دیوار استفاده می‌شود.

قرنیز چوبی و پلاستیکی

قرنیزهای چوبی و پلاستیکی، بیشتر در قسمت داخلی پروفیل upvc پنجره‌های ساختمان کاربرد دارند و معمولا برای حفظ زیبایی پنجره دوجداره از آن استفاده می‌کنند. برای اجرای آن‌ها، پس از انجام فرایند نازک‌کاری، قرنیز چوبی به کمک پیچ و رولپلاک پای دیوار داخلی نصب و قرنیز پلاستیکی نیز با چسب مخصوص به پای دیوار روی گچ چسبانده می‌شود.

کف پنجره چیست؟

کف پنجره دوجداره یا معمولی نیز از جمله بخش‌های مهم بوده که وظیفه هدایت آب به بیرون را دارد. به عبارتی در صورت نبود آن، کلیه آب باران و برف به داخل ساختمان و داخل دیوارها نفوذ می‌کند. هنگام ساخت کف پنجره باید اصول اجرا را به درستی رعایت کرد تا آب‌ها وارد شده کاملا به سمت بیرون هدایت شوند. معمولا با استفاده از ابزار مخصوص تراز سطحی و شیب این قسمت را اجرا می‌نمایند تا از تجمع آب در این بخش جلوگیری شود.

نحوه اجرا کف پنجره

برای ساخت و اجرای پروفیل  upvc و کف پنجره دوجداره یا ساده، در ابتدا با اندازه‌گیری دقیق و کمک وسایل تراز، کارهای مربوط به تراز كردن و هم باد كردن سنگ‌های كف پنجره صورت می‌گیرد. سپس به کمک دستگاه برش سنگ، سنگ‌ها در ابعاد مورد نیاز بریده و در بخش کف نصب می‌گردند.
 
مهم‌ترین ابزار و مصالح کاربردی هنگام اجرای کف پنجره
ابزار زیر لوازم و مصالح اصلی ساخت و اجرا کف پنجره به حساب می‌آیند که با نبود هر یک از آن‌ها نصب کف پنجره به تعویق خواهد افتاد.
●    دستگاه برش سنگ
●    متر
●    تراز
●    ریسمان
●    ماله
●    کمج
●       انواع سنگ هاى تراورتن، مرمريت، گرانيت، چيني…)
●       ماسه و سیمان
●       پودر خاک سنگ

چرا استفاده از قرنیز و کف پنجره ضروری است؟

پنجره‌ها جزئی از اجزای اصلی ساختمان‌ها هستند و علاوه بر تامین نور به زیبایی هر چه بیشتر نما ساختمان کمک می‌کنند. به دلیل ساختاری که پنجر‌های ساختمان دارند، آب باران و برف به آسانی از طریق آن‌ها وارد ساختمان می‌شود و رطوبت ایجاد شده به مرور زمان سبب تخریب دیوارها و کف می‌گردد. لذا در بالا و پایین پنجره‌ها ابزاری به نام قرنیز می‌سازند تا آب را به بیرون از ساختمان هدایت کند. همچنین توصیه می‌گردد برای جلوگیری از اتفاقات ناشی از ورود آب، در و پنجره upvc هافمن را برای خرید انتخاب کنید.
1401/06/22
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC