آلودگی صوتی چه تاثیراتی بر سلامتی می‌گذارد؟

آلودگی صوتی چه تاثیراتی بر سلامتی می‌گذارد؟

خلاصه:
در این مطلب با تاثیرات آلودگی صوتی بر سلامت روان و جسم آشنا می‌شویم و درباره مهم‌ترین راهکار مقابله با آن در منزل، یعنی استفاده از در و پنجره upvc بیشتر می‌خوانیم.
1400/09/03

اگر صوتی که به گوش می‌رسد ناخواسته باشد و یا پس از آن‌که به در مغز رمزگشایی می‌شود به‌عنوان صدای ناخوشایند فهمیده شود، به آن آلودگی صوتی می‌گوییم. همچنین در معرض سر و صدای ممتد قرار گرفتن به مدت زیاد و یا در معرض صداهایی با حجم بالا قرار گرفتن نیز از جمله حالت‌های آلودگی صوتی است. آلودگی صوتی در جاها و ساعات مختلف می‌تواند بر عصب‌های شنوایی موجودات مختلف از جمله انسان اثر منفی بگذارد. در این مطلب با تاثیرات آلودگی صوتی بر سلامت روان و جسم آشنا می‌شویم و درباره مهم‌ترین راهکار مقابله با آن در منزل، یعنی استفاده از در و پنجره upvc بیشتر می‌خوانیم. با این مطلب همراه باشید.

خستگی و بازدهی پایین ذهن

اگر خستگی ذهنی و جسمی در خود احساس می‌کنید و عوامل مختلفی را بررسی کرده‌اید و متوجه شده‌اید منبع این خستگی را نمی‌شناسید، خوب است آلودگی صوتی در منزل یا محل کار خود را نیز بررسی کنید. بسیاری از ما به دلیل عادت به این صدای ناخوشایند، متوجه آن نیستیم اما در پس‌زمینه‌ی زندگی ما دارد کارش را می‌کند و عواقب منفی‌اش مثل خستگی گریبان ما را می‌گیرد. برای مثال در محیط کار ظرفیت ما را کم و مهارت‌های ما را محدود می‌کند و هنگام تحصیل نیز بازدهی یادگیری را در ما می‌کاهد. برای منزل یا محل کار، با پرداخت قیمت پنجره دو جداره برای همیشه از مهم‌ترین عامل آلودگی صوتی خلاص می‌شوید و باقی صداهای ناخواسته که از داخل خانه ناشی می‌شوند، با زمان‌بندی درست استفاده از وسایلی مثل ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و جارو برقی قابل کنترل هستند.

پیامدهای جسمی آلودگی صوتی را بشناسید

علاوه بر کاهش بازدهی تحصیلی و کاری ناشی از آلودگی صوتی، این پدیده می‌تواند در بلند مدت به دلیل افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. جز آن، می‌تواند قدرت شنوایی افراد را کاهش دهد. یکی دیگر از پیامدهای منفی این پدیده، کم شدن تمرکز در کارهای فکری و حتی انجام امور جسمی است. پژوهشگران می‌گویند اگر به مدت ۸ ساعت با آلودگی صوتی مواجه شویم که بیش از ۷۰ دسی‌بل باشد، فشار خون در ما حدود ۷ میلی‌متر جیوه افزایش می‌یابد. همچنین آلودگی صوتی که از موارد اجتناب‌ناپذیر زندگی در عصر صنعتی و شهرها است، می‌تواند موجب پایین آمدن دمای بدن و پریده شدن رنگ صورت افراد شود. شاید عجیب باشد که بدانید آلودگی صوتی در حدود ۱۵۵ دسی‌بل ممکن است برخی حیوانات را تلف کند. این پدیده می‌تواند خواب راحت را نیز مختل کند و یا منجر به شنیدن سر و صداهایی در گوش مثل سوت یا وز وز شود.

پیامدهای روانی آلودگی صوتی چیست؟

اضطراب، سردرد، خستگی و سرگیجه از مهم‌ترین پیامدهای منفی سر و صدا بر سلامت روان محسوب می‌شوند. تحریک رفتارهای ضد اجتماعی، خشونت‌طلبی، افزایش نرخ حوادث کار، مختل شدن رشد شناختی در کودکان، و تشدید اختلالات روانی نیز در شمار این پیامدها است.
 
آلودگی صوتی چه تاثیراتی بر سلامتی می‌گذارد؟
 

مقابله با آلودگی صوتی چگونه ممکن است؟

چون آلودگی صوتی منشاهای گوناگونی دارد، مدیریت و از بین بردن این منشاها می‌تواند در جلوگیری از آن کمک کند. بعضی از این منشاها را می‌توان از بین برد و برخی از آن‌ها را نمی‌توان. مثلا وقتی تلویزیون بی‌دلیل روشن است باید آن را خاموش کنیم. اما برای بعضی از منشاهای آلودگی صوتی کاری از دست ما برنمی‌آید. مثلاً نمی‌توانیم ریل راه آهن نزدیک خانه‌ی خود را از بین ببریم! در چنین مواردی، داشتن دیوارهای عایق و البته در و پنجره دو جداره و سه جداره بهترین راهکار حذف آلودگی صوتی است. در و پنجره دو جداره فقط یک صفحه شیشه ندارد و فضای بین جداره‌ها با گاز آرگون پر می‌شود. این شیشه‌ها معمولا ضخامت بیشتری از شیشه‌های معمولی دارند که باعث کاهش انتقال صدا می‌شوند. چون علاوه بر تعداد بیشتر جداره‌ها، خود پروفیل یو پی وی سی جنسی دارد که نسبت به پروفیل‌های آهنی، چوبی و آلومینیومی، ماده‌ی فشرده‌تری است و عایق مناسبی برای صدا است.

دلایل استقبال از در و پنجره upvc

مهم‌ترین علت استقبال از در و پنجره های upvc عایق‌بندی در برابر سرما و گرما است اما لازم است بدانید این در و پنجره ها عایق خوبی برای سر و صدا و آلودگی صوتی هستند. خوب است بدانید ماده یو پی وی سی برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ به‌شکل آزمایشگاهی ساخته شد. در ساخت این ماده از نفت و سنگ نمک استفاده می‌شود و در پایان فرایند تولید، نوعی پودر سفید به دست می‌آید که از آن می‌توان برای پروفیل پنجره عایق، در شیشه‌ای استخر و ساخت آلاچیق‌های عایق استفاده کرد.

شرکت هافمن (Hofmann)

هافمن اولین تولیدکننده پروفیل یو پی وی سی لاستیک‌دار و سری ۷۰ در کشورمان است که از جدیدترین تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌کند. هافمن همواره در تلاش است با استانداردهای جهانی و تکنولوژی به‌روز، پروفیل‌های باکیفیت تولید کند. این شرکت در سال ۱۳۸۶ در مکانی به مساحت شش هزار متر مربع در شهر تبریز خط تولید خود را افتتاح کرد. اکنون ظرفیت تولید هافمن در سال چیزی حدود ۱۷۰۰۰ تن است. قیمت پروفیل پنجره دو جداره هافمن در مقایسه با محصول آن متناسب است و می‌تواند انتخاب خوبی برای نیازهای شما باشد.

تعویض پنجره قدیمی به پنجره upvc

افراد در پایان نیمه اول سال و نیز در پایان نیمه دوم سال تصمیم می‌گیرند از شر در و پنجره های قدیمی خود خلاص شوند و پروفیل در و پنجره عایق تهیه کنند و پنجره های مدرن مثل پنجره upvc نصب کنند. اما پنجره مدرن و امروزی چه نوع پنجره ای است؟ ممکن است پنجره های مدرن فقط ظاهر زیبایی داشته باشند ولی عایق نباشند. اما چه می‌شود که بسیاری از افراد از این کار منصرف می‌شوند؟ یکی از دلایل آن می‌تواند نگرانی از تخریب دیوارهایی که پنجره ها روی آنها قرار دارند باشد. برای رفع این دغدغه، شرکت هافمن راهکاری ارائه کرده است به نام طرح تعویض هافمن. با طرح تعویض هافمن شما از مشاوره بهترین کاردان‌های نصب پنجره یو پی وی سی بهره مند می‌شوید و مطمئن می‌شوید تخریبی در دیوار خانه شما اتفاق نمی‌افتد. پس با شماره ۱۶۴۴ تماس بگیرید تا کاردان های هافمن با شما تماس بگیرند، اندازه‌های قاب پنجره شما را بپرسند، طرح پیشنهادی با قیمت پنجره دو جداره مناسب شما را ارائه دهند و سپس با تهیه متریال مورد نیاز، برای نصب به خانه شما اعزام شوند.
1400/09/03
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC