گالوانیزه و کاربردهای آن چیست؟

گالوانیزه و کاربردهای آن چیست؟

خلاصه:
امکانات و مزایایی که یک محصول دارد باعث محبوبیت آن می‌شود و هرچه نیازهای مخاطب را در سطح بالاتری برطرف کند می‌تواند طرفداران بیشتری به‌دست آورد. پنجره یو پی وی سی هم از این قاعده مستثنی نیست و به دلیل مزایایی که دارد مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه به تعدادی از مزایای ویژه این محصول اشاره می‌کنیم.
1400/03/29

در و پنجره دوجداره upvc از جمله محصولات کاربردی و بسیار مناسبی هستند که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. اما سوال این است که دلیل این میزان از محبوبیت چیست؟

محکم و سبک و سبک بودن

یکی از جذابیت‌های پنجره یو پی وی سی سبک بودن آن است. دلیل سبک بودن این محصول استفاده از پروفیل در و پنجره upvc است که وزن بسیار کم اما در مقابل مقاومت بسیار زیادی دارد. پنجره یو پی وی سی به مدد وجود این پروفیل در مقابل تغییرات آب و هوایی، گرما یا سرمای بیش از حد، ضربه، برخی آلودگی‌ها و ... پایداری بسیاری خوبی دارد. همین پایداری سبب می‌شود تا عمر محصول زیاد شده و از صرف هزینه برای تعمیر مشکلات احتمالی و تعویض در و پنجره کاهش یابد.

خوب است بدانید سبک بودن در و پنجره به نصب آسان آن کمک ویژه‌ای می‌کند. همچنین تعویض پنجره قدیمی با پنجره یو پی وی سی به دلیل سبک بودن این قطعه آسان‌تر است. در و پنجره سبک باعث می‌شود تا وزن و بار کمتری بر روی دیوارها سوار باشد و همین امر از نکات مهم و ویژه به حساب می‌آید. اما نکته‌ی مهم این است که این مدل در و پنجره با این میزان سبک بودن چگونه می‌تواند وزن کل ساختار در و پنجره را مهار کند؟

یکی از بخش‌هایی که به تحقق این مهم کمک می‌کند؛ گالوانیزه موجود در پروفیل در و پنجره است. گالوانیزه‌های که به تعداد و اندازه‌های مختلف در داخل پروفیل در و پنجره قرار می‌گیرند و باعث تقویت محصول می‌شوند.

 

پروفیل تقویتی گالوانیزه به چه منظوری استفاده می‌شود؟

جهت استحکام و جلوگیری از پیچش، خمش، تغییر فرم و حالت و نیز تحمل بارهای مرده و زنده و افزایش استحکام پروفیل‌های UPVC و همچنین جهت جلوگیری از افتادگی لنگه‌های بازشو باید آن‌ها را مقاوم‌سازی کرد. پروفیل گالوانیزه می‌تواند در این مقاوم‌سازی بسیار موثر باشد. علاوه بر آن برای جلوگیری از هرز شدن پیچ‌های یراق آلات، نیاز به ماده‌ای سخت‌تر و مقاوم‌تر از UPVC است. لذا برای تحقق این امر در داخل کانال اصلی پروفیل‌های UPVC پروفیل‌های تقویتی گالوانیزه قرار می‌دهند.

چرا از پروفیل‌های تقویتی گالوانیزه استفاده می‌کنیم ؟

پروفیل‌های تقویتی به‌صورت آهن گالوانیزه شده‌اند. این تغییر به این دلیل است که آهن عنصری است که خیلی سریع و به آسانی با اکسیژن واکنش نشان داده و اکسید می‌شود که در اصطلاح به آن زنگ زدگی می‌گویند و زود از بین می‌رود. بنابراین اگر از آهن به تنهایی به جهت تقویت پروفیل‌ها استفاده شود؛ در صورت نفوذ احتمالی آب به داخل پنجره، قطعات مختلف دچار زنگ‌زدگی شده، استحکام آن از بین خواهد رفت و طول عمر آن کاهش می‌یابد، به همین خاطر از روش گالوانیزاسیون استفاده کرده و آهن را در مقابل خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کنند.

گالوانیزاسیون چیست؟

گالوانیزاسیون یکی از روش‌های محافظت از خوردگی با ایجاد خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه‌ای از جنس محافظ (عمدتاً روی) به‌صورت آند فدا شونده انجام می‌شود. در این حالت فلز پوششی، خورده شده و فلز مادر محافظت می‌شود، علت استفاده از فلز روی به دلیل مقاومت زیاد این فلز در مقابل خوردگی است.

در خصوص گالوانیزه‌های استفاده شده به عنوان تقویتی در در و پنجره‌های UPVC، آهن مورد نظر داخل وان مذاب فلز روی، که تقریباً 460 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شده فرو برده می‌شود، بعد از بیرون آمدن آهن از وان، فلز روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و لایه‌ای مقاوم نسبت به زنگ زدگی را تولید می‌نماید.

 

ابعاد و اندازه پروفیل‌های تقویتی

اندازه پروفیل‌های تقویتی نسبت به اندازه کانال اصلی پروفیل‌های UPVC متغیر است. شکل آن‌ها عمدتاً به شکل ناودانی، G فرم و یا قوطی است.

ضخامت آن‌ها نیز از 8/0 میلی‌متر شروع شده و تا 5/2 میلی‌متر ادامه می‌یابد. استاندارد ضخامت گالوانیزه برای پنجره‌ها 25/1 الی 5/1 و برای درها 5/1 الی 2 میلی‌متر است. برای پنجره و درهایی که از طبقات 7 به بالا نصب می‌شوند جهت تحمل وزش شدید باد و همچنین در پنجره‌های عریض بهتر است از محصولات مقلوم‌تری استفاده شده، از گالوانیزه 5/1 میلیمتری برای پنجره‌ها و 2 میلیمتری برای درها.

نحوه استفاده از پروفیل‌های تقویتی

توجه داشته باشید که پروفیل تقویتی گالوانیزه باید به‌صورت یکنواخت در سرتاسر طول پروفیل قرار گیرد.

گالوانیزه برای پروفیل‌های فریم و لنگه بعد از برش فارسی بر از قسمت کوتاه پروفیل حداکثر 2 سانتیمتر (یک سانتیمتر از یک طرف و یک سانتیمتر از طرف دیگر) و برای پروفایل میانی یک سانتی متر کوچکتر از خود پروفیل است. برای اتصال سلولها به لنگه در، قسمتی که لولا به لنگه نصب می‌شود؛ یک تسمه گالوانیزه (تسمه لولا) به ضخامت 25/1 الی 2 میلی‌متر در سراسر طول پروفیل جاگذاری می‌گردد تا پیچ لولا به داخل این گالوانیزه پیچ شده و لولا تحمل بار لنگه را داشته باشد. در صورت عدم استفاده از این گالوانیزه احتمال هرز شدن جای پیچ‌ها و سقوط لنگه بسیار زیاد است. در صورت استفاده از لوله های سه بعدی یا 3D وجود تسمه الزامی نیست.

همانطور که گفته شد گالوانیزه می‌تواند تاثیر بسیار مهمی بر کارایی در و پنجره‌ها داشته باشد و دلیلی بر کیفیت و افزایش کارایی این مدل در و پنجره به حساب آید. نکته‌ی مهم این است که تمامی قطعات باید از ساخت، مواد اولیه، نصب و ... مرغوبی نیز بهره‌مند باشند تا نتیجه نهایی مطلوب و مناسب باشد.

1400/03/29
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC