چگونه پنجره را برای باران درزگیری کنیم؟

چگونه پنجره را برای باران درزگیری کنیم؟

خلاصه:
آب در نقاط مختلف پنجره شما نفوذ می کند؟ احتمالاً زمان آن رسیده است که دوباره آن را مهر و موم کنید. هنگامی که درزگیر شروع به کنده شدن می کند، آب می تواند به سمت داخل بلغزد و به بخشی از قاب پروفیل شما آسیب برساند یا حتی باعث پوسیدگی قاب شما شود. گاهی اوقات، قطرات باران با چنان نیرویی به پنجره برخورد می‌کنند که می‌شکنند و باعث نشت روی سطح آن می‌شوند.
1401/06/30

آب در نقاط مختلف پنجره شما نفوذ می کند؟ احتمالاً زمان آن رسیده است که دوباره آن را مهر و موم کنید. هنگامی که درزگیر شروع به کنده شدن می کند، آب می تواند به سمت داخل بلغزد و به بخشی از قاب پروفیل شما آسیب برساند یا حتی باعث پوسیدگی قاب شما شود. گاهی اوقات، قطرات باران با چنان نیرویی به پنجره برخورد می‌کنند که می‌شکنند و باعث نشت روی سطح آن می‌شوند. پس از آن، آب می‌تواند با رد شدن از  قاب درها و طاقچه‌ها به مکان‌های دیگر در خانه یا محل کار شما نفوذ کند و خانه را خیس کند.


 

اصلی ترین دلایل نشت آب باران

اغلب نشت پنجره در هنگام بارندگی در نتیجه نصب بد پنجره یا ساخت و ساز نامناسب پیش می آید. بدترین زمان برای پی بردن به نشتی پنجره در طوفان شدید باران است. اگر بتوانید مشکل را زودتر برطرف کنید، یکپارچگی پنجره و همچنین چوب یا پروفیل upvc اطراف آن را حفظ خواهد کرد.
·         طراحی ضعیف و نصب ضعیف فلاشینگ هایی که پنجره را از تماس رطوبت با شیشه از زیر و نفوذ به شکاف های بین آجرها، بلوک های خاکستری، کناره های تخته ای و غیره محافظت می کند.
·         ترک هایی که به آب اجازه می دهند در اطراف لبه های قاب جایی که سطح لبه بالایی بالای لبه پایینی بدنه است، چکه کند.
·         علت اصلی نشتی پنجره شل بودن درزگیر است.
·         استفاده از نوع نادرست درزگیر نیز می تواند فوراً باعث نشتی آب شود. درزگیر اکریلیک بهترین نوع برای استفاده در پنجره ها و و در هاست. سیلیکون های سنتی و درزگیرهای با کیفیت پایین می تواند از قاب پنجره جدا شده و شل شود.
·         پنجره های تک جداره به آب اجازه می دهند بسیار راحت تر از آن عبور کند، زیرا مانع کمتری ایجاد می کنند. پنجره های دوجداره دوام و ساختار بیشتری دارند، بنابراین به راحتی ترک نمی خورند. آنها همچنین عایق بی نهایت بهتری دارند، بنابراین دلایل کافی برای ارتقاء وجود دارد. 
·         همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، ترک خوردن پنجره ها یکی دیگر از دلایل رایج نشتی پنجره ها در هنگام طوفان باران است. آنها با بادهای شدید و با گذشت زمان بسیار بدتر می شوند، بنابراین بهتر است ترک را در اسرع وقت با مواد رزین تعمیر کنید. 
·         اگر به اندازه کافی به پنجره ای برخورد کنید، درزگیر ممکن است مهر و موم خود را از دست بدهد. ممکن است با نگاه کردن به آن چیزی متوجه نشوید، اما آب شروع به ریختن به طرف دیگر می کند. متأسفانه، ممکن است مجبور شوید خیلی زودتر از آنچه در ابتدا فکر می کردید، درزگیر را تعمیر کنید.

مراحل درزگیری پنجره

نشت های جزئی آب می تواند با ضعیف شدن پروفیل اطراف پنجره به مشکلات جدی تبدیل شود. با گذشت زمان، یک قطره کوچک می تواند باعث پوسیدگی کل قاب پنجره شود و آن را از دیوار جدا کند. در ادامه مراحل درزگیری را نام میبریم.
·         درزگیر قدیمی را با یک چاقوی قوی بردارید. 
·         محل را با پارچه خشک پاک کنید.
·         صبر کنید تا خشک شود (اگر باران می بارد از برزنت استفاده کنید).
·         یک لایه مواد نازک از درزگیر در اطراف پنجره بمالید.
·         اجازه دهید خشک شود و حداقل 24 ساعت قبل از برداشتن برزنت خشک شود.

همانطور که می‌دانید، پنجره‌های دو جداره عایق‌های قوی برای صوت و حرارت در ساختمان هستند. این مزیت به دلیل ساختاریست که در پنجره دو جداره پیاده شده است. البته این کیفیت تا حد زیادی مربوط به نوع مواد اولیه‌ای است  در وپنجره دوجداره عایق طول عمر بیشتری نیز دارند .



 

نحوه درزبندی پنجره قدیمی

اگر پنجره‌هایی دارید که تا حدی در معرض نور خورشید هستند در حالی که قسمت‌های بالایی آن در معرض نور خورشید نیستند، احتمال زیادی وجود دارد که ابتدا قسمت پایینی آن ترک بخورد. وقتی این کار انجام شد، ممکن است وسوسه شوید که کل درزگیر را تعویض کنید. در این حالت می توانید یه درزگیر با کیفیت تهیه کنید و مراحل را طی کنید. 

زمان تعویض درزگیر کهنه

در صورت نشتی آب از پنجره اگر بدانید علت چیست، در کوتاه ترین زمان می توانید راه حلی پیدا کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، ممکن است خود پنجره مشکل داشته باشد. میانگین تعویض پنجره در یک خانه بین 15 تا 20 سال است. اگر با تمیز کردن و تعویض درزگیر هر پنج سال یک بار از پنجره‌های خود مراقبت کنید، در این بین لازم نیست نگران چیز دیگری باشید. متاسفانه، مراقبت نادرست و بی توجهی می تواند باعث شکستن آسان پنجره ها شود. اگر آن طور که باید آب بندی نکنید، ترک هایی ایجاد می شود و شیشه از دوام کمتری برخوردار می شود. با ورود رطوبت، کپک ایجاد می شود و چوب و پروفیل upvc اطراف پنجره پوسیده می شود. حتی با تمیز کردن منظم پنجره های خود با پاک کننده، از ترک خوردن آن جلوگیری می کنید. گرد و غبار و کثیفی که ایجاد میشود باعث می شود پوسته بیرونی پروفیل پنجره نازک شود! سعی کنید حداقل دو بار در ماه (بهترین حالت هفته ای یک بار) پنجره های خود را پاک کنید.
هنگامی که پنجره شما در یک طوفان باران نشت می کند، می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. نه تنها باعث دردسر می شود، بلکه می تواند باعث ایجاد کپک، موریانه و پوسیدگی شود. با استفاده مجدد و نصب درزگیر و تمیز نگه داشتن پنجره های خود میتوانید محیطی خشک را در اطراف قاب پنجره خانه خود ایجاد کنید.

درزگیری پنجره های قدیمی چگونه انجام می شود؟

درزگیری پنجره های قدیمی معمولاً به دلیل خرابی یا فرسایش قطعات درونی پنجره رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1.  تعویض قطعات درونی پنجره: اگر قطعات درونی پنجره خراب شده باشد، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید تا مشکل درزگیری پنجره برطرف شود.
2.  استفاده از درزگیر: درزگیری پنجره با استفاده از درزگیر، یک راه حل ساده و کارآمد برای رفع مشکل درزگیری پنجره است.
3.  تعویض پنجره: اگر پنجره قدیمی و فرسوده است، بهتر است آن را تعویض کنید تا مشکل درزگیری برطرف شود.
4.  استفاده از مواد عایق: استفاده از مواد عایق مناسب مانند فوم، سیلیکون و... نیز می‌تواند به رفع مشکل درزگیری پنجره کمک کند.
با انجام هر یک از روش‌های فوق، می‌توانید مشکل درزگیری پنجره را برطرف کنید.

درزگیری پنجره آلومینیومی

از دیگر انواع درزگیر می‌توان به درزگیر آلومینیومی اشاره کرد. این درزگیر از جنس فویل آلومینیوم با آستری برای مقاوم‌سازی بیشتر ساخته شده‌ است. نوار درزگیر آلومینیومی جهت درزگیری اتصالات قابل استفاده است.
ویژگی‌ها و کاربردهای درزگیر آلومینیومی عبارتند از:
  • مقاومت بالا در برابر گرما
  • دوام و عمر بالا
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و بخار آب
مقاومت نوار درزگیر آلومینیومی بسیار بالا است. این نوع درزگیر در بازار دو نوع دارد: نخ‌دار و ساده. خوب است بدانید که نوع نخ‌دار آن با دوام‌تر است. درزگیر آلومینیومی در مواردی مانند نصب آبگرمکن، لوله‌های برودت و حرارت موتورخانه، مخابرات، صنعت برق و پوشش اتصالات فایبرگلاس نیز کاربرد دارد. برای درزگیری پنجره آلومینیومی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
1. استفاده از مواد عایق: استفاده از مواد عایق مناسب مانند فوم، سیلیکون و... نیز می‌تواند به رفع مشکل درزگیری پنجره کمک کند.
2. تعویض قطعات درونی پنجره: اگر قطعات درونی پنجره آلومینیومی خراب شده باشد، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.
3. تعویض پنجره: اگر پنجره آلومینیومی قدیمی و فرسوده است، بهتر است آن را تعویض کنید تا مشکل درزگیری برطرف شود.

درزگیری پنجره کشویی

برای درزگیری پنجره کشویی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1.  استفاده از نوار چسب: نوار چسب سیلیکونی برای درزگیری پنجره کشویی بسیار موثر است. شما می‌توانید نوار چسب را در طول درز قرار داده و با دست خود آن را فشار دهید تا به خوبی چسبیده و درز را بسته کند.

2.  استفاده از سیلیکون: سیلیکون نیز یک روش موثر برای درزگیری پنجره کشویی است. شما می‌توانید سیلیکون را در دستگاه سیلیکون‌زن خود قرار داده و سپس آن را به طول درز کشیده و صاف کنید.

3. استفاده از پروفیل چسب‌دار: پروفیل چسب‌دار نیز برای درزگیری پنجره کشویی مناسب است. شما می‌توانید پروفیل را در طول درز قرار داده و با دست خود فشار دهید تا به خوبی چسبیده و درز را بسته کند.

4.  استفاده از پوشش‌های چسب‌دار: پوشش‌های چسب‌دار نیز برای درزگیری پنجره کشویی قابل استفاده هستند. شما می‌توانید پوشش را در طول درز قرار داده و با دست خود فشار دهید تا به خوبی چسبیده و درز را بسته کند.

استفاده از چسب سیلیکون ماستیک

چسب سیلیکون یکی از پراستفاده‌ترین مواد برای درزگیری پنجره‌های دوجداره است. این چسب به تنهایی یا در ترکیب با ماستیک برای درزگیری استفاده می‌گردد. این نوع چسب در مقایسه با سایر چسب‌ها مانند چسب‌های پلیمری بهتر عمل کرده و عایق‌بندی مطمئن‌تری را ایجاد می‌کند. در چسب‌های سیلیکونی ترکیبی از اکسیژن و سیلیکون استفاده شده است.  از این ترکیب در درزگیری پنجره آلمینیومی نیز می‌توان استفاده کرد.
 
این چسب در رنگ‌های متنوعی نیز طراحی و تولید شده است. برای مثال می‌توانید در بازار رنگ‌هایی مانند سفید، سیاه، طوسی، بی‌رنگ و قهوه‌ای را مشاهده کنید. تنوع رنگی موجود باعث شده تا این نوع چسب در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. البته پیشنهاد می‌شود اگر برای درزگیری از این چسب استفاده می‌کنید، حتما از نوع شفاف یا همان بی‌رنگ بهره ببرید.

انواع نوار درزگیر و کاربردهای آن

نوار درزگیر برزنتی

نوار درزگیر برزنتی از دیگر انواع درزگیر است. مانند دیگر انواع درزگیر برای هواگیری و پوشاندن درزها استفاده می‌شود. با توجه به تناسب ظاهری با عایق الاستومری می‌تواند ترکیب ظاهری زیبایی ایجاد کند. این نوع درزگیر اندازه‌های مختلفی دارد که پرفروش‌ترین آن‌ها 5، 7 و 10 سانتی متری است. از درزگیر برزنتی در مواردی مانند تاسیسات، عایق‌بندی و محیط‌های آزمایشگاهی و خودروسازی نیز استفاده می‌شود.
ویژگی‌های نوار درزگیر برزنتی عبارتند از:
  • چسبندگی بسیار زیاد و مقاومت بالا
  • ضد آب بوده و مانع نفوذ بخار آب می‌شود
  • اصطکاک و سایش کمی دارد
  • از نفوذ گرما و سرما جلوگیری می‌کند
  • با توجه به ساختار مقاومی که دارد در برابر ضربه مقاوم است
  • عدم آسیب‌‌رسانی به طبیعت و محیط زیست

نوار درزگیر الاستومری

همان‌طور که از اسم این نوع نوار مشخص است جنس آن از الاستومر بوده که جهت پوشاندن درزهای در و پنجره کاربرد دارد. دقت داشته باشید که لبه‌های عایق الاستومری در یک سمت به یکدیگر می‌رسد و باعث ایجاد درزی باریک بین نوار می‌شود که جلوه کار را از بین می‌‌برد. با استفاده از نوار درزگیر الاستومری می‌توانید این شکاف را بپوشانید تا ظاهری زیبا ایجاد شود. نوار درزگیر الاستومری علاوه‌ بر پوشاندن درز و شکاف در و پنجره، برای درزگیری کانال کولر، تاسیسات و صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد.
از جمله ویژگی‌های نوار درزگیر الاستومری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مقاومت بالا در مقابل سرما و گرما (مقاومت در برابر دما ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) دارد.
غیرقابل اشتعال است.
مقاومت بالا در برابر رطوبت، هوای شرجی و حتی بخار آب.
عدم آسیب‌رسانی به طبیعت
موجود در ابعاد و سایزهای متفاوت (سایز استاندارد ۳ و ۵ سانتیمتر است)

 
1401/06/30
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC