بایدها و نبایدهای نظافت در و پنجره

بایدها و نبایدهای نظافت در و پنجره

خلاصه:
نظافت در و پنجره را می‌توان یکی از موارد مهمی دانست که باید به آن توجه شود. تمیزی در و پنجره هم بر ظاهر و نمای ساختمان تاثیر دارد و هم بر زیبایی و نظافت فضای داخلی. بنابراین باید با راهکارهای تمیز کردن در و پنجره به صورت اصولی و همچنین با راه‌های جلوگیری از کثیف شدن بیش از حد این قسمت آشنا شوید.
1400/04/29

هر بخش در و پنجره باید به نحوی تمیز شود تا آسیبی نبیند و از طرفی دیگر بخش‌های مختلف در و پنجره ممکن است در برابر مجموعه‌ای از آلودگی‌ها و یا شوینده‌ها آسیب‌پذیر باشند. بنابراین شناخت درست این قسمت‌ها و یا شوینده‌ها به افزایش طول عمر محصول و جلوگیری از تخریب آن کمک می‌کند. یکی از انواع پرطرفدار در و پنجره که این روزها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است در و پنجره‌ یو پی وی سی است. به همین دلیل در ادامه به بررسی نکات مربوط به این محصول می‌پردازیم.

یکی از دلایل محبوبیت این محصول متناسب بودن قیمت پنجره دو جداره است. تناسبی که بین کارایی محصول، طول عمر و هزینه‌ی صرف شده وجود دارد دلیلی بر پرمصرف بودن این مدل در و پنجره شده است.

تمیز کردن قاب پنجره

قاب پنجره یو پی وی سی از پروفیل یو پی وی سی ساخته می‌شود. این نوع پروفیل یکی از انواع مقاوم و پایداری است که کمک می‌کند تا در و پنجره‌ها طول عمر بالایی داشته باشند. برای مثال این مدل پروفیل در برابر تابش نور خورشید، تغییرات آب و هوا، گرما و سرما و مواردی از این دست مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. خوب است بدانید با نگهداری درست و نظافت دوره‌ای پروفیل یو پی وی سی طول عمر محصول چند برابر می‌شود و همچنین ظاهر مناسب آن به خوبی حفظ می‌گردد.

اولین قدم در حفظ و نگهداری پروفیل یو پی وی سی جدا کردن به موقع چسب روی پروفیل است. زود یا خیلی دیر جدا کردن این چسب از روی پروفیل می‌تواند باعث ایجاد آسیب بر روی این محصول شود. اگر چسب روی پروفیل در و پنجره خیلی زود و قبل از اتمام کارهایی همچون جوشکاری و رنگ‌کاری برداشته شود؛ ممکن است سطح پروفیل دچار تغییر رنگ و خرابی شود. از طرفی دیگر از این پوشش خیلی دیر برداشته شود جدا کردن چسب خیلی سخت می‌شود و بعد از مدتی باعث تغییر رنگ قاب پنجره و برجای ماندن اثر چسب می‌شود.

پس از اتمام کار نصب پروفیل باید مراقب نظافت دوره‌ای باشید. گرد و خاک موجود در هوا یا برخی ذرات و آلودگی‌ها به خودی خود نمی‌توانند باعث ایجاد آسیب چندانی شوند. اما درصورتی که مدت زمان زیادی این گردوغبار، گل و آثار باقی مانده از باران، دود و مواردی از این دست بر روی سطح پروفیل بماند کم کم پاک کردن آثار این آلودگی‌ها سخت و سخت‌تر خواهد شد.

بنابراین باید به صورت دوره‌ای سطح پروفیل به صورت کامل شسته و تمیز شود. نکته‌ی مهم و قابل توجه این است که نوع شوینده و ابزاری که برای نظافت استفاده می‌شود نیز اهمیت زیادی دارد. به هیچ عنوان نباید از محلول‌های اسیدی و شیمیایی برای تمیز کردن پروفیل استفاده کرد و به کاربردن ابزار تیز و زبر ممنوع است. این مواد و ابزار می‌توانند زمینه ساز ایجاد خط و خش و یا حتی حل شدن، تغییر رنگ یا شکل پروفیل یو پی وی سی شوند.

شوینده‌هایی همچون محلول آب و صابون و همچنین استفاده از حوله و پارچه‌های نرم که پرز ندهند از جمله گزینه‌های مناسب؛ به شمار می‌آیند. 

تمیز کردن درزها و یراق‌آلات

یکی از بخش‌هایی که شاید آنچنان در مقابل چشم نباشد اما به نظافت احتیاج دارد؛ درز در و پنجره و یراق‌آلات هستند. در این بخش‌ها ممکن است در زمان باز ماندن در و پنجره ذرات ریزی جمع شوند که به مرور هم بر کارایی محصول و هم نظافت و زیبایی تاثیر داشته باشند. اگر اجازه دهید گرد و غبار، گل و لای و مواردی از این دست مدت زمان زیادی بر روی یراق باقی بمانند ممکن است در زمان باز و بسته شدن در و پنجره مشکلاتی ایجاد شود. از طرفی دیگر درز، لاستیک‌ها و زهوار در و پنجره در صورتی که به صورت مداوم تمیز نشوند قطعا دچار مشکلات مختلفی می‌شوند و این مورد بر طول عمر و کارایی آن‌ها نیز تاثیر خواهد داشت.

برای تمیز کردن این بخش‌های ظریف، دور از دسترس و ... می توانید از ابزارهایی همچون مسواک نرم و اسپری، برای پاشیدن محلول تمیز کننده استفاده کنید.

شیشه‌هایی تمیز؛ مهم و قابل توجه

تمیز بودن شیشه پنجره بسیار مهم است. باید مراقب باشید هنگام تمیز کردن این بخش خط و خشی بر روی سطح شیشه ایجاد نشود و یا با استفاده از پاک کننده‌های نامناسب لک و اثری بر روی شیشه پنجره پدید نیاید. البته نکته‌ی مهم دیگر؛ شسته شدن شیشه‌ها قبل از نصب است زیرا بعد از نصب پنجره دو یا سه جداره بخش داخلی شیشه‌ها در دسترس و قابل تمیز شدن نیستند.

1400/04/29
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC