آموزش رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره

آموزش رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره

خلاصه:
اگر رگلاژ پنجره دوجداره در هنگام نصب به خوبی انجام شود شما تا یک سال و یا یک سال و نیم احتیاجی به رگلاژ در و پنجره سه جداره یا دوجداره خود نخواهید داشت اما اگر رگلاژ به درستی صورت نگرفته باشد این زمان کم‌تر خواهد بود و شما مجبور می‌شوید پس از مدت زمان کوتاهی پنجره یو پی وی سی خود را مجددا رگلاژ کنید.
1401/05/19

پنجره یو پی وی سی یا دوجداره به دلیل کارکرد‌های قابل توجهی که دارند این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کارکرد‌هایی همچون جلوگیری از هدررفت انرژی، عایق بودن در برابر صدا و گرما و همچنین جلوگیری از ورود گرد و غبار و .. اما باید بدانید که در و پنجره سه جداره و دوجداره اگر کیفیت لازم را نداشته باشند و یا هنگام نصب و پس از آن به خوبی رگلاژ نشوند عملکرد خوبی نیز نخواهند داشت.
بنابراین هنگام خرید و نصب پنجره یو پی وی سی حتما از کیفیت پروفیل و یراق آلات و همچین رگلاژ صحیح پنجره اطمینان حاصل کنید.

اگر رگلاژ پنجره دوجداره در هنگام نصب به خوبی انجام شود شما تا یک سال و یا یک سال و نیم احتیاجی به رگلاژ در و پنجره سه جداره یا دوجداره خود نخواهید داشت اما اگر رگلاژ به درستی صورت نگرفته باشد این زمان کم‌تر خواهد بود و شما مجبور می‌شوید پس از مدت زمان کوتاهی پنجره یو پی وی سی خود را مجددا رگلاژ کنید.

چه زمانی پنجره یو پی وی سی نیاز به رگلاژ دارد؟

اما سوال مهم این است که چگونه بفهمید پنجره یو پی وی سی شما به رگلاژ نیاز دارد؟ اگر پنجره یو پی وی سی شما در هریک از عملکردهایی که پیش از این ذکر کردیم دچار اختلال باشد حتما باید احتمال رگلاژ نبودن پنجره را درنظر بگیرید.
اگر پنجره یو پی وی سی شما به راحتی باز یا بسته نمی‌شود و برای باز و بسته کردن آن نیاز به وارد کردن فشار بیشتری دارید حتما پنجره یو پی وی سی نیاز به رگلاژ دارد.
یکی دیگر از مواردی که پنجره ممکن است در این حالت نیاز به رگلاژ داشته باشد این است پنجره وظیفه عایق بودن خود را به درستی انجام ندهد یعنی احساس کنید سرما و یا گرما و یا حتی صدا از درز پنجره عبور می‌کند در این حالت نیز حتما باید برای رگلاژ پنجره سه جداره و یا دوجداره خود اقدام کنید.
در برخی موارد رگلاژ نبودن پنجره یو پی وی سی در ظاهر مشخص باشد یعنی لنگه بازشو پنجره دچار افتادگی باشد در این صورت باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پنجره برای رگلاژ آن اقدام کنید.


 

رگلاژ لولای پنجره دوجداره

·         رگلاژ پنجره تک حالته
همانطور که گفتیم لولاهای قابل رگلاژ در پنجره یو پی وی سی  به راحتی رگلاژ می‌شوند و شما می‌توانید لنگه بازشو پنجره را به وسیله یک آچار به راحتی رگلاژ کنید. برای اینکار ابتدا باید پنجره را باز کنید و به وسیله آچار یا پیچ گوشتی کاور لولا را جدا کنید و سپس آچار آلن را در شیار بالا و پایین لولا قرار دهید اگر لنگه بازشو پنجره به سمت پایین گیر می‌کند پس چرخش آلن باید به جهت عقربه‌های ساعت باشد و اگر به سمت بالا باشد پس برعکس بچرخانید. شما باید همزمان با رگلاژ افقی رگلاژ عمودی را نیز به صورت موازی انجام دهید تا پنجره به صورت درست رگلاژ و سر جای خود ثابت شود.
·         رگلاژ پنجره دوحالته
برای رگلاژ پنجره دوحالته باید لولایی پایینی و اهرمی که در امتداد لولای بالایی قرار دارد رگلاژ شود. برای رگلاژ لولای پایینی پس از درآوردن کاور لولا به وسیله یک آچار باید دو پیج شش ضلعی را که قابلیت جا به جایی لنگه را دارد تنظیم کنید، پیچ عمودی برای حرکت لنگه به سمت بالا و پایین و پیچ دوم برای حرکت لنگه بازشو به سمت چپ و راست است. برای تنظیم لولای بالایی نیز پیچ‌ی که روی اهرم قرار دارد باید تنظیم شود.

رگلاژ شیشه پنجره دوجداره

یکی از اصلی ترین رگلاژ‌های پنجره یو پی وی سی رگلاژ شیشه است تنظیم وزن شیشه در لنگه و قاب در هنگام رگلاژ اهمیت زیادی دارد که البته این رگلاژ باید توسط نصاب متخصص صورت گیرد.
شیشه‌های دوجداره به وسیله به کارگیری زیر شیشه‌هایی که به همین منظور تولید می‌شوند، رگلاژ می‌شود استفاده از این وسیله از ایجاد فشار مضاعف بر روی شیشه جلوگیری می‌کند.
بعد از گذشت زمان ممکن است این زیر شیشه‌ها جا به جا شوند و تنظیم وزن شیشه برهم می‌خورد و ممکن است پنجره دچار افتادگی شود به همین دلیل رگلاژ صحیح شیشه در پنجره یو پی وی سی بسیار اهمیت دارد.
در هنگام رگلاژ پنجره یو پی وی سی باید علاوه بر لولاها سایر یراق آلات مانند زاماک نیز بررسی شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در رگلاژ و نگهداری از پنجره یو پی وی سی اهمیت دارد روغن کاری یراق و لولاها در پنجره دوجداره است این کار موجب راحت تر باز و بسته شدن پنجره و همچین افزایش طول عمر آن می‌شود.
همچین با انجام روغن کاری می‌توان میزان سفتی دستگیره‌ها را تا حد زیادی کاهش داد، این کار را حداقل یک بار در سال باید انجام دهید. حتما برای انجام این کار از روغن یا گریس بدون اسید استفاده کنید تا به یراق آلات پنجره آسیبی وارد نشود.
1401/05/19
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC