انواع دستگیره پنجره دوجداره را بشناسید

انواع دستگیره پنجره دوجداره را بشناسید

خلاصه:
پنجره ساختمان نقش بسیار مهمی در حفظ زیبایی ساختمان، تهویه هوا، تامین نور و گرما دارد. ساختن غیر‌اصولی و استفاده از مصالح بی‌کیفیت در این بخش مهم، سبب هدر رفت انرژی ساختمان و آزار ساکنین می‌شود. بشر با استفاده از دانش و مهارت خود توانسته، پنجره و تجهیزاتی تولید کند، که علاوه بر حفظ زیبایی ساختمان، از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.
1401/03/23

پنجره ساختمان نقش بسیار مهمی در حفظ زیبایی ساختمان، تهویه هوا، تامین نور و گرما دارد. ساختن غیر‌اصولی و استفاده از مصالح بی‌کیفیت در این بخش مهم، سبب هدر رفت انرژی ساختمان و آزار ساکنین می‌شود. بشر با استفاده از دانش و مهارت خود توانسته، پنجره و تجهیزاتی تولید کند، که علاوه بر حفظ زیبایی ساختمان، از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.

یراق آلات و پروفیل به کار رفته در پنجره‌ها، نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ چون عمر و کارایی پنجره به آن وابسته است. دستگیره یکی از قسمت‌های مهم پنجره به حساب می‌آید، به همین منظور، در این مطلب به بررسی انواع دستگیره پنجره دوجداره می‌پردازیم. هدف ما از این مطلب این است تا شما همراهان عزیز، هنگام انتخاب و خرید پنجره یا دستگیره؛ با دانش بیشتری بتوانید کالای مورد‌نیاز خود را خریداری نمایید.

انواع دستگیره پنجره دوجداره

قبل از هر چیزی بهتر است به طور مختصر درباره پنجره‌های دوجداره صحبت کنیم: 

پنجره‌های دوجداره، از دو لایه شیشه که میان آن‌ها یک گاز بی‌اثر قرار گرفته ساخته شده و در برابر گرما، سرما و صدا عایق است. پروفیل در و پنجره از  پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی یا همان (UPVC) ساخته شده، به همین دلیل به آن‌ها در و پنجره upvc نیز گفته می‌شود. در واقع upvc ماده‌ای بوده که از ترکیب مشتقات اصلی نفت خام و نمک طعام به وجود می‌آید.



 

همانطور که در ابتدا بیان کردیم دستگیره، نقش پر‌رنگی در کارایی پنجره‌ها دارد، تا حدی که قیمت پنجره دوجداره به نوع دستگیره آن بستگی دارد. بالا بردن امنیت پنجره نیز یکی از وظایف دستگیره به شمار می‌رود. دستگیره در و پنجره upvc معمولا با توجه به کاربرد و نوع در و پنجره ساخته می‌شود. در این قسمت ویژگی ۸ نوع دستگیره را بررسی می‌نماییم: 

1. دستگیره یک طرفه

2. دستگیره دو طرفه

3. دستگیره باریک دو طرفه

4. دستگیره مخفی 

5. دستگیره درب سرویسی

6. دستگیره درب سوئیچی

7. دستگیره درب موشکی

8. دستگیره درب هتلی

دستگیره یک طرفه

به عنوان رایج‌ترین نوع دستگیره پنجره دوجداره، شناخته می‌شود. این مدل دستگیره مناسب درب و پنجره‌های لولایی و یک طرف باز شو است، زیرا قابلیت باز و بسته شدن از یک طرف را دارد. یراق آلات به کار برده شده در این مدل کمتر از سایر مدل‌ها است، به همین دلیل به آن‌ دستگیره ساده نیز گفته می‌شود و قیمت پنجره دوجداره دستگیره ساده بسیار مناسب است.

دستگیره دو طرفه

در و پنجره upvc که به صورت دو طرف بازشو هستند، نیاز به دستگیره دو طرفه دارند. در قسمت بالای دستگیره‌های دو طرفه قفلی قرار داده شده است. البته این مدل مناسب مکان‌هایی که نیاز به مراقبت و امنیت زیادی دارند نیست، زیرا قفل آن به آسانی باز می‌شود.

دستگیره باریک دو طرفه

عملکرد و شکل ظاهری دستگیره باریک دو طرفه کاملا مشابه نوع قبلی بوده و تنها تفاوت آن در شکل ظاهری یا باریک‌تر بودن پیچ و هندل دستگیره است.

دستگیره مخفی 

مناسب‌ترین دستگیره برای در و پنجره upvc ریلی، نوع مخفی است، زیرا اگر از مدل‌های دیگر استفاده شود، دستگیره مانع باز شدن لنگه دیگر پنجره می‌شود. 

دستگیره درب سرویسی

این نوع نیز مناسب در و پنجره upvc دو طرف باز شو است. در قسمت داخلی مدل سرویسی، قفلی تعبیه شده تا بتوان پنجره را قفل کرد، به عبارتی این دستگیره فقط از یک طرف قابل قفل شدن است. 

دستگیره درب سوئیچی

عملکرد دستگیره درب سوئیچی نیز شباهت زیادی به دستگیره سرویسی دارد و تنها تفاوت آن‌ها در سیلندر قفل و کلید است. مدل سوئیچی بیشتر مناسب در و پنجره upvc دو طرف بازشو بوده، به همین دلیل معمولا دستگیره درب‌ تراس و بالکن از این نوع است. 



 

دستگیره درب موشکی

عملکرد دستگیره موشکی، به صورت فنری بوده و زمانی که درب بسته می‌شود، فنر زبانه قفل را وارد جای قفل می‌کند. با کشیدن اهرم زبانه به سمت عقب حرکت کرده و قفل آزاد شده و پنجره باز می‌شود. بیشترین کاربرد این مدل دستگیره، برای پنجره‌هایی که دسترسی به آن‌ها کمی دشوار است.

دستگیره درب هتلی

هتل یک مکان عمومی بوده و این امکان وجود دارد که کودکی به دلیل کنجکاوی، پنجره را باز کرده و جلو آن بایستد و سبب به خطر افتادن جان او شود. برای امنیت بیشتر، معمولا دستگیره پنجره‌های هتل فاقد اهرم و دستگیره است. هر یک از دستگیره ها برای مدل خاصی از پنجره دوجداره ساخته شده البته که هرکدارم از این پنجره ها به شکل خاصی باز می شوند.

۱۰ نکته مهم درباره دستگیره پنجره دوجداره

1. جنس دستگیره در و پنجره upvc باید از آلومینیوم یا پلاستیک باشد.

2. پیچ‌های مورد استفاده در دستگیره نیز باید از آلیاژ بسیار مرغوبی ساخته شوند، تا هنگام نصب، پنجره آسیب پیدا نکند.

3. سیلندر دستگیره نیز باید از جنس برنج همراه با روکش آلومینیوم باشد.

4. مدل بازو بسته کردن دستگیره باید به گونه‌ای باید تا هنگام استفاده از آن نیازی به وارد کردن فشار زیاد با چرخاندن بیش از حد نباشد، زیرا این مسائل بر روی عمر پنجره و دستگیره آن تاثیر می‌گذارد.

5. اهرم دستگیره باید بلند و توپر باشد چون عملکرد آن به اهرم وابسته است، معمولا هر چه اهرم بلند‌تر باشد فشار وارد شده به دستگیره کمتر و استفاده از آن راحت‌تر است.

6. ضخامت صفحه اصلی دستگیره باید مطابق استاندارد‌های تعریف شده باشد و جنس صفحه نیز کاملا مرغوب باشد، تا دستگیره دچار تغییر حالت یا شکستگی نشود.

7. برای جلوگیری از ساییده شدن دستگیره و روان بودن آن، در کارخانه باید به وسیله ماشین آلات استاندارد و واشر پلاستیکی، اهرم دستگیره به صفحه اصلی متصل گردد.

8. جنس شفت چهار پهلوی دستگیره نیز باید از  آلیاژ با کیفیتی ساخته شود، تا فشارهای وارد شده به دستگیره باعث هرز شدن و تغییر حالت آن نشود.

9. برای عملکرد درست اهرم در حالت ۹۰ درجه، باید جنس فنر به کار رفته در دستگیره نیز از جنس مرغوب و باکیفیت ساخته شده باشد.

10. مقاومت بالای زهواره‌ها، عتیق بندی دستگیره و مقاومت پروفیل آن نیز از جمله نکات مهمی است که در زمان خرید باید به آن توجه کرد.

سخن آخر

پنجره را می‌توان به عنوان مهم‌ترین بخش یک ساختمان در نظر گرفت، زیرا تهویه هوا و تامین نور و گرما ساختمان را بر عهده دارد. استفاده از مصالح بی‌کیفیت در این بخش سبب هدر رفت انرژی و تخریب چهره ساختمان می‌شود. پنجره‌های دوجداره که یکی از جدیدترین تجهیزات ساختمانی هستند، مزایایی مثل صرفه‌جویی در مصرف و حفظ زیبایی ساختمان دارند.

قطعات به کار رفته در پنجره ساختمان نیز مسئله بسیار مهمی است، چون در کارایی و عمر آن تاثیر می‌گذارد. دستگیره نیز یکی از قطعات مهم، در و پنجره upvc به حساب می‌آید، زیرا باز و بسته شدن درب‌ها یا پنجره‌ها از طریق آن انجام می‌شود. در این مطلب به 8 مورد از انواع دستگیره پنجره دوجداره و ویژگی‌های مورد‌نیاز آن اشاره کردیم.

امیدواریم پس از خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده باشید واز آن استفاده کنید.

 

 

1401/03/23
نظراتثبت نظر
نظر خود را ثبت کنید
بهترین فرصت برای خرید و تعویض پنجره UPVC