۵ روش اصولی تمیزکردن و نگهداری پنجره یو پی وی سی

۵ روش اصولی تمیزکردن و نگهداری پنجره یو پی وی سی

خلاصه:
نگهداری از پنجره دو جداره اهمیت بالایی دارد چون مثل سرمایه گذاری روی منزل شما هستند و حفظ آن ها به خصوص حفظ پروفیل یو پی وی سی مثل حفظ سرمایه شما در خانه است.
1401/01/14

پنجره ها در زیبایی خانه نقش بسزایی دارند. وقتی آن ها را تمیز می کنیم نور زیباتر به خانه مان می تابد و تازه متوجه می شویم چقدر کثیف بوده اند. پنجره دو جداره هم از این موضوع جدا نیست و نیاز به تمیز کردن دارد. هر چند که نگهداری از پنجره دو جداره اهمیت بالایی دارد چون مثل سرمایه گذاری روی منزل شما هستند و حفظ آن ها به خصوص حفظ پروفیل یو پی وی سی مثل حفظ سرمایه شما در خانه است.

۱. استفاده از بخارشوی خانگی برای پنجره دو جداره

چون بخارشوی دستگاهی است که فقط از بخار آب برای پاک سازی سطوح استفاده می کند، برای پنجره یو پی وی سی مناسب است. دلیل آن، حساسیت پروفیل پنجره دو جداره نسبت به مواد شوینده شیمیایی مثل اسپری شیشه شوی است. پروفیل پنجره دو جداره باید بدون مواد شیمیایی پاک شود و به همین دلیل حتی شیشه ها را هم بهتر است با بخارشوی تمیز کنید، زیرا احتمال برخورد پارچه آغشته به مواد شیمیایی شما به پروفیل وجود دارد. بخارشوی هم اگر بسیار قوی است و دمای بخار آن بالا است، بهتر است روی حالت متوسط تنظیمش کنید تا خیلی داغ نباشد و مشکلی برای پروفیل شما ایجاد نکند.

۲. از روزنامه استفاده نکنید

روزنامه های باطله یکی از بهترین مواد برای نظافت شیشه ها هستند چون لکه ها را برطرف می کنند و ردی از خود باقی نمی گذارند. اما روزنامه های باطله فقط برای شیشه ها و پنجره های عادی مناسب هستند، چون مواد شیمیایی موجود در کاغذ و چاپ روزنامه می تواند به پروفیل آسیب بزند و به مرور زمان خاصیت عایق بودن پنجره شما را کاهش دهد.

۳. از محلول آب و مایع ظرفشویی رقیق استفاده کنید

برای تهیه این محلول لازم است یک قاشق غذا خوری مایع ظرف شویی را با چهار فنجان آب ترکیب کنید. لازم است ابتدا آب را بجوشانید، آن را سرد کنید و سپس ترکیب کنید.
 
تمیزکردن پنجره یو پی وی سی
 

۴. براق کردن شیشه پنجره دو جداره با لیمو

درست است که اجازه استفاده از شوینده های شیمیایی برای پنجره دو جداره را ندارید اما حتما دل تان می خواهد شیشه ها برق بیفتند. پس از لیمو استفاده کنید. البته نه آب لیموی موجود در یخچال. لیمو ترش تازه تهیه کنید و آب آن را صاف کنید و روی پارچه مرطوب بریزید. سپس به آرامی روی پنجره هایی که از پیش پاک شده اند، مالش دهید و بگذارید ۴ دقیقه بماند. سپس با دستمال کمی مرطوب پاک کنید و از درخشندگی پنجره لذت ببرید.

۵. اول سراغ فریم ها بروید، بعد شیشه ها

می توانید با اسفنج تمیز و آب گرم و مایع ظرفشویی، اول فریم ها یا همان قاب پنجره را تمیز کنید. اگر شیشه ها را در آغاز پاک کنید و سپس بروید سراغ قاب پنجره، دوباره کاری پیش می آید چون نشت آب یا کثیفی از روی فریم ها بر روی شیشه نشت می کند و کار شما بیشتر می شود.

نکاتی مهم برای نگهداری پنجره دو جداره

شما جهت تمیز کردن پنجره های دو جداره خود لازم نیست مواد شوینده گران قیمتی تهیه کنید. کافی است یک سطل آب طبق چیزی که بالاتر به آن پرداختیم، و مایع ظرفشویی آماده کنید. در عوض شما به تجهیزاتی نیاز دارید که مناسب تمیز کردن چنین شیشه هایی باشند. برای پاشیدن آب بر روی شیشه یک ظرف کوچک نیاز دارید. همچنین، یک تی دسته بلند و اسفنج نیز باید در اختیار داشته باشید. لطفا از اشیاء تیز استفاده نکنید چون آسیبی که به پنجره دو جداره وارد می شود، ممکن است ظاهری نباشد، اما عایق بودن پنجره را از بین ببرد و پنجره شما کارایی اصلی خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از ایجاد آلودگی هایی که نیاز به ابزار تیز دارند، باید مراقب باشید آلودگی ها در مدت طولانی روی محصول نمانند تا درگیر چنین مشکلاتی نشوید. نظافت مداوم در و پنجره، لاستیک و لولاها و ... از تجمع آلودگی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود از خشک شدن لاستیک، لولاها و ... جلوگیری شود.
 
نگهداری از پنجره دوجداره
 
هم هنگام تحویل گرفتن در و پنجره و هم به صورت دوره ای باید یراق آلات را به خوبی چک کنید. هیچ بخشی نباید شل و یا بیش از حد سفت باشد و در صورت وجود مشکل باید سریعا آن را برطرف کنید. اگر احساس می‌کنید در و پنجره کارایی خیلی خوبی ندارد  یا عایق کامل نیست با رگلاژ آن می‌توانید مسئله را حل کنید.
به طور کلی قبل از اینکه وسایل و تجهیزات مختلف دچار خرابی شوند لازم است به خوبی مراقبت و نگهداری شده تا در آینده شما را درگیر صرف وقت و هزینه بسیار برای تعمیر نکنند. در و پنجره هر خانه‌ای از آن بخش‌هایی هستند که با مراقب معقول و صرف زمان نه چندان زیادی تا سال‌ها مثل روز اول کارایی داشته و خیالتان از بابت این بخش راحت خواهد بود.

روش موقتی رفع بخار بین دو شیشه

اگر بین دو شیشه پنجره شما بخار تشکیل شده است، به این معنی است که مهر و موم پنجره از بین رفته و فضای نفوذناپذیر بین دو قطعه شیشه، دچار منفذ شده است. در این حالت لازم است برای تعمیر و تعویض پنجره دو جداره اقدام کنید اما ممکن است بخواهید در زمان هایی مثل ایام عید، به شکل ظاهری مشکل را حل کنید تا بعد بتوانید قیمت پنجره دو جداره جدید را پرداخت کنید. برای این کار می توان گوشه ای از شیشه را با ابزار مناسب سوراخ کرد و سپس ماده خشک کننده ای همچون ژل سیلیکا که رطوبت فضای بین دو شیشه را جذب می‌کند، داخل سوراخ قرار داد. همچنین می توان پنکه ای مقابل سوراخ گذاشت تا بخار را خارج کند. فراموش نکنید این راهکارها موقتی هستند و سوراخ شدن یکی از شیشه های پنجره یعنی از بین رفتن سیستم عایق آن.

سخن نهایی

در این مطلب روش هایی برای تمیز کردن پنجره دو جداره را با هم مرور کردیم. پیشنهاد می کنیم  خوشحال می شویم تجربه های شما مصرف کنندگان گرامی از مراحل تمیز کردن پنجره را بخوانیم.
1401/01/14
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC