استاندارد ملی پروفیل درب و پنجره دوجداره

استاندارد ملی پروفیل درب و پنجره دوجداره

خلاصه:
برای ساخت پروفیل در و پنجره بهتر است استاندارد ملی پروفیل گرفته شود. موسسه استاندارد و تحقیقات ایران تنها نهاد یا سازمانی که تعیین‌کننده‌ی استانداردهای ملی است.
1401/03/21

برای ساخت پروفیل در و پنجره بهتر است استاندارد ملی پروفیل گرفته شود. موسسه استاندارد و تحقیقات ایران تنها نهاد یا سازمانی که تعیین‌کننده‌ی استانداردهای ملی است.
برای ساخت و نصب پروفیل‌های upvc استاندارد ملی وجود دارد؛ استاندارد تولید در و پنجره upvc به استاندارد 6840 معروف است. شماره استاندارد 6840 برای آزمون پروفیل‌های اکسترود شده که از پلی وینیل کلراید که مقاومت ضربه‌ای بسیار بالایی هم دارد به وجود آمده است. از این پروفیل در ساخت در و پنجره‌های دوجداره و و تولید در و پنجره upvc ساختمان نیز استفاده می‌شود.
 تست پروفیل upvc  شامل پروفیل اصلی، پروفیل ثانویه، سطح قابل رویت و مواد قالب ریزی شده می‌شود.
پروفیل اصلی پروفیلی است که بار یا وزن وارده را تحمل می‌کند. پروفیل ثانویه وظیفه تحمل بار را ندارد و سطح قابل دید به قسمتی می‌گویند که قابل رویت باشد. مواد قالب‌ریزی شده در ساخت پروفیل‌ها موادی هستند که دارای مشخصات موجود در استاندارد ملی باشند. 

 
 

دلایل ضروری بودن داشتن شماره استاندارد:

·   بررسی مقاومت پروفیل‌‎ها در برابر آتش‌سوزی احتمالی
·   ارزیابی پروفیل‌های مورد استفاده در برابر نشست احتمالی بنا و زلزله‌های خفیف
·   بررسی مقاومت پروفیل‌ها در برابر پوسیدگی و خورندگی اسیدها و بازها و مواد شیمیایی
سازمان ملی استاندارد ایران می‌تواند با رعایت قوانین و بهبود کیفیت‌ها، حفظ سلامت، ایمنی فردی و جمعی و حمایت از مصرف‌کنندگان این روند را تسهیل دهند و در نهایت مصرف کننده نهایی از کیفیت فنی پروفیل‌های پنجره دوجداره اطمینان پیدا کرده و خریداری می‌کند.

عوامل تاثیرگذار در بررسی استاندارد پروفیل پنجره دوجداره:

1. وزن پروفیل

وزن پروفیل از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در بررسی استاندارد پروفیل پنجره دوجداره است.

2. شرایط آب و هوایی

یکی از ویژگی‌های مهم پروفیل‌های UPVC، مقاومت آن‌ها و امکان استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف است. بنابراین در تست‌هایی که انجام می شود، پروفیل‌ها را در برابر تغییرات دمایی، گرما، سرما، و دیگر شرایط آب و هوایی می‌سنجند تا دارای کیفیت و مقاومت کافی باشد.

3. آزمون حرارتی پروفیل

پروفیل باید در انواع دما بدون هرگونه خم، تغییر رنگ، تغییر شکل و آسیب تا حرارت مشخصی دوام بیاورد.

4. تست و بررسی مواد اولیه

مواد تشکیل‌دهنده پروفیل‌ها باید مجاز، غیر آلاینده، معین و با میزان و فرمول مشخصی باشند تا توسط سازمان ملی استاندارد مورد تایید قرار گیرند.

5. شکل ظاهری پروفیل

از موارد حائز اهمیت در آزمون پروفیل سطح و رنگ پروفیل است. شکل ظاهری پروفیل که برای پنجره یو پی وی سی استفاده می‌شود باید دارای رنگ ثابت باشد و سطح آن هیچ‌گونه ترک‌خوردگی و حفره نداشته باشد.

 6. سایز و یا ابعاد پروفیل

سایز پروفیل‌ها از دیگر موارد مهم در بررسی استاندارد پروفیل پنجره است. طبق استانداردهای موجود، ابعاد قوطی پروفیل از 10*10 میلی‌متر شروع و می‌تواند تا 500*500 نیز ادامه داشته باشد.

7. مقاومت ضربه‌ای پروفیل

برای جلوگیری از سودجویی سارقان پروفیل‌ها باید از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند.

نکات مهم در استاندارد پروفیل  UPVC 

سایز پروفیل های UPVC متغیر است و با هر اقلیم آب و هوایی تغییر می‌کند. برای آب و هوای خاص مانند مناطق بسیار سردسیر و گرمسیر و یا برای ابعاد بسیار بزرگ پنجره ها خصوصا در طبقات بالا و ارتفاع زیاد از پروفیل هایی با مقاطع  بیش از 70 میلیمتر و از پروفیل‌های استفاده می‌شود که دارای پنج محفظه عبور هوا هستند.
پروفیل‌ها با محیط زیست سازگار هستند و در ترکیبات آن از کلسیم به جای سرب استفاده می‌شود. مقطع پروفیل UPVC حداقل 60 میلیمتر، دارای 3 محفظه عبور هوا و مطابق با استاندارد RAL آلمان قطر دیواره‌های اصلی بیرونی بیش از 7/2 میلیمتر و متناسب با  انواع آب و هوا است.
پروفیل‌ها باید در برابر اشعه UV خورشید مقاوم باشد و  برای جلوگیری از ترک‌خوردگی و تغییر شکل بهتر است در دمای محیطی بین 60-  و 80+ درجه سانتی‌گراد واکنش طبیعی داشته باشند.

شباهت استاندارد‌های 6840 و BS EN 12608

در هر دو استاندارد 6840 و BS EN 12608 تست مقاومت و تست کیفیت ساخت پروفیل صورت می‌گیرد و پروفیل‌های اصلی که بار وزن اصلی را تحمل می‌کنند بايد در انواع برش‌ها و زوايا کار مختلف، وزن را تحمل کنند و دچار خم شدگي نشوند.
هر دو استاندارد برای ساخت در و پنجره upvc در پروفیل‌های اصلی و ثانویه و سطح قابل رویت از تست حرارت استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از تست حرارت برای مقاوم کردن پروفیل در تمامی شرایط آب‌و‌هوایی است.
از موضوعات بسیار مهم در تست کیفیت پروفیل‌ها مقاومت آن‌ها در برابر ضربه است چرا که اگر پروفیل با چکش و ابزارهای دیلم بشکند به راحتی می‌تواند محل نفوذ سارقان قرارگیرد.
 

 

سخن آخر

شرکت هافمن یکی از بزرگ ترین طراحان و تولید کنندگان پروفیل در و پنجره است که استاندارد‌های ساخت و تولید پروفیل را رعایت کرده و روز به روز پیشرفت کرده است. در این مقاله با استاندارد ملی پروفیل درب و پنجره دوجداره آشنا شدیم. امیدواریم پس از خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده باشید و از آن استفاده کنید.
 

 
1401/03/21
نظراتثبت نظر
بهروز احمدی ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
پاسخ
سلام خسته نباشید وزن متر طول انواع پروفیل هافمن را میخواستم. ممنون
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC